جنگ لفظی مسکو و کی یف درباره تبدیل دریای سیاه به دریای ناتو

وزیر خارجه اوکراین ضمن تکرار درخواست عضویت کشورش در پیمان ناتو، دریای سیاه را دریای ناتو نامید که واکنش مسکو را نیز به همراه داشت.

جان مرشایمر، بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به مرز‌های روسیه را دلیل بروز جنگ اوکراین می‌داند. با این حال، توهمات لیبرالی آمریکا و کشور‌های غربی در نظام بین الملل همچنان ادامه داشته و بهای آن را مردم اوکراین پرداخت می‌کنند. 

به گزارش تل تریدر، دمیتری کولیبا، وزیر خارجه اوکراین امروز (پنجشنبه) در اظهاراتی بحث برانگیز اعلام کرد زمان آن رسیده است که دریای سیاه به دریای ناتو تبدیل شود. 

کولیبا بار دیگر به صورت عاجزانه از کشور‌های غربی خواست هر چه سریعتر اوکراین را در سازمان ناتو مورد پذیرش قرار دهند. درخواستی که به نظر نمی‌رسد به دلیل شرایط موجود و جنگ با روسیه مورد توافق کشور‌های غربی باشد. 

وزیر خارجه اوکراین که به صورت مجازی در کنفرانس کریمه در بخارست رومانی سخنرانی می‌کرد تاکید کرد: سازمان ناتو نه تنها باید نشان دهد که سیاست در‌های باز این نهاد همچنان برقرار است بلکه باید نشان دهد که چگونه و چه زمانی اوکراین به این پیمان خواهد پیوست. جنگ با روسیه اثبات کرد امنیت در منطقه را نمی‌توان جداسازی است. یک تهدید برای یک کشور تهدیدی برای همه است. 

کولیبا در تماس تلفنی که به تازگی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا داشت خواستار حمایت آهنین واشنگتن از کی یف شد. این در حالی است که پیش‌تر گزارش‌ها از مخالفت آمریکا با پیوستن اوکراین به ناتو حکایت داشت. 

در مقابل، روسیه پاسخ تندی به درخواست وزیر خارجه اوکراین درباره دریای سیاه داد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین امروز اعلام کرد دریای سیاه هرگز تحت کنترل ائتلاف نظامی ناتو در نخواهد آمد. 

پسکوف در جمع خبرنگاران گفت: دریای سیاه، دریای مشترک برای همه کشور‌هایی است که با آن همجوار هستند. این دریا باید دریای همکاری، تعامل و امنیت باشد. 

این مقام روسی در پاسخ به سوالی درباره روابط میان مسکو و پکن گفت: در حال حاضر هیچ تماس تلفنی میان ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ، روسای جمهور روسیه و چین برنامه ریزی نشده است. تحریک چین در موضوع تایوان از منظر ما غیرقابل پذیرش است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار