رئیس اداره بهره‌برداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از کشت گونه‌های گیاهی در سطح پنج هزار هکتار از مراتع طبیعی کرمانشاه خبر داد.

وحید عزیزی رئیس اداره بهره‌برداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت : گیاهان به سه دسته خوراکی، دارویی و صنعتی تبدیل می‌شوند که مبحث صادرات، خرید و فروش و فرآوری آن‌ها مطرح است.

وی با بیان اینکه گیاهان دارای خاصیت‌هایی هستند با این حال استفاده بیش از آن مضراتی را به دنبال دارد، افزود: بیشتر گیاهان خوراکی خاصیت دارویی دارند به‌طور مثال آویشن و ریواس در این دسته قرار دارند.

عزیزی گفت: اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه از دهه ۷۰ تاکنون برای کشت و برداشت گونه‌هایی که در سبد غذایی مردم قرار دارند، برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده است.

رئیس اداره بهره‌برداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: گونه‌هایی که به روش سنتی برداشت می‌شوند سطح زیر کشت آن‌ها کاهش می‌یابد برهمین اساس مردم به کشت مجدد این گیاهان امکان رویش می‌دهند.

عزیزی تصریح کرد: طریقه مصرف و برداشت گیاهان باید به‌گونه‌ای باشد که پیاز این گونه‌ها کنده نشود نباید در فصل بذردهی هیچ‌گونه برداشتی انجام شود تا این گونه‌ها به تولید برسند و سال‌های دیگر هم استقرار یابند.

وی عنوان کرد: اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه از سال ۹۷ برای حفظ گونه‌های در معرض خطر بر اساس شرایط آب و هوایی اقداماتی انجام داده به‌گونه‌ای که در مناطق کوهستانی از گونه‌هایی استفاده شده که خاستگاه آن سردسیری است و در مناطق گرمسیری گونه‌هایی کشت شده که نیاز آبی کمی دارند نیز از گونه‌های بومی استفاده کرده‌ایم که برای نسل‌های آینده باقی بمانند.

رئیس اداره بهره‌برداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه اذعان کرد: شاخص‌ترین گونه‌های صنعتی کشت شده در استان کرمانشاه، ثعلب است که برداشت آن مطلقا ممنوع است، شاخص‌ترین گونه گیاهان خوراکی کنگر و ریواس و گیاهان دارویی نیز آویشن و سورانه است.

عزیزی خاطرنشان کرد: هرساله برای افزایش سطح زیر کشت گیاهان برنامه‌ریزی می‌شود و علاوه بر خاستگاه‌های طبیعی آن‌ها در استان، نسبت به کشت برخی گونه‌ها اقدام کردیم تا جایی که سه تا پنج هزار هکتار در سطح مراتع طبیعی توسط بهره‌برداران کاشت و مراقبت می‌شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.