مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از انتخاب زیستگاه فندقلو برای تکثیر و احیای نسل گوزن زرد ایرانی خبر داد.

حسن قاسم‌پور گفت: گونه مرال یا گوزن قرمز که از سال ۱۳۸۸ توسط اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در جنگل فندقلو نگهداری می‌شد، جزو گونه‌هایی از پستانداران کشور است که در حال حاضر خطری جدی نسل این حیوان را تهدید نمی‌کند و اخیرا با تشخیص کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست، گونه مذکور از سایت فندقلو به مرکز نگهداری مرال در جنگل‌های ارسباران تبریز و یکی دیگر از مراکز نگهداری حیات وحش در استان یزد انتقال یافت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل می گوید: این تصمیم به‌دنبال انتخاب زیستگاه فندقلو به‌عنوان یکی از زیستگاه‌های منتخب سازمان حفاظت محیط زیست جهت تکثیر و احیای نسل گوزن زرد ایرانی اتخاذ شده است که به‌ علل مختلف نظیر تخریب زیستگاه و شکار بی‌رویه، نسل آن به‌شدت رو به کاهش گذاشته به‌طوری‌که آن را حیوانی منقرض‌شده می‌پندارند.

به گفته او، تعداد ۴ رأس از این‌گونه به شدت در معرض تهدید انقراض، در اوایل اسفند سال ۱۴۰۱ با نظارت کارشناسان‌ دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست به سایت فعلی در جنگل فندقلوی شهرستان نمین انتقال و رهاسازی شد که تا امروز شرایط این گوزن‌ها به لحاظ وضعیت جسمانی و سازگاری یافتن با محیط به خوبی پیش رفته و مرحله دوم انتقال گوزن زرد ایرانی به جنگل فندقلو هم در تیر امسال انجام خواهد شد.

قاسم‌پور در خصوص رهاسازی آهوان در منطقه حفاظت‌شده مغان نیز گفت: این امر پس از بررسی‌های کارشناسی و فنی با تأیید سازمان متبوع در دشت مغان صورت گرفت و اخیرا ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز طرح رهاسازی و معرفی آهو در دشت مغان را به‌عنوان یکی از ۳ طرح موفق احیای جمعیت گونه‌های شاخص برشمرد.

او می گوید: طبق آخرین سرشماری به‌عمل آمده از آهوان رهاسازی‌شده، تعداد ۹ رأس با ترکیب جنسیتی ۵ ماده و ۴ نر در منطقه حفاظت‌شده مغان توسط نیروهای یگان حفاظت محیط زیست سرشماری شد و زیست بیش از ۱۰ ماه در زیستگاه مغان نشان از موفقیت طرح دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به پتانسیل مناسب دشت مغان جهت تکثیر مجدد و ازدیاد نسل آهو و استقبال اهالی و عشایر این منطقه، گفت: برنامه انتقال تعدادی آهوی دیگر از سایر زیستگاه‌های کشور به دشت مغان در دستور کار اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل قرار دارد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.