وزارت دفاع فنلاند می‌گوید این کشور قصد دارد به کارگروه برنامه‌ریزی هسته‌ای ناتو که سیاست‌های هسته‌ای ائتلاف را تنظیم می‌کند ملحق شود.

وزارت دفاع فنلاند اعلام کرد با اینکه کشورش اجازه استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خود را نمی‌دهد، در عملیات برنامه ریزی و پشتیبانی هسته‌ای ناتو شرکت خواهد کرد.

به گزارش رویترز، یان کووسلا، مدیرکل سیاست دفاعی ناتو می‌گوید فنلاند در عمل در کار گروه برنامه ریزی هسته‌ای ناتو شرکت خواهد کرد و می‌تواند به بخش پشتیبانی عملیات هسته‌ای ناتو در خارج از قلمرو خود بپیوندد.

این کارگروه، در واقع سیاست هسته‌ای ناتو را بررسی و تنظیم می‌کند. 

وی تاکید کرد: «سلاح‌های هسته‌ای نقش بسیار محوری در بازدارندگی توسط ناتو دارند. ما نیز از حمایت آن‌ها برخوردار خواهیم بود و بنابراین برای فنلاند اینکه مشارکت کامل خود را از دست ندهد موضوع مثبتی خواهد بود». 

فنلاند چهارم آوریل امسال، در یک چرخش تاریخی امنیتی پس از چندین دهه عدم تعهد نظامی، به سی و یکمین عضو ناتو تبدیل شد. دولت فنلاند هنگام پیوستن به ناتو تصمیم گرفت اجازه استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خود را ندهد، اما محدودیت‌های دیگری در خصوص مسائل هسته‌ای تعیین نکرد.

گفتنی است، در میان اعضای ناتو، تنها فرانسه از شرکت در گروه برنامه ریزی هسته‌ای انصراف داده و تصمیم گیری در مورد سلاح‌های هسته‌ای خود را به خود اختصاص داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار