مرمت ۸۹ قنات در خراسان جنوبی

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از مرمت ۸۹ قنات در استان خبر داد.

محمدی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۶۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تا پایان سال ۱۴۰۱ برای طرح احیا، مرمت و بازسازی قنوات استان مصوب شد که منجر به انعقاد قرارداد عاملیت با صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی شده است.

او افزود: تاکنون از این اعتبار ۳۲ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان تخصیص پیدا کرده که منجر به مرمت و بازسازی ۸۹ رشته از قنوات استان شده و این طرح‌ها با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی در حال انجام است.

محمدی عنوان کرد: طول قنوات استان در مجموع چهار هزار کیلومتر است که ۳۰ درصد آن احیا و مرمت شده و مابقی نیازمند مرمت است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تاکنون بیش از سه هزار و ۶۰۰ رشته قنات در خراسان جنوبی حداقل یک مرتبه مرمت شده و در صورت مشارکت بهره‌برداران، اجرای عملیات اساسی و زیربنایی شامل کول‌گذاری، طوقه‌چینی، بغل‌بری و از این قبیل از جمله تعهدات دولت و لایروبی قنوات برعهده مالکین قنات است.

او پوشش بیمه‌ای و افزایش ضریب ایمنی هنگام کار در قنات و ارائه خدمات آموزشی، ارتقای سطح فناوری، بهره‌گیری از خدمات متقاضیان در شرایط اضطراری و ایجاد بانک اطلاعات از وضعیت قنات‌های استان را از اهداف تشکیل این انجمن خواند و تصریح کرد: از سال ۱۳۹۴ حدود ۴۰۰ مقنی در استان شناسایی و آموزش‌های لازم به آنان ارائه شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار