در آزمایشی که به تازگی توسط متخصصان آمریکایی در زمینه اکوی قلب انجام شد، هوش مصنوعی عملکرد بهتری نسبت به انسان داشت.

در حالی که تحقیقات قبلی قدرت بالقوه مدل‌های هوش مصنوعی را برای خواندن اسکن‌های پزشکی نشان داده است، تحقیقات جدید در آمریکا نشان داد که این اولین کارآزمایی بالینی تصادفی برای سلامت قلب است.

دیوید اویانگ، متخصص قلب و عروق در مرکز پزشکی Cedars-Sinai در لس آنجلس و محقق ارشد این مطالعه در این باره گفت: هیجان زیادی در مورد هوش مصنوعی وجود دارد، اما ارزیابی دقیق همچنان حیاتی است، این آزمایش موفقیت آمیز واقعا این استدلال را تقویت می‌کند که اکنون ما برای بهترین زمان آماده هستیم.

سونوگرافی قلب که به عنوان اکوکاردیوگرام نیز شناخته می‌شود، توسط سونوگرافیست‌ها روی بیماران انجام می‌شود که معمولا ارزیابی اولیه اسکن را قبل از تحویل آن به متخصص قلب انجام می‌دهند.

مطالعه جدید که در مجله نیچر منتشر شد، یک مدل هوش مصنوعی را در مقابل سونوگرافیست‌ها قرار داد تا ببیند چه کسی دقیق‌ترین ارزیابی اولیه را انجام می‌دهد. هر دو سونوگرافی را برای آنچه کسر جهشی بطن چپ نامیده می‌شود، ارزیابی کردند که توانایی قلب برای پمپاژ خون به بدن را در فضای ضربان قلب اندازه گیری می‌کند.

این آزمایش روش اصلی برای اندازه گیری میزان عملکرد قلب است و نیز برای تشخیص اینکه آیا بیماران دچار حمله قلبی شده‌اند یا اینکه آیا می‌توانند درمان‌های جدی مانند کاشت دفیبریلاتور را انجام دهند، استفاده می‌شود. برای این مطالعه نزدیک به ۳۵۰۰ سونوگرافی قلب به طور تصادفی بین سونوگرافیست‌ها و مدل هوش مصنوعی تقسیم شد.

ارزیابی‌های آن‌ها سپس توسط متخصصان قلب مورد ارزیابی قرار گرفت که نمی‌دانستند کدام یک ازانسان و کدام مدل هوش مصنوعی است.

این مطالعه نشان داد متخصصان قلب در بیش از ۲۷ درصد از ارزیابی‌های سونوگرافیک و تقریبا در ۱۷ درصد از ارزیابی‌های انجام شده توسط مدل هوش مصنوعی، تغییرات اساسی ایجاد کردند.

اویانگ گفت: هوش مصنوعی سریع‌تر، دقیق‌تر و توسط متخصصان قلب قابل تشخیص نبود، کمبود سونوگرافی بسیاری در آمریکا و در سراسر جهان وجود دارد و این باعث صرفه جویی در وقت آن‌ها می‌شود.

مدل هوش مصنوعی که EchoNet-Dynamic نام دارد روی نزدیک به ۱۴۵۰۰۰ اکوکاردیوگرام آموزش دیده است و از چیزی که یادگیری عمیق نامیده می‌شود برای پردازش مقادیر زیادی داده استفاده می‌کند.

منبع:مدیکال اکسپرس

برچسب ها: هوش مصنوعی ، اکوی قلب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.