حضور نظامیان ویژه آمریکا و انگلیس در اوکراین/ موافقت صربستان با ارسال تسلیحات به کی‌یف

اسناد افشا شده پنتاگون درباره جنگ اوکراین نشان می‌دهد که ۱۲ کشور اروپایی در اوکراین حضور نظامی دارند.

کشور‌های غربی به رهبری آمریکا موج گسترده‌ای از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی را از اوکراین در جنگ با روسیه به عمل می‌آورند و به همین دلیل برخی این نبرد را جنگ نیابتی میان واشنگتن و مسکو تفسیر می‌کنند. با این حال، این نبرد گاهی ابعاد گسترده تری به خود می‌گیرد که انتشار اطلاعات محرمانه یکی از آن موارد است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، برای نخستین بار روزنامه نیویورک تایمز طی هفته گذشته از انتشار اسناد محرمانه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در بستر اینترنت خبر داد که بخش قابل توجهی از آن مربوط به جنگ اوکراین می‌شود. گرچه هنوز معلوم نیست که این اقدام از سوی چه فرد یا گروهی رخ داده است، اما به دلیل ماهیت اطلاعات منتشر شده اکنون انگشت اتهام به سمت روسیه نشانه رفته است. 

برخی اسناد منتشر شده نشان می‌دهد ۵۰ نیروی ویژه نظامی انگلیس هم اینک در اوکراین به سر می‌برند. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در این اسناد تایید کرده است ۱۲ کشور عضو ناتو از جمله آمریکا دارای گروه ویژه نظامی در اوکراین هستند. 

در سند طبقه بندی شده دیگر پنتاگون آمده است: صربستان به عنوان تنها کشور اروپایی که از تحریم روسیه به دلیل جنگ اوکراین اجتناب کرده بود، اکنون موافقت خود را برای ارسال تسلیحات به اوکراین اعلام کرده و یا این تسلیحات را به کی یف ارسال کرده است. 

با این حال، وزارت دفاع صربستان در پاسخ به این موضوع به رسانه‌ها گفت: چنین ادعا‌هایی صحت نداشته و ما در جنگ اوکراین مداخله‌ای نداریم. ما نه به اوکراین و نه به روسیه و نه به هیچ طرف دیگر درگیر در این جنگ تسلیحات ارسال نکرده ایم. 

در سند محرمانه منتشر شده در فضای مجازی، اطلاعاتی درباره پاسخ کشور‌های اروپایی به درخواست اوکراین به منظور ارسال تسلیحات به این کشور افشا شده است که در بیشتر موارد، آن‌ها با تامین تسلیحاتی کی یف موافقت کرده اند. 

در این اسناد، صربستان با آموزش نظامیان اوکراینی مخالفت کرده، اما موافقت خود را با ارسال تسلیحات تهاجمی به کی یف اعلام کرده است. تاریخ این سند به دوم ماه مارس باز می‌گردد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۲
به فرض که درست باشه

مهم اینه که روسیاه مثل خر تو گلی که آمریکای بزرگ واسش درست کرده گیر کرده
آخرین اخبار