دکتر فتحیان در آیین تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه علمی کاربردی فارس بیان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی بر مبنای علم نافع تشکیل شده است و هدف از این دانشگاه اشتغال موثر به مفهوم واقعی است.
او گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی یک دانشگاه نسل چهارم با تاکید بر توجه به نیازهای جامعه و تنها دانشگاه مردمی در کشور است که همه امور آن توسط بخش خصوصی اداره میشود و از بدو تأسیس، دانشگاه فراز و فرود زیادی داشته، اما در مجموع برآیند حرکتی دانشگاه مثبت، اثر گذار و نقش آفرین بوده است به گونهای که بتدریج بقیه زیر نظامهای آموزشی نیز سعی میکنند به اهداف والای این دانشگاه در روند حرکتی خود توجه کنند.
فتحیان با اشاره به اینکه براساس برنامه ششم توسعه از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ باید درحوزه آموزشهای عالی مهارتی به سهم حداقل ۳۰ درصدی میرسیدیم که حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد آن محقق شد، خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه نیز سهم ۳۷ درصدی مد نظر قرار گرفته است و این نشان میدهد فاصله ما از اهداف برنامهای زیاد است و یقینا بخش مهمی از این نقش را دانشگاه جامع علمی کاربردی باید ایفا کند.
او با بیان اینکه قریب به ۴۰ درصد از حدود ۲.۵ میلیون نفر جمعیت بیکار را دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل میدهند و به نظر میرسد دانشگاهها نتوانستهاند نقش خود را در بازارکار به خوبی ایفاء کنند و اعتماد صنایع را جلب کنند، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی سعی کرده است که فاصله دانشگاه و صنعت را کم کند و ارتباط خوبی را برقرار کند.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی عنوان کرد: این دانشگاه نه به عنوان یک دانشگاه جامع بلکه به عنوان یک سبک و فرهنگ فکری است که به عنوان یک مکمل برای همه دانشگاهها نقشآفرینی میکند، مبنای دانشگاه، تقاضا محوری بوده و با دریافت نیاز از صنعت دورههای آموزشی مقطع دار و کوتاه مدت موردنیاز را طراحی و اجرا میکند.
او با اشاره به آمار دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی عنوان کرد: حدود۲۲۰ هزار دانشجو در ۵۴۰ مرکز فعال در ۳۲ استان با احتساب دو استان تهران غرب و شرق از طریق نزدیک به ۴۰ هزار مدرس در حدود ۱۰۰۰ برنامه درسی سطوح مختلف آموزشهای متنوع و تخصصی عالی را سپری میکنند.
فتحیان گفت: برخی مدرسان این دانشگاه خبرگانی هستند که مجوز تدریس به آنها بر مبنای تجربیات و توانمندیهای عملیاتی آنها داده شده است و این شیوه ویژگی بارز و منحصربه فرد دانشگاه جامع علمی کاربردی است.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: یکی از سیاستهای مهم دانشگاه این است که در امتداد رسالت اشتغال محوری به نظارت محصول محور تاکید دارد و خروجی فرایند آموزشی مراکز، دانش آموختههایی هستند که محصول دانشگاه بوده و باید مهارت لازم را کسب کرده باشند.
او گفت: سهم بالای نظارت ما باید مبتنی بر محصول باشد، اینکه آیا دانش آموخته در یک صنعت شاغل میشود و اگر شاغل میشود آیا توانمندی دارد یا خیر به عنوان اصل در نظارت دانشگاه است. تسهیل اشتغال از طریق ایجاد مراکز کارآفرینی تخصصی و توانمندسازی شاغلین در حوزههای مختلف بازار کار همراه با تضمین اشتغال از اهم سیاستهای دانشگاه است. مراکز جدیدی که میخواهند مجوز تاسیس را دریافت کنند باید برنامه توانمندسازی و تضمین اشتغال ارائه دهند.
فتحیان با اشاره به اینکه طرح پایش مراکز آموزش علمی کاربردی در همه استانها اجرایی شد و بیش از۴۷۰ مرکز فعال را مورد بررسی قرار داد، یادآور شد: درواقع این پایش به تفکیک استانها بود و برای هر مرکز یک پروفایل و رای جدا صادر شد تا مراکز ضمن توجه به شرایط جاری خود، برنامه تحولی خود را طراحی و اجرا کنند.
او گفت: برنامه آموزشی باید پویا و متناسب با آمایش استانی باشد و رشتههای نامتناسب با بازارکار استان حذف گردد در این راستا حدود ۲ هزار کد رشته محل برای پذیرش بهمن حذف شد. از سوی دیگر باتوجه به اینکه مشاغل در حال تغییر هستند و در ۲۰ سال آینده ۸۰ درصد مشاغل جاری حذف و تغییر مییابند و طول عمر متوسط مشاغل ۵ سال است، باید دورهها به هنگام شده و براساس آینده پژوهی تدوین و اجرا شوند.
فتحیان با بیان اینکه به لحاظ اقتصادی از اقتصاد آموزش محور به سمت اقتصاد مهارت محور رفتهایم، گفت: باید مراکز دورههای کوتاه مدت غیر مقطع دار و هدفمند را برگزار و به سمت درآمدزایی از مسیر پژوهشهای کاربردی مهارتی حرکت نمایند تا بتوانند مدل مناسب و پایدار کسب و کار خود را اجرا نمایند.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در حال حاضر برخی از مراکز در راستای تسهیل اشتغال به سمت اجرای فرآیند کاریابی تخصصی حرکت کرده و در این راستا تعداد قابل توجهی از مراکز در حال اخذ مجوزهای لازم میباشند تا دانش آموخته هارا به فضای کار مرتبط متصل کنند.
او همچنین به وضعیت نظام صلاحیت حرفهای در کشور نیزاشاره کرد و گفت: فارس استان پرظرفیتی است و باید در توسعه کمی و کیفی مراکز و همکاری در استقرار نظام صلاحیت حرفهای پیشران باشد.
فتحیان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مجموعهای که برای اشتغال کار میکند باید مثل اتاق جنگ دفاع مقدس، شب و روز نشناسد، بر تلاش و کار شبانه روزی با رویکرد جهادی تاکید کرد و از زحمات دکتر حبیب دانش منش ریاست سابق واحد استانی تشکر و برای دکتر محمدی حسین شفیعی در اجرای سیاستهای دانشگاه آرزوی توفیق کرد.
در این مراسم حجت السلام و المسلمین امرالله مختاری، معاون آموزشی و پژوهشی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاههای فارس گفت: ارتباطات باید ابزار رسیدن به مقصود باشد، اما متاسفانه جای مقصود را گرفته است. انسانی که ارتباطاتش در امور اعتباری است و گاهی ارتباطات وجود انسانی را به حدی میگیرد که مقصود و هدف نهایی را فراموش میکند.
او با بیان اینکه معنا و هدف زندگی فراموش شده است و مهم است که در روابط اجتماعی و عینی، حقیقت تبلور داشته باشد، گفت: کارها و تبلیغات فوارهای جواب نمیدهد و باید هرکس در محدوده روابط خود صحیح و در مسیر خدا گام بردارد.
رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی فارس نیز در این مراسم با اشاره به فعالیتهای چند سال اخیر در واحد استانی فارس، ضمن تشکر و قدردانی از تلاشها و زحمات کارکنان و روسا و سرپرستان مراکز آموزش علمی کاربردی استان در دوران مسئولیت خود گفت: تدوین و اجرای دورههای غیر مقطع دار کوتاه مدت از چند دوره در سال به بیش از ۴۰ دوره در سال رسیده است و کمیته برنامه ریزی درسی این واحد استانی به خوبی این دوره را برگزار کرد.
حبیب دانش منش با اشاره به تفاهم نامههای خوبی که در زمینه اجرای دورههای کوتاه مدت منعقد شده اظهار کرد: مهمترین آن تفاهم نامه با کمیته امداد امام خمینی (ره) در راستای آموزش و اشتغال مددجویان تحت حمایت کمیته بوده است.
او گفت: یکی از بهترین کارهایی که انجام شد، تدوین سند راهبردی ۴ ساله بود که جزء اسناد ماندگار است.
سرپرست جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی فارس نیز بیان کرد: دانشگاههای متنوعی در کشور داریم و هر دانشگاهی با فلسفه و هدفی ایجاد شده است، آنچه دانشگاه به دانشجو میدهد و مهارتی که صنعت نیاز دارد همیشه یکی نیست و گاهی دانشجو باید در صنعت دورههای آموزشی و مهارت را کسب کند تا بتواند وارد بازار کار شود.
محمد حسین شفیعی با اشاره به اینکه نیاز به دانشگاههایی است که مهارت و نیاز صنعت را همزمان تامین کنند، خاطرنشان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی بر همین اساس شکل گرفته و ظرفیت بزرگی برای کشور است که صنعت متولی دانشگاه داری است.
او گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی ترکیبی از بخش خصوصی و دولتی است، دانشگاه ما باید به قدری ظرفیت و جذابیت ایجاد کند که پذیرش داشته باشد و همین باعث پویایی دانشگاه جامع شده است.
شفیعی گفت: در بحث صنعت، گاهی فکر میشود فقط به نخبگان نیاز است، اما اینگونه نیست و اگر بخواهیم صنعت در کشور به خودکفایی برسد باید تبدیل به محصول شود. این رسالت دانشگاه جامع علمی کاربردی است که ایدهها تبدیل به محصول شود.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی فارس با تاکید براینکه ظرفیت زیاد است و پاشنه آشیل جامعه ما اشتغال است، گفت به کمک مراکزی که زیرمجموعه استان هستند و همراهی ستاد استان که مجموعه را راهبری میکند باید فضایی ایجاد کنیم که فارغ التحصیلان دبیرستان و هنرستانها به این جمع بندی برسند که اگر وارد دانشگاه جامع علمی کاربردی شوند بحث اشتغال آنها تاحدود زیادی حل شده است.