وزیر خارجه آمریکا در خصوص گزارش تازه منتشر شده درباره خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان گفت واشنگتن احتمال سقوط کابل را بسیار کم می‌دانست.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پس از انتشار نتایج گزارش کاخ سفید در خصوص خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان در جلسه‌ای حاضر شد و درباره آن صحبت کرد.

به گزارش اسپوتنیک، او در این جلسه گفت که آمریکا احتمال سقوط کابل را «بسیار پایین» ارزیابی کرده بود و اضافه کرد که این رخداد «بسیار مهم بوده و تاثیرات بالقوه زیادی می‌توانست داشته باشد و واشنگتن باید برای آماده شدن در این مورد اقدامات بیشتری انجام می‌داد».

بلینکن گفت وزارت خارجه آمریکا از خروج شتابزده نظامیان آمریکایی ۵ درس گرفته که علاوه بر برنامه‌ریزی ضعیف شامل «راهنمایی متناقض» از سوی دولت، «فقدان اختیارات واضح در طول فرآیند تخلیه» «ردیابی ناکافی آمریکایی‌های حاضر در افغانستان» و «عدم تمایل آمریکا به فرستادن پیام اشتباه به افغان‌ها که در نهایت سبب شد آمریکا نتواند برنامه‌های احتمالی خود را محقق کند».

گفتنی است، طالبان در اوت ۲۰۲۱ مجددا قدرت را در افغانستان به دست گرفت که باعث فروپاشی دولت مورد حمایت آمریکا در این کشور و سرعت بخشیدن به خروج نیرو‌های آمریکایی از خاک افغانستان شد. در ۳۱ آگوست ۲۰۲۱، نیرو‌های آمریکایی خروج خود از این کشور را تکمیل کردند و به حضور نظامی ۲۰ ساله خود پایان دادند.

خروج نیرو‌های آمریکایی تصاویری از هرج و مرج مطلق در فرودگاه کابل و فراتر از آن را به نمایش گذاشت. این وضعیت منجر به سرگردانی هزاران افغان و آمریکایی شد و در نهایت حمله طالبان سبب کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی و ۱۷۰ غیرنظامی افغان شد.

دولت جو بایدن روز گذشته خلاصه‌ای از گزارش‌های محرمانه را منتشر کرد که عمدتاً خروج نابسامان آمریکا از افغانستان در اوت ۲۰۲۱ را به گردن دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین می‌اندازد، زیرا توافق با طالبان در سال ۲۰۱۸ و در زمان ریاست جمهوری ترامپ امضا شده است.

انتشار این گزارش، واکنش‌های خشمگین و تند قانونگذاران جمهوری خواه را برانگیخته است که معتقدند بایدن باید مسئولیت این رخداد را بپذیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار