آقای جواد مرزبان راد، استاد دانشگاه علم و صنعت در نشستی در خصوص موتورهای گازسوز برای خودروهای تجاری اظهار داشت: گاز طبیعی در ایران و جهان بسیار بااهمیت است به طوری که یکی از ریشههای اصلی شکلگیری بسیاری از جنگها، از جمله جنگ سوریه، جانگ آذربایجان و ارمنستان، جنگ اوکراین و روسیه، حنگ امریکا و عراق گاز و نفت بوده است.
وی افزود: صنعت گاز سه بخش مهم عرضه یا تولید، بخش میانی یا سیستمهای جمعآوری و عرضه و بخش مصرف دارد که در بخش مصرف، صنعت، خانگی و حمل و نقل است. سهم گاز در بخش حملونقل اهمیت ویژهای دارد، بهطوریکه در دهههای اخیر در همه دنیا به این موضوع توجه ویژهای صورت گرفته است.
در ادامه این نشست، محمود قاسمی، عضو انجمن وسایل نقلیه گازسوز (NGV) با بیان اینکه کشورهای توانمند توسعه خود را حول محور ظرفیتهایی که رونق اقتصادی، اشتغالآفرینی و دستاوردهای متعدد داشته میگذارند گفت: در کشور ما بهدلیل تعدد تغییرات مدیریتی در بازههای کوچک زمانی، یک سردرگمی در محوریت بخشی به توسعه در عملکردها دیده میشود، اما به جرأت میتوان گفت که به عنوان یک مزیت محوری، توسعه کشور باید با محوریت صنعت گاز انجام شود.
وی افزود: از منابع عظیم گازی بهرهمندیم و در طی دو دهه اخیر، زیرساختهای بزرگی در صنعت گاز کشور ایجاد شده که امروز میتوانیم با استفاده از این زیرساختها، توسعهای بیش از پیش برای کشور بهارمغان بیاوریم.
قاسمی با بیان اینکه توسعه صنعت NGV امروز میتواند برای کشور دستاوردهای بزرگی بههمراه داشته باشد گفت: درحال حاضر تنها در حملونقل سبک کشور توسعه CNG را شاهد هستیم و روزانه حدود ۲۳ میلیون مترمکعب معادل ۲۳ میلیون لیتر مصرف بنزین با CNG جایگزین شده است.
وی ادامه داد: درحالی که ظرفیت استفاده از گاز در حملو نقل سنگین کشور هنوز توسعه نیافته، در صورت توسعه در این بخش و استفاده از ظرفیتهای خالی عرضه CNG در حملونقل سبک کشور، میتوانیم مصرف روزانه CNG کشور را به ۶۰ میلیون مترمکعب برسانیم و بدین صورت، علاوه بر توسعه صنعتی و اقتصادی کشور، چالشهای تأمین سوخت بخش حملو نقل کشور را مرتفع کنیم.
عضو انجمن وسایل نقلیه گازسوز (NGV) انتفاع ناشی از صرفهجویی مصرف بنزین با جایگزینی CNG را یکدلار در هر لیتر عنوان کرد و گفت: توسعه CNG در راستای کاهش آلایندگی هوا نقش پررنگی ایفا خواهد کرد و در صورت توسعه این بخش، دستاوردهای زیستمحیطی نیز به دستاوردهای اقتصادی آن افزوده میشود.
وی افزود: اگر سیاستگذاران حمایت جدی از توسعه CNG در حملونقل سبک و سنگین کشور کنند، دستاوردهای بزرگی در ابعاد مختلف برای کشور به دنبال خواهد داشت که درحال پیگیری این مهم از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم.
قاسمی خاطرنشان کرد: اگر در ۳ سال اخیر، از صنعت CNG کشور حمایت جدی بهعمل آمده بود و شاهد توسعه سهم CNG در سبد حملو نقل کشور بودیم، امروز و در سال ۱۴۰۲، چالشی در تأمین بنزین و گازوئیل مورد نیاز بخش حملو نقل کشور نداشتیم.
در ادامه این مراسم، محسن نامداری، عضو انجمن وسایل نقلیه گازسوز افزود، توسعه NGV و دستیابی به دستاوردهای کلان آن برای کشور را در قالب تدوین برنامه هفتم توسعه در سطح کلان در حال پیگیری هستیم. با ادامه مسیر فعلی، در سال ۱۴۱۰ با روزانه کسری ۶۰ میلیون لیتری در مصرف بنزین و کسری ۴۵ میلیون لیتری در مصرف گازوئیل مواجه خواهیم شد.
نامداری با بیان اینکه درحال حاضر در هرساعت ظرفیت عرضه ۳ میلیون مترمکعب و در شبانه روز ظرفیت عرضه ۴۸ میلیون مترمکعب CNG برای خودروها وجود دارد،گفت: با مصرف روزانه ۲۳ میلیون مترمکعب CNG، نیمی از ظرفیتهای ایجاد شده در این صنعت خالی است؛ درحالی که با دوبرابر شدن سهم CNG در سبد سوخت کشور، بدون نیاز به سرمایهگذاری از سوی دولت و بدون تحمیل باری برای دولت، میتوان مشکلات ناترازی بنزین را در سال آینده رفع کند.
عضو انجمن وسایل نقلیه گازسوز ادامه داد: درحالی که تاکنون ۲.۸ میلیارد دلار در صنعت CNG کشور هزینه شده، ۵۰ میلیارد دلار برای کشور ناشی از صرفهجویی مصرف بنزین، دستاورد اقتصادی داشته است.
نامداری با تأکید بر ضرورت توسعه CNG در حملو نقل سبک و سنگین کشور گفت: درحال پیگیری طرحی هستیم که بتوانیم از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۷، سهم جایگزینی CNG با مصرف روزانه بنزین را به ۵۲ میلیون لیتر معادل و سهم جایگزینی CNG با مصرف روزانه گازوئیل را به ۹ میلیون لیتر برسانیم. در صورت تحقق این برنامه، ظرف ۶ سال برای کشور ۲۳.۸ میلیارد دلار ارزش اقتصادی ایجاد میشود.