زائران عتبات نوروزی مراقب بیماری‌های تنفسی باشند

نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در عراق از افزایش ابتلا به بیماری‌های تنفسی مثل سرماخوردگی در عراق خبر داد.

سید امین‌رضا طباطبایی، نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در عراق به تشریح خدماتی پرداخت که مراکز درمانی هلال احمر ایران به زائران عتبات عالیات طی دوره سفر‌های نوروزی و سفر‌های ماه رمضان ارائه می‌کنند و گفت: با توجه به افزایش تعداد زائران در ایام مناسبتی مثل نوروز و ماه رمضان تعداد کادر درمان متناسب با افزایش تعداد زائران افزایش پیدا می‌کند و درمانگاه‌هایی که قبلاً در روز ۱۶ ساعت فعالیت می‌کردند، به صورت ۲۴ ساعته در نجف و کربلا فعال خواهند بود.

وی از انجام اقدامات اولیه برای راه‌اندازی درمانگاه مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در شهر کاظمین خبر داد و گفت: اقداماتی در دست اجرا داریم که اگر به نتیجه برسد در شهر کاظمین نیز درمانگاه دایر کرده و همکاران ما در رده‌های پزشکی، پرستاری، فوریت‌ها، دارویی، پشتیبانی و ... در این شهر نیز به زائران ایرانی ارائه خدمت خواهند کرد.

طباطبایی اضافه کرد: فعلاً در هر یک از شهر‌های کربلا و نجف یک مرکز پزشکی فعال است، ولی برای سهولت دسترسی زائران به درمانگاه‌ها به ویژه در شهر نجف سرویس ایاب و ذهاب دایر شده که زائران از نقاط مختلف شهر بتوانند با استفاده از این سرویس خود را به درمانگاه برسانند و نیازی به طی کردن مسیر‌های طولانی از محل هتل‌ها تا درمانگاه‌ها نداشته باشند.

وی در ادامه به زائران عتبات عالیات توصیه کرد با توجه به اینکه فصل گرما در عراق زودتر از ایران شروع می‌شود تأمین آب مورد نیاز بدنشان در طول سفر را مورد توجه قرار دهند و از قرار گرفتن زیر آفتاب مستقیم به خصوص در طول روز پرهیز کنند. همچنین از خوراکی‌هایی که خارج از سیستم توزیع رسمی است استفاده نکنند و نسبت به بهداشت مواد غذایی دقت و حساسیت داشته باشند و به خصوص دقت داشته باشند که غذاها، شیرینی‌ها و مواد خوراکی که در مراکز غیر رسمی تهیه و در خیابان عرضه می‌شود از کیفیت بهداشتی کافی برخوردار نیستند و موجب مشکلات گوارشی می‌شوند.

نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در عراق به زائرانی که علائم سرماخوردگی یا بیماری تنفسی دارند توصیه اکید کرد که از ماسک استفاده کنند تا سایر همراهان آن‌ها مبتلا نشوند و گفت: هر زائری دچار علائمی مثل سرفه، آبریزش بینی، تب و ... است فاصله اجتماعی را در داخل اتاق و هتل رعایت کند و از تماس نزدیک با دیگران به ویژه دست دادن و روبوسی کردن اجتناب کند.

وی در پاسخ به اینکه شیوع کرونا در عراق در چه شرایطی است؟ گفت: در عراق آمار رسمی و جدی در خصوص کرونا در دسترس نیست و نمی‌توان به صورت جدی قضاوت کرد که آیا کرونا در عراق افزایش داشته است یا خیر. اما آنچه ما بین زائران مشاهده می‌کنیم این است که تعداد افراد با علائم شبه کرونا که می‌تواند ناشی از کرونا یا سایر ویروس‌های مشابه باشد، قابل توجه است، ولی چون آمار مستندی وجود ندارد نمی‌توان این مسئله را از کرونا دانست، اما در هر صورت علائم مشابه کرونا زیاد مشاهده می‌شود.

طباطبایی اعلام کرد: شایع‌ترین مشکلاتی که هموطنان ما به خاطر آن‌ها به درمانگاه‌ها مراجعه می‌کنند بیماری‌های گوارشی است که معمولاً ویروسی است و بخشی هم ناشی از مصرف مواد غذایی غیربهداشتی است. مشکلات شایع دیگر علائم سرماخوردگی و گرفتاری‌های دستگاه تنفسی فوقانی، آبریزش بینی، تب و سرفه است که ناشی از مشکلات بیماری‌های ویروسی است.

وی در پایان از تغییر روش پرداخت بیمه خدمات درمانی در عراق خبر داد و گفت: قبلاً از زائرانی که خود را بیمه کرده و تحت پوشش بیمه ایران (ویژه سفر عتبات عالیات) بودند وجه خدمات درمانی در عراق دریافت می‌شد و سپس آن‌ها باید به بیمه مراجعه کرده و پول خود را دریافت می‌کردند، اما اکنون با تعامل خوبی که بین مرکز پزشکی و بیمه ایران برقرار شده هیچ دریافت وجهی از بیمار تحت پوشش بیمه صورت نمی‌گیرد و مرکز پزشکی خدمات را رایگان ارائه می‌کند و هزینه خدمات را از بیمه دریافت می‌کند.

منبع: ایکنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۶ اسفند ۱۴۰۱
رعایت کنن ماسک بزنن
نرن عراق و برگردن اطرافیانشون رو هم درگیر کنن
آخرین اخبار