مرطوب شدن هفت درصد از وسعت گاوخونی

هفت درصد از عرصه تالاب گاوخونی اصفهان پس از رهاسازی آب زاینده‌رود و بارش‌های اخیر مرطوب شده است.

حسین اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: آخرین تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که حدود سه هزار و ۲۰۰ هکتار از عرصه ۴۷ هزار هکتاری تالاب گاوخونی مرطوب و بخش‌هایی از عرصه مرطوب در شمال تالاب، آبگیری شده است.

او با یادآوری اینکه تالاب گاوخونی بسیار تشنه است، توضیح داد: تالاب اکنون مانند اسفنجی است که آب را به داخل خود جذب می‌کند و مرطوب می‌شود، اما آبگیری آن در گرو ادامه جریان آب ورودی و صرف زمان بسیار بیشتر است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، رهاسازی آب زاینده‌رود از اواخر سال گذشته، همچنین بارش‌های خوب اخیر را در افزایش رطوبت تالاب گاوخونی موثر بوده، اضافه کرد: اواخر بهمن ۱۴۰۱ آب زاینده‌رود برای آبیاری اراضی کشاورزی، رها و همزمان با آن بارش‌های خوبی هم در اصفهان جاری شد.


اکبری ادامه داد: پس از بازگشایی زاینده‌رود برای کشاورزی، در ۲ نوبت رهاسازی موقت آب از محل سد رودشتین به سمت تالاب را داشتیم که اوج ورود آب به تالاب در روز‌های ۳۰ بهمن و ۷ اسفند بود.

او با اشاره به برقراری جریان‌های آب زیرحوضه‌ای غیر از زاینده‌رود مانند رودخانه شور دهاقان، میزان آب ورودی به تالاب گاوخونی تا چند روز اخیر را بیش از یک مترمکعب بر ثانیه اعلام کرد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تاکید کرد: بهتر شدن این شرایط مشروط به رهاسازی جریان آب به سمت تالاب و افزایش آب دریافتی است، زیرا از این به بعد هوا رو به گرمی می‌رود و اگر جریان آب کم باشد، این عرصه به سرعت خشک می‌شود.

اکبری اظهار امیدواری کرد: امسال با هماهنگی و هم‌افزایی بین بخشی، در برنامه مشخص و منظمی، حقابه قابل توجهی برای رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی تخصیص یابد.

او افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان درصدد است تا حقابه مُختص تالاب گاوخونی در ایستگاه "شاخه کنار" دریافت شود و جریان پایدار آب در زاینده‌رود برقرار باشد.

تالاب بین‌المللی گاوخونی، به وسعت ۴۷۶ کیلومترمربع در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار