تلسکوپ فضایی جیمز وب یک سیاره قرمز غول پیکر در خارج از منظومه شمسی شناسایی و کشف کرده است.

تلسکوپ ناسا آسمان ابری از شن و ماسه متلاطم را در جو یک سیاره فراخورشیدی عظیم که در یک دوره ۱۰۰۰۰ ساله به دور دو ستاره می‌چرخد، شناسایی کرده است. این مطالعه در The Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

بر اساس این مطالعه، این سیاره تنها با ۱۵۰ میلیون سال سن به عنوان یک «سیاره جوان» در نظر گرفته می‌شود و به همین دلیل آسمان متلاطم به نظر می‌رسد.

محققان از تلسکوپ پیشرفته برای مطالعه حرکات ابر‌هایی استفاده کردند که مواد داغ‌تر را به سمت بالا و مواد سردتر را روی جرم سیاره‌ای VHS ۱۲۵۶ b، در فاصله حدود ۴۰ سال نوری از زمین، به پایین می‌برند.

این تیم برای اولین بار با شناسایی همزمان بزرگترین تعداد مولکول‌ها در سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی، ردیابی‌های واضحی از آب، متان و مونوکسید کربن را با داده‌های وب کشف و شواهدی از دی اکسید کربن پیدا کرد.

این سیاره سرخ دارای دو خورشید است و در فاصله ۴۰ سال نوری از زمین قرار دارد.

بریتنی مایلز، محقق اصلی این مطالعه، از دانشگاه آریزونا، می‌گوید: «ما سیلیکات‌ها را شناسایی کرده‌ایم، اما درک بهتر اینکه کدام اندازه‌ها و شکل‌های دانه با انواع خاصی از ابر‌ها مطابقت دارند، کار بیشتری می‌طلبد. تلاش برای تطبیق داده‌های پیچیده وب ادامه دارد».

او گفت: «این یک یافته هیجان انگیز است، زیرا نشان می‌دهد که چگونه ابر‌های سیاره‌ای دیگر می‌توانند متفاوت از ابر‌های بخار آب باشند که ما با آن‌ها روی زمین آشنا هستیم. این ابر‌های سیلیکات مانند یک طوفان شن دائمی، بسیار ریز و بسیار داغ در جو هستند».

بت بیلر، یکی دیگر از محققان این مطالعه و استاد دانشگاه ادینبورگ انگلیس گفت: «مشاهده مستقیم آن‌ها به برخی از سؤالات طولانی در تحقیقات نجومی پاسخ داده و گام مهمی در سفر ما برای درک اجرام با جرم سیاره‌ای مانند این است».

دانشمندان همچنین به دلیل فاصله زیاد این سیاره از ستاره‌هایش، به جای استفاده از تکنیک گذر یا تاج نگاری برای گرفتن این داده‌ها، توانستند مستقیما این سیاره را رصد کنند.

منبع: livemint

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۳ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
چرا پیامبر خدا خاتم فرموده هرکسی از علی دور خودش رو بگیرد هلاک خواهد شد چرا فرموده... چون ماه وخورشید متعلق به علی وذات علی هستند گفتم که خورشید حسن است وماه امام حسین است.... هردو اولاد علی هستند اولاد پیامبرند.. منم عین علی این امتیاز رو دارم.. دو انگشتر.... جانان..
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۱۶ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
خودت فهمیدی چی گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
جملاتش خیلی قشنگ بود ولی منم نفهمیدم چی میگه