سال گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته، دفاتر حمایت از زنان و خانواده در هشت شهرستان استان کردستان ساماندهی و راه اندازی شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل کردستان گفت: با بیان اینکه  دفاتر حمایت از زنان و خانواده در هشت شهرستان استان ساماندهی و راه اندازی شد، افزود: این دفاتر اکنون فعال است و خدمات ویژه قضایی و مددکاری به زنان و کودکان آسیب‌دیده جنسی، جسمی و روانی در روند رسیدگی به پرونده و پس از آن ارجاع به دادستانی، پزشکی قانونی و اتخاذ برنامه‌های حمایتی و روانی در روند رسیدگی به پرونده ارائه می‌شود.

 رضا اعظمی با اشاره به ارائه خدمات مشاوره‌ای حقوقی، روانشناختی و مددکاری به مراجعان برای ارتقا توانایی فردی آنان در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و حفظ حقوق فردی و اجتماعی، گفت: در این دفاتر، زنان خود سرپرست، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست به مراکز حمایتی (دولتی و غیردولتی)، حرفه‌آموزی و کاریابی برای ارتقا توانایی اقتصادی در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی معرفی و ارجاع داده می‌شوند.

او افزود: در دفاتر حمایت از زنان و خانواده، بانک اطلاعات مربوط به وضعیت زنان و کودکان بزه‌دیده و بزهکار با عنایت به گزارش‌های زندان، کانون اصلاح و تربیت، محاکم و مراجع ذیصلاح قضایی ایجاد می‌شود.

اعظمی گفت: آسیب‌شناسی و ارزیابی رویه‌های مرتبط با حضانت، فرزند خواندگی، کودک همسری، ملاقات و نگهداری اطفال و نفقه، آزادی مشروط، نهاد‌های ارفاقی (تبدیل، تخفیف، تعویق صدور حکم و تعلیق اجرای مجازات)، مجازات‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی ویژه کودکان و ارائه برنامه‌ها، رویه‌های اصلاحی و پیگیری ابلاغ و عملیاتی شدن آن‌ها نیز از دیگر وظایف دفاتر حمایت از زنان و خانواده دادگستری است.

او گفت: نظارت و پایش‌های لازم توسط کارشناس دفاتر حمایت از زنان و خانواده انجام می‌گیرد و شناسایی و انجام حمایت‌های لازم از این افراد با توجه به وظایف مذکور برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی صورت می‌پذیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.