میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: استقرار نظام جامع بودجه ریزی مشارکتی در سطح محلات مبتنی بر شناسایی خواسته ها و سلایق اولویت دار شهروندان یکی از اقدامات مهم و موثری بوده که کمیته بودجه در این زمینه تلاشهای فراوانی را داشته است؛ طرح رصد تحت عنوان "رصد نظام مسائل و چالش های اولویت دار محلات شهر تهران" با رویکرد شناسایی خواستهها و ترجیحات شهروندان در محلات در کمیته بودجه و نظارت مالی شورا مطرح و در سال ۱۴۰۰ آغاز شد.
وی گفت: در این طرح برای تعیین اولویت های برنامه و بودجه مناطق و محلات ۴۰۰ ساعت بازدید میدانی از محلات و برگزاری بیش از ۲۵۰ ساعت نشست کارشناسی با شورایاران، معتمدین و نخبگان محلی شهر تهران انجام و نتیجه آن، احصاء حدود ۴۰۰۰ مسئله و چالش در محلات شهر تهران بود. بر مبنای نتایج حاصل شده از طرح رصد و بازدیدهای میدانی از سطح مناطق ۲۲ گانه در خواستهای مردمی جمع آوری و با جلسات خاصی که با حضور معاونین تخصصی مناطق در کمیته بودجه برگزار شد این درخواستها به ۱۷۵۳ عنوان پروژه تبدیل گردید و در این اقدام برای اولین بار در شهر تهران، شهروندان بطور مستقیم در تعریف پروژههای شهری مشارکت داشتند و در سال ۱۴۰۱ نیز بودجه ریزی مشارکتی با حدود ۳۳۰۰ میلیارد تومان بودجه در تملک دارایی سرمایهای مناطق، منطبق بر نیازهای مردمی در بودجه سال آتی به تصویب شورای اسلامی شهر رسید.
رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران تاکید کرد: سامانه "من شهردارم" براساس همین رویکرد و ایده کمیته بودجه شورا تشکیل شد. هرچند این سامانه هنوز تا تکمیل شدن و رسیدن به سطح قابل قبول فاصله دارد، اما اقدامی آغازین جهت جلب مشارکت شهروندان در تعریف برنامه و بودجه مناطق و محلات بود.
مظفر بیان کرد: پس از ابلاغ بودجه در سال ۱۴۰۱، کمیته بودجه در اقدامی نوآورانه و برای آنکه شهروندان و مدیران که در واقع بخشی از پروژه اجتماعی سازی بودجه بود، در جریان برنامهها و رویکردهای بودجه قرار گیرند و با ابعاد مختلف مصوبه بودجه آشنایی کافی پیدا نمایند، نسبت به برگزاری جلسات بودجه خوانی در مناطق ۲۲ گانه اقدام نماید. جلسات منظمی برنامه ریزی شد تا با حضور کارشناسان کمیته بودجه، شهردار منطقه، معاون برنامه ریزی و سایر مدیران شهری و جمع کثیری از شهروندان، گزارش کاملی از زوایای پنهان و آشکار بودجه برای مدیران مناطق و همچنین شهروندان ارائه گردد. در این جلسات که در هر منطقه حداقل ۳ ساعت بطول میانجامید، علاوه بر کلیات بودجه سال ۱۴۰۱، تمامی پروژههای تملک دارایی سرمایهای سال ۱۴۰۱ مناطق مربوطه تحت عنوان بازخوانی و اجتماعی سازی بودجه تبیین میگردید. در پایان نیز شهروندان حاضر در جلسه، نقطه نظرات خود را اعلام و پیشنهادات جدید خویش را جهت اجرایی شدن بودجه ارائه مینمودند.
وی افزود: در واقع یکی از اقدامات شورای اسلامی شهر تهران در دوره ششم همراه نمودن شهروندان در تعریف و اجرای پروژههای توسعه محلی میباشد. برگزاری جلسات نظارتی در ابعاد مالی و عملکردی منطبق بر قوانین موضوعه، آیین نامههای مصوب شورای اسلامی شهر تهران و انطباق عملکرد سازمانها و شرکتها در تحقق برنامه و بودجه مصوب یکی دیگر از سرفصلهای اصلی کار کمیته بودجه در سال ۱۴۰۱ بود. نقض نظارتی کمیته با تذکرات رئیس کمیته در صحن شورا، مکاتبات گسترده و مفصل گزارش خواهی و یا تذکرات مکتوب به سازمانها و شرکتها و به ویژه مکاتبات حائز اهمیت و کلیدی با شخص شهردار محترم تهران تکمیل گردید. بازدیدهای میدانی از پیشرفت فیزیکی پروژهها در مناطق، محلات، سازمانها و شرکتها بخش دیگری از اقدامات نظارتی کمیته بودجه و نظارت مالی بوده است.
رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران تصریح کرد: با توجه به اهمیت حسابرسیها و ارائه گزارشات آن در صحن شورا و با عنایت به عقب ماندگی ارائه گزارشات از سالهای گذشته، گزارش حسابرسی مناطق، سازمانها و شرکتها از سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ بطور کامل در صحن شورا ارائه گردید و در مجموع بالغ بر ۱۰۰ گزارش حسابرسی در صحن شورا مورد تصویب قرار گرفت. ضمناً دبیرخانهای جهت پیگیری حل مسائل و چالشهای مالی و عملکردی منعکس شده در گزارشات حسابرسی شورا در کمیته بودجه تشکیل شد.
مظفر گفت: ذیحسابان در فرآیند نظارتی شورای اسلامی شهر بر عملکرد شهرداری نقش مهمی را ایفا مینمایند، لذا برای اولین بار کمیته بودجه و نظارت مالی با برگزاری آزمون با منابع "سنجش آگاهی نسبت به آئین نامه مالی و معاملاتی شهرداری تهران"، "سنجش آگاهی نسبت به تکالیف ذیحسابان در مصوبات شورا "، "سنجش آگاهی نسبت به تبصرههای بودجه ۱۴۰۱ " و "سنجش آگاهی نسبت به شرایط عمومی پیمان و صورت وضعیت پروژههای عمرانی" برای بروز رسانی و افزایش سطح علمی ذیحسابان و رتبه بندی آنها اقدام نمود، و پس از آن نیز ارزشیابی معلومات تجربی بصورت آزمون مکتوب شفاهی از ذیحسابان معرفی شده از سوی شهرداری تهران بعمل آمد و افرادی که حائز رتبه و امتیاز مناسب گردیدند، به کمیسیون و صحن شورا معرفی شدند. براین اساس در سال ۱۴۰۱، ۴۰ نفر که از منظر کمیته بودجه صلاحیت لازم را اخذ نمودند، در صحن شورا به عنوان ذیحساب معرفی گردیده و تایید شورا را اخذ نمودند.
وی یادآور شد: یکی از مهمترین برنامههای کلیدی و مهم کمیته بودجه و نظارت مالی در سال ۱۴۰۱ نقش آفرینی محوری در تدوین برنامه چهارساله تحول و پیشرفت شهر تهران بود، سند برنامه چهارساله تحول و پیشرفت شهر تهران به عنوان الگوی عمل شهرداری تهران از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ میباشد. این برنامه شامل ۲۱ بخش و ۱۴۴ حکم و ۴۴۵ شاخص است.
رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: مشارکت موثر و محوری در بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران از اقدامات کمیته بودجه و نظارت مالی شورا بوده است. این نقش محوری؛ با دخیل نمودن نظرات شهروندان در تدوین و تصویب بودجه سال ۱۴۰۲ و همچنین توجه به بودجه ریزی مشارکتی، ایجاد همگرایی و انطباق بین برنامه و بودجه سال آتی با برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران، شفاف سازی و اصلاحات در ساختار بودجه ۱۴۰۲ که نسبت به بودجه سالیان گذشته به واقع ارتقاء پیدا کرده و همچنین توجه ویژه به حوزه حمل و نقل و ترافیک و اختصاص بیش از ۴۵ درصد از کیک بودجه سال آتی به حوزه حمل و نقل، ایجاد گردیده است.
اداری شده خودرو و کسی هست کارت و چند نفر خریده و خودرو داره و از هر خودرو چند صد میلیون سود می کنه
شورایاریها که میتوانند در این تئوری شما مؤثر واقع شوند ، از گذشته عقیم شده اند !!!
نه شورا یاریها « وظایف » خود را میدانند و نه مردم !!!
و.....