حلاوتی که به تلخی گرایید/ از اجرای قانون رتبه بندی تا استعفای وزیر آموزش و پرورش به دلیل تاخیر در واریز حقوق معلمان

تاخیر در واریز حقوق معلمان و فرهنگیان باعث استعفای یوسف نوری از وزارت آموزش و پرورش شد.

سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ حواشی زیادی برای وزارت آموزش و پرورش داشته و این حاشیه‌ها همچنان ادامه دارد.

اغتشاشات ایجاد شده پس از فوت خانم مهسا امینی باعث شد برخی دانش آموزان فریب رسانه‌های بیگانه را بخورند و هیزم به تنور اغتشاشات بیندازند. پس از پایان اغتشاشات شاهد مسمومیت‌های سریالی در مدارس کشور بودیم که با اقدامات دستگاه‌های امنیتی برخی از عوامل مسمومیت دانش آموزان دستگیر شدند. با آغاز عید نوروز و تعطیلات سال نو این موضوع کمرنگ شد، اما حواشی وزارت آموزش و پرورش کمرنگ نشد چرا که در شب عید خبر آمد فرهنگیان حقوق اسفند خود را دریافت نکرده‌اند.

امری که باعث شد تا وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای ضمن عذرخواهی اعلام کند: با توجه به اختلاف مبانی محاسبه فوق‌العاده رتبه‌بندی و بار مالی مربوطه با سازمان برنامه و بودجه کشور، حقوق اسفند به‌صورت علی‌الحساب پرداخت می‌شود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان پس از عذرخواهی این وزارتخانه در همان روز در پی اشکالات ایجاد شده در پرداخت حقوق معلمان، به محمد مخبر معاون اول دستور داد در اسرع وقت جلسه‌ای با حضور مسئولان مربوطه تشکیل شود و ضمن بررسی علل بروز مساله، برای رفع مشکل پرداخت در چارچوب قانون و همچنین برخورد با قصور و تقصیر‌های احتمالی مدیریتی، تصمیم‌گیری و نتیجه گزارش شود.

مخبر هم در ۹ اسفند در نامه‌ای به رئیسی نتیجه بررسی‌ها و پیگیری‌های انجام شده در این زمینه را اعلام کرد.

محمد مخبر

در نامه مخبر به رئیس جمهور آمده است: با وجود تقارن موضوع با ساعات پایانی سال، موضوع با همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط از جمله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، خزانه‌داری کل کشور، بانک مرکزی و بانک ملی و وزارت آموزش و پرورش بررسی و حقوق اسفند و اصلاحیه آن در حداقل زمان پرداخت شد.

در این نامه همچنین درباره علل بروز مسئله نیز آمده است: پس از برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و بررسی اسناد و مدارک و توضیحات دست‌اندرکاران مشخص شد کوتاهی و نحوه اقدام وزارت آموزش و پرورش علت اصلی بروز مشکل بوده است.

بنابر نامه معاون اول به رئیس جمهور برای حل مشکل و اجرای دقیق و قانونمند رتبه‌بندی معلمان نیز مقرر شد، با وجود برخی ابهامات در احکام صادره که در فرصت مناسب بررسی خواهد شد، برای رعایت شأن و جایگاه معلمان علاوه بر تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات (۳۸هزار میلیارد تومان) قانون مصوب، دولت نیز از حداکثر اختیارات قانونی خویش برای افزایش رقم مصوب استفاده کرده و بر این اساس مطالبات قانونی ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و دوازده ماهه سال ۱۴۰۱ با فوریت محاسبه و پرداخت شود.

با اینکه آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان بعد از حدود ۱۱ سال از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در آذر ۱۳۹۰ در زمان وزارت یوسف نوری ابلاغ شد و یکی از دستاورد‌های مهم دولت سیزدهم به حساب می‌آید، اما تاخیر به وجود آمده در پرداخت حقوق معلمان باعث شد انتقادات زیادی متوجه یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش شود تا جایی که برخی نمایندگان مجلس حرف از استیضاح وی می‌زدند و برخی کارشناسان خواستار استعفای نوری از وزارت شدند.

یوسف نوری

امری که در نهایت اتفاق افتاد و رئیسی روز گذشته با استعفای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش موافقت کرد و در حکمی، رضامراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان را به سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب کرد.

رضامراد صحرایی

رئیس جمهور در نخستین جلسه هیئت دولت در سال ۱۴۰۲ در ششم فروردین درباره مشکل به‌وجود آمده در پرداخت حقوق اسفند فرهنگیان در روز‌های پایانی سال گذشته اظهار کرده بود: اجرای نادرست طرح خوب رتبه‌بندی معلمان در آخر سال کام معلمان عزیز را تلخ کرد که تدابیری برای حل موضوع اتخاذ شد، اما موضوع باید تا حصول نتیجه با جدیت بررسی و پیگیری شود تا اگر سوءمدیریتی وجود داشته حتماً با قاطعیت با آن برخورد شود.

از آنجایی که رئیس جمهور دستور برخورد با قصور و تقصیر‌های احتمالی مدیریتی را داده است و در گزارش معاون اول رئیس جمهور هم وزارت آموزش و پرورش مقصر بروز مشکل در پرداخت حقوق اسفند و امتیازات قانون رتبه‌بندی اعلام شده است گفته می‌شود برخی مدیران رده بالای وزارت آموزش و پرورش برای پاسخگویی به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شده‌اند.

رئیس جمهور

برخورد قاطع رئیسی با تخلفات رخ داده در وزارت آموزش و پرورش بر اساس همان رویکردی است که وی در پیام نوروزی ۱۴۰۲ اعلام کرده بود.

رئیس جمهور گفته بود هیچ کدام از مدیران دولتی چک سفید دریافت نکردند که به صورت مستمر در دولت و در دستگاه‌ها حضور داشته باشند، بلکه به صورت مستمر در معرض ارزیابی هستند. اگر ببینم فردی توان یا صلاحیت خدمت جهادی به مردم را ندارد، طبیعی است که با نیروی با انگیزه و متخصص دیگری جابجا شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۲
ما ازاین مدیران حیران زیاد داریم که فقط کارشان خریدن وقت است که این دولت بیاید وآن دولت برود وآنها نفعش را ببرند وبشتر مشکلات را هم همین مدیران محافظه کار بوجود می آورندخداوند را قسم میدهم اگر کسانی به این نظام جمهور ی اسلامی خیانت وکوتاهی میکنندهدایت واگر باطنا هدایت نمیشوند برکت را از زندگی آنها بُرده ومورد لعنت خود قرار دهند وآنها ذلیل ورسوا گرداند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۲
بعضی دروس و معلمان این دروس مانند دینی و قران و پرورشی ، اضافی و وقت گیرند ک باید فرزندان فقط در سطح جامعه و خانواده اموزش بگیرند و میتونن ب عنوان پیش زمینه ثبت نام برای تحصیل در دوره ی ، از دانش اموز امتحان گرفته شه

اینطوری هم دانش اموز با مراکز دینی مانند مساجد انس میگیره و هم والدین اموزش محور میشن و متعهد و مسئول میشن

هم اینقدر بودجه سوزی نمیشه

این اموزه ها در جذب تمام معلمان در دیگر دروس ، پیش زمینه خواسته میشه

یعنی هر معلم خودش امور دینی و قرانی بلد باشه و عامل باشه که اکثر بلدن کلاس با یک یک ایه شروع کنن ک حتی ب رشته شون مربوط باشه

یعنی جامعه ب سوی عمل ب قران پیش بره نه فقط حفظیات قران
Iran (Islamic Republic of)
فرهنگی
۱۴:۳۴ ۱۵ فروردين ۱۴۰۲
اولین مقصر .مجلس بعد وزارت بعد سازمان برنامه بودجه
آخرین اخبار