استقبال روسیه و چین از توافق ایران و عربستان در بیانیه مشترک

روسای جمهور روسیه و چین بیانیه مشترکی را پس از مذاکرات روز سه شنبه در مسکو امضا کردند.

بر اساس بیانیه مشترکی که ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ روسای جمهور روسیه و چین پس از مذاکرات روز سه شنبه در مسکو امضا کردند، اعلام شد که روسیه و چین طرفدار صلح و ثبات در خاورمیانه هستند و از عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و ایران حمایت می کنند.

به گزارش تاس، در این بیانیه آمده است: طرفین طرفدار صلح و ثبات در خاورمیانه، حمایت از کشورهای منطقه در تقویت استقلال راهبردی و حل مشکلات حاد از طریق گفتگو و رایزنی هستند و در مقابل مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه ایستاده‌اند. روسیه و چین از عادی سازی روابط عربستان سعودی و ایران که از طریق گفتگو به دست آمده است، استقبال می‌کنند.

در ادامه این سند آمده است: «روسیه و چین با تلاش‌های برخی کشورها برای تبدیل فضای خارجی به عرصه رویارویی مسلحانه مخالف هستند و با هرگونه فعالیتی که برای دستیابی به برتری نظامی و استفاده از آن برای عملیات‌های رزمی باشد مقابله خواهند کرد».

روسیه و چین همچنین نسبت به افزایش فعالیت های آمریکا در جهت ایجاد سامانه دفاع موشکی جهانی و استقرار عناصر آن در نقاط مختلف جهان ابراز نگرانی کرده و اعلام کردند:« مسکو و پکن از آمریکا می خواهند که به منظور تضمین برتری نظامی یکجانبه خود، از تضعیف امنیت بین المللی و منطقه ای و همچنین ثبات استراتژیک جهانی دست بردارد.»

این بیانیه می‌افزاید: « [برنامه ریزی شده است] مقیاس ها و بهینه سازی ساختار تجارت دو طرف به ویژه به دلیل توسعه تجارت الکترونیک و سایر ابزارهای نوآورانه افزایش یابد.»

روسیه و چین همچنین خواستار یک تحقیق عینی درباره انفجارهای خطوط لوله گاز نورد استریم شدند و اعلام کردند:« طرفین از یک تحقیق عینی، بی‌طرفانه و حرفه‌ای در مورد انفجار در خطوط لوله گاز نورد استریم حمایت می‌کنند. مسکو و پکن تروریسم را در تمام اشکال آن محکوم می کنند و از ایده تشکیل یک جبهه واحد جهانی ضد تروریسم با نقش هماهنگ کننده مرکزی سازمان ملل متحد و مخالفت با سیاست زدگی و استانداردهای دوگانه در مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و مداخله در امور داخلی کشورها حمایت می کنند.»

در این سند هشت زمینه کلیدی همکاری اقتصادی ذکر شده است و به طور خاص به تقویت مشارکت همه جانبه در بخش انرژی و تضمین امنیت انرژی متقابل و جهانی اشاره می‌کند.

در این سند آمده است که روسیه و چین قصد دارند همکاری‌های بلندمدت را در بخش‌های کلیدی انرژی تقویت کنند، اجرای پروژه‌های استراتژیک را ترویج کنند، همچنین اشکال همکاری را گسترش دهند و مشارکت‌ها را در زمینه فناوری‌ها و تجهیزات انرژی تشدید کنند.

این بیانیه مربوط به برنامه توسعه حوزه‌های کلیدی همکاری‌های اقتصادی دو جانبه تا سال ۲۰۳۰ است.

بر اساس این سند [طرفین در نظر دارند] یک سیستم لجستیکی به هم پیوسته را از هر طریق ممکن توسعه دهند تا از جابجایی سریع کالا و مسافران در ارتباطات دو طرفه توسط همه شیوه های حمل و نقل ریلی، جاده ای، هوایی، رودخانه ای و دریایی اطمینان حاصل کنند.

طرفین همچنین "پیاده سازی متقابل سودمند از پتانسیل ترانزیتی دو کشور" را برنامه ریزی می کنند.

بر اساس این سند «روسیه و چین قصد دارند نظم جهانی چند قطبی، جهانی‌سازی اقتصادی و دموکراتیزه کردن روابط بین‌الملل را ترویج کنند تا توسعه حکومت جهانی را به شیوه‌ای عادلانه‌تر و منطقی‌تر ترویج کنند.»

روسیه و چین همچنین ضمن اعلام مخالفت خود با نظامی‌سازی فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات از مدیریت چندجانبه، برابر و شفاف اینترنت حمایت کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار