حجت الاسلام سید احمد رضا اخروی الحسنی در گفتوگو با میزان در مورد ولادت امام زمان (عج) گفت: حضرت مهدی (عج) تنها فرزند امام عسکری (ع) است که پس از به شهادت رسیدن امام یازدهم (ع) در سنین کودکی یعنی زمانی که پنج سال بیش نداشتند به ولایت رسیدند و پس از سپری شدن دوران غیبت با تشکیل حکومت عدل جهانی احکام الهی را در سرتاسر زمین حاکم خواهند کرد. اما حسن عسکری (ع) زیر نظر حکام عباسی تلاش داشتند تا علاوه بر اجرای ولایت آخرین منجی عالم بشریت را از گزند قاصبان و عباسیان دور نگهدارند به همین دلیل بود تا ولادت ایشان تا زمانی مشخص نبود، اما امام یازدهم (عج) برای معرفی فرزند مبارکشان به شیعیان رویکردی خاص را در پیش گرفتند از آنجا که ایشان با خواصی از شیعیان ارتباط مستمر داشتند یا از طریق وکلای مخصوص در نواحی مختلف سرزمین اسلامی ارتباط مستقیم را بر قرار کرده بودند این فرصت فراهم شده تا امام زمان (ع) را معرفی کنند و آنها را از تحیر و سر درگمی نجات دهد، همانطوری که ائمه قبل از ایشان علاوه بر تصریح پیامبر اکرم (ص)، ائمه، شخصاً و عینا امام زمان (عج) را به شیعیان معرفی میکردهاند تا هیچکس به دروغ مدعی مقام امامت نشود که منجر به انحراف شیعه از مسیر حق گردد.
وی به غیبت امام زمان (عج) پرداخت و تاکید کرد: غیبت امام زمان (عج) سری از اسرار الهی است که حکمت آن بر بندگان پوشیده است و جز خدا و ائمه معصومین (ع) کسی نسبت به آن اطلاع کافی و کامل ندارد و تنها بعد از ظهور حضرت «ولی عصر (عج) است علت آن مشخص خواهد شد. پیامبر اکرم (ص) در مورد علت غیبت «امام زمان (عج) فرمودند: «ای جابر! غیبت امام زمان سرّی از اسرار الهی میباشد که بر بندگان پوشیده است، مبادا در امر خدا شک کنی، چرا که تردید در امر خدا کفر است.» امام صادق (عج) نیز فرمودند: «همان حکمتی که در غیبت حجّتهای پیش از او بوده است، حکمت غیبت قائم بعد از آمدن خود او ظاهر میشود، چنانکه حکمت سوراخ کردن کشتی توسط خضر و کشتن آن بچه و تعمیر دیوار، برای حضرت موسی (ع) ظاهر نگشت، مگر موقعی که خواستند از هم جدا شوند.» با این همه برخی معتقد هستند آزمایش مردم، آزادی از بیعت طاغوتهای زمان، آمادگی جهانی و حفظ جان امام مهدی (عج) عواملی برای شکل گیری غیبب بوده است.
اخروی الحسنی در مورد زمان غیبت «امام زمان (عج) تصریح کرد: امام صادق (عج) در مورد زمان ظهور میفرمایند «تنها او مهدی (ع) اسـت کـه پس از دورانهای طولانی بلاخیز و تنگناهای طاقتفرسا، غمها و گرفتاریها را از دل شیعیانش برطرف مینماید.» همچنین در کتاب بحار النوار جلد ۵۲ صفحه ۳۱۷ روایتی ازامام سجاد (ع) اوجود دارد که فرمودند: «زمانی کـه قائم ما قیام میکند خدای متعال آفتها را از میان شیعیان برطرف میکند و دلهایشان «در استقامت» همانند الوار آهنین قرار میدهد کـه قوّت یک مرد آنان برابر قوّت چهل مرد خواهد بود.».
وی در خصوص زمان ظهورامام زمان (عج) گفت: هیچ کس زمان ظهور را نمیداند در کتاب بحار الانوار جلد ۵۰ بیان شده که صاحب زمان (عج) در مورد زمان ظهورفرمودند «هرگاه خداوند به ما اجازه دهد که سخن گوییم، حقّ ظاهر خواهد شد و باطل از میان خواهد رفت و خفقان از سرِ شما برطرف خواهد شد.» همچنین فرموده اند «ظهور انجام نمیشود، مگر به اجازه خداوند، متعال و آن هم پس از زمان طولانی و قساوت دلها و فراگیر شدن زمین از جور و ستم.» نکته قابل توجه دیگر اینکه حضرت، ولی عصر (عج) فرموده اند: «آگاه باشید به زودی کسانی ادعای مشاهده نیابت خاصه مرا خواهند کرد. آگاه باشید هر کس قبل از «خروج سفیانی» و شنیدن صدای آسمانی، ادّعای مشاهده مرا کند دروغگو و افترا زننده است؛ حرکت و نیرویی جز به خدای بزرگ نیست.
این کارشناس علوم قرآنی وظیفه شیعیان را در مقابل امام زمان (عج) مورد بررسی قرار دادو تاکید کرد: یکی از سنگینترین اعمال، انتظار برای ظهور امام زمان (ع) البته باید در نظر داشت که این انتظار به دوگونه تقسیم بندی میشود انتظار عملی و یا احساسی اگر کسی واقعا انتظار ظهور امام زمان (عج) را داشته باشد و برای آن ورع داشته باشد زمینه سازی میکند همانند کسی که در انتظار رسیدن میهمانش قرار دارد و برای پذیرابی از وی مواردی را آماده کرده است. در نامه ۲۵ نهج البلاغه امام علی (ع) که عموما مختص نکات اخلاق بوده و به عثمان بن عفیف ارسال شده بیان میکند چهار ویژگی برای یاری دهنده و منتظر وجود دارد «سداد، عفت، اجتهاد و ورع» به همین دلیل میتوان گفت منتظران امام زمان (عج) با توجه به این شاخصها میتوانند مسیر درست هدایت را در پیش گرفته و در لیست منتظران واقعی قرار گیرند.
وی به روایتهایی در مورد اهمیت انتظار امام زمان (عج) اشاره و اظهارکرد: خاتم النبیین (ص) در مورد جایگاه امام زمان (عج) فرمودند: «افضل اعمال امت من انتظار فَرَج و ظهور امام زمان (عج) است» همچنین امام علی (ع) نیز در مورد انتظار برای ظهورحضرت، ولی عصر (عج) فرمودند: «همواره در انتظار فرج و ظهور صاحبالزمان (عج) باشید و یأس و ناامیدی از رحمت خدا به خود راه مدهید.»
اخروی الحسنی به روایتی از امام زمان (عج) اشاره و خاطرنشان کرد: در کتاب بحارالأنوار، جلد۵۰ آمده است، صاحب زمان (عج) فرمودند: «خداوند متعال، خلق را بیهوده نیافریده و آنان را مهمل نگذاشته است، بلکه آنان را به قدرتش آفریده و برای آنها گوش و چشم و دل و عقل قرار داده، آن گاه پیامبران را که مژده دهنده و ترساننده هستند به سویشان برانگیخت تا به طاعتش دستور دهند و از نافرمانیاش جلوگیری فرمایند و آنچه را از امر خداوند و دینشان نمیدانند به آنها بفهمانند و بر آنان کتاب فرستاد و به سویشان فرشتگان برانگیخت تا آنها میان خدا و پیامبران به واسطه تفضّلی که بر ایشان روا داشته واسطه باشند.» امام زمان (عج) قرآن ناطق است و هنگامی که ظهور کند دستورت الهی را اجرایی خواهد کرد.
منبع: میزان