سرما ۱۰۰ میلیارد تومان به انارکاران مه‌ولات خسارت وارد کرد

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات با بیان این که سرما و یخبندان پارسال، ۱۰۰ میلیارد تومان به باغ‌های انار این شهرستان خسارت وارد کرد گفت: بسیاری از باغداران این خطه درختان انار خود را که بر اثر سرما و یخبندان از بین رفته بود "کف‌بُر" کرده‌اند.

هادی ساربان گفت: مه‌ولات با دارا بودن ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغ انار، رتبه نخست سطح زیرکشت و تولید این محصول ارزشمند باغی را در استان خراسان رضوی داراست.

وی ادامه داد: شوربختانه بر اثر یخبندان پارسال، بسیاری از باغها دچار خسارت سرمازدگی شده اند و انجام عملیات هرس، تغذیه بهینه، آبیاری به موقع و در صورت نیاز کف‌بر کردن، الزامی است و از سوی دیگر بروز مشکلات اقلیمی، خشکسالی و خاموشی چاه‌های کشاورزی و افزایش دور آبیاری باغهای انار، باعث کاهش کیفیت انار تولیدی در چند سال اخیر شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مه‌ولات گفت: مشکلات یاد شده باغداران، انارکاران شهرستان مه‌ولات را بیش از هر زمانی ناامید و خسته کرده است که در این شرایط برخی، درختان انار خود را حذف و سایر محصولات باغی و به خصوص پسته را جایگزین کرده‌اند.

ساربان میزان برداشت سالانه انار در این خطه را ۲۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: نه تنها امسال بلکه تا سه سال دیگر خبری از برداشت انار در این خطه نخواهد بود زیرا ۵۰ درصد باغات کف‌بر شده اند و تا یک ماه دیگه بقیه نیز کف‌بر خواهند شد.

وی با اشاره به ارزش زیاد محصول انار، بر لزوم حمایت از انارکاران تأکید و اضافه کرد: این خطه عنوان بزرگترین شهرستان باغی در خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است و مقام نخست سطح زیرکشت و تولید ۲ محصول پسته و انار و عنوان پنجم سطح زیرکشت و تولید زعفران را در این استان دارد و حدود ۹۷ درصد اشتغال مردم این منطقه وابسته به بخش کشاورزی است.

برچسب ها: سرما زدگی ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار