وزارت دفاع آمریکا در نظر دارد گزارش خروج مفتضحانه نظامیان این کشور از افغانستان را به کنگره ارائه کند.

جنگ خونین افغانستان که به بهانه مبارزه با تروریسم در سال ۲۰۰۱ آغاز شد در نهایت با عقب نشینی مفتضحانه آمریکا در ۳۰ اوت ۲۰۲۱ به پایان رسید. عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی از افغانستان آنچنان شتاب زده بود که بسیاری از تجهیزات نظامی پیشرفته در این کشور جا مانده و نیرو‌های محلی که با نظامیان آمریکایی همکاری کرده بودند موفق به خروج از کشور نشدند. این مسئله به کانون اتهامات میان جمهوریخواهان و دموکرات‌ها تبدیل شده است و هر یک دیگری را مسئول افتضاح به بار آمده می‌داند.

به گزارش تل تریدر، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این زمینه اعلام کرد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به زودی گزارش مربوط به عقب نشینی نیرو‌های ایالات متحده از خاک افغانستان در سال ۲۰۲۱ را به منظور بررسی در اختیار کنگره قرار می‌دهد.

علاوه بر این، خلاصه‌ای از گزارش عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی از سوی کاخ سفید منتشر شده است که تاکید دارد هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که "زمان بیشتر، بودجه بیشتر، و یا نیرو‌های نظامی بیشتر" تاثیر مهمی در ماجرای خروج نیرو‌های آمریکایی داشته باشد.

کربی تاکید کرد: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نمی‌تواند به دلیل نتیجه خروج نیرو‌ها از افغانستان مقصر شناخته شود، زیرا او در نتیجه برنامه ریزی مناسب خود زمان کافی را از طالبان دریافت کرده بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا طی مذاکرات محرمانه با سران طالبان در قطر، با خروج نظامیان این کشور از افغانستان موافقت کرد. با این حال، روند خروج نیرو‌های آمریکایی از این کشور در دولت بایدن انجام شد. از این رو، اکنون روسای جمهور جمهوریخواه و دموکرات یکدیگر را مقصر اصلی خروج مفتضحانه نیرو‌های آمریکایی از افغانستان می‌دانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار