کارشناس مسائل منطقه درباره ایجاد سفارت‌خانه‌های دو کشور ایران و عربستان توضیحاتی ارائه کرد.

بعد از اعلام این خبر که تا نوزدهم اردیبهشت ماه سفارت خانه‌های دو کشور ایران و عربستان بازگشایی می‌شود به سراغ کارشناس مسائل منطقه رفتیم تا در این باره از او جویا شویم.

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل منطقه در این باره به ما گفت: بعد از توافق ایران و عربستان در چین با وساطت رئیس جمهور این کشور توافقی مبنی بر عادی سازی روابط بین ایران و عربستان امضا شد و مراحل اجرای آن با اعزام هیات‌هایی از ایران به جده و از عربستان به تهران و مشهد انجام شد و زمینه برای بازگشایی سفارت‌خانه‌ها فراهم شد. البته بنا بود در تاریخ نوزدهم اردیبهشت ماه این اقدام انجام شود، اما دو کشور تصمیم گرفتند تا در عید سعید فطر بازگشایی سفارت خانه‌ها انجام شود.

وی درباره تاریخچه روابط دو کشور گفت: ما در صد سال گذشته در روابط خود با عربستان سه با ر قطع رابطه  داشتیم که این روابط در فواصل چند ساله بوده است. بار اول قطع رابطه ایران به خاطر اعدام یکی از زائران ایرانی بود که سه سال زمان برد. بار دوم به خاطر کشتار زائران ایرانی اتفاق افتاد و چهار سال طول کشید. بعد از سال ۲۰۱۶ که موضوع حمله به سفارت عربستان اتفاق افتاد حدود ۷ سال با این کشور ارتباطی نداشتیم.

کنعانی مقدم گفت: به نظر می‌رسد که ما در عید سعید فطر شاهد بازگشایی این سفارت خانه‌ها باشیم و بازگشتن سوریه به اتحادیه عرب نیز می‌تواند گام دوم سعودی‌ها برای ایجاد ارتباط با محور مقاومت باشد. معتقدم که محور مقاومت توانسته است با قدرت بازدارنده دست برتر را نسبت به اعمال سیاست‌های آمریکا داشته باشد و همین باعث عقب نشینی سعودی‌ها از تخاصم با ایران شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
جالبه یک کشور کمونیسم بی دین و خدا داره کشورهای اسلامی و برادران مسلمان را آشتی میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
مرحبا به این اتحاد وهمدلی
آخرین اخبار