مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به مشاهده علائم بیماری زنگ زرد در چند مزرعه کرمانشاه، از کشاورزان خواست برای مقابله با شیوع بیماری زنگ زرد در مزارع غلات گوش به زنگ باشند.

کیومرث اکبری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به مشاهده علائم بیماری زنگ زرد در چند مزرعه در شهرستان‌های سرپلذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب، گفت : صبح امروز (۱۵ فروردین) این علائم را مشاهده کرده و کار کانون کوبی را به سرعت انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: با توجه به توان بالای خسارت زایی بیماری زنگ زرد در مزارع غلات، لازم است ضمن ردیابی مستمر و دقیق مزارع، در صورت مشاهده بیماری در یک مزرعه نسبت به کانون کوبی با سموم مناسب اقدام شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه شرایط کنونی مزارع را برای شیوع بیماری زنگ زرد گندم مناسب عنوان کرد و افزود: وجود آب و هوای خنک با دمای زیر ۲۰ درجه سانتیگراد و رطوبت بالا احتمال شیوع بیماری را بالا می‌برد، لذا کشاورزان باید برای مقابله با بیماری هوشیار و گوش به زنگ باشند.

اکبری تاکید کرد: از کشاورزان می‌خواهیم ضمن بازدید مستمر مزارع خود و تدارک سموم مناسب با مشورت کارشناسان بخش دولتی و خصوصی، آمادگی لازم برای کانون کوبی و مبارزه شیمیایی با بیماری را داشته باشند.

اکبری ادامه داد: با توجه به اینکه پیش بینی‌های هواشناسی احتمال وقوع بارش در سطح استان را بالا گزارش کرده و رطوبت مزارع هم در پی بارش‌های قبلی زیاد است، کانون کوبی مزارع علیه بیماری برای جلوگیری از گسترش بیماری ضروری است، در غیر اینصورت مزارع بیشتری آلوده خواهند شد و خسارت بیماری حتمی خواهد بود.

وی علائم بیماری زنگ زرد غلات را وجود جوش‌ها یا نوار‌های زرد تا نارنجی روی برگ‌ها عنوان کرد و افزود: در صورت عدم کانون کوبی به موقع امکان سرایت جوش‌ها و نوار‌های زرد رنگ به دیگر اندام گیاه وجود دارد.

وی اشاره‌ای به موجودی قابل قبول سم داروخانه‌های دامپزشکی استان داشت و گفت: سم مورد نیاز برای مبارزه با آفت زنگ زرد در بیش از ۲۰۰ داروخانه گیاه‌پزشکی استان موجود است.

وی تاکید کرد: در صورت عدم کانون کوبی و اپیدمی شدن بیماری احتمال از بین رفتن ۹۰ درصدی محصول تولیدی دور از انتظار نیست.

اکبری ادامه داد: سال گذشته به دلیل خشکسالی هیچ کانونی از بیماری زنگ زرد گندم در مزارع استان دیده نشد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.