شرکتها در بسته بندی ها، لوگوها و فروشگاههای خود از رنگهایی استفاده میکنند که تصمیمات ما را تحت تأثیر قرار دهند. اما رنگها میتوانند تأثیرات بیشتری هم بر روی روان ما داشته باشند.
۱- در گذشته صورتی برای پسرها بود و آبی برای دخترها
گرچه حالا به تن نوزادان دختر رنگ صورتی و به تن نوزادان پسر رنگ آبی میکنند، اما در گذشته لباس نوزادان سفید رنگ بود و هیچ رنگی به هیچ جنسیتی نسبت داده نمیشد، تا اینکه بعضی نشریات ادعا کردند صورتی باید رنگی پسرانه و آبی باید رنگی دخترانه باشد. این ترند در دهههای ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ تغییر یافت و تبدیل به چیزی شد که امروز میشناسیم.
۲- صورتی میتواند آرامش بخش باشد و از پرخاشگری بکاهد
باورتان میشود یا نه، محیط بعضی زندانها را صورتی رنگ میکنند تا از پرخاشگری بکاهد و بعضی رختکنهایی که مخصوص تیمهای مهمان هستند را هم به رنگ صورتی رنگ درمی آورند تا به آنها احساس ضعف دهد. دلیلش این است که بعضی تحقیقات نشان داده صورتی بیکر میلر (نام یکی از طیفهای صورتی) در کاهش پرخاشگری و قدرت مؤثر است.
۳- استفاده از رنگ زرد درون هواپیما میتواند چشمها را خسته کند
رنگ زرد گرچه تداعی کنندهی شادی است، اما رنگ تندی است و نور بیشتری را بازتاب میدهد و بنابراین چشمها را بیش از حد تحریک میکند. شاید به همین خاطر باشد که در اغلب وسایل نقلیه، به ویژه هواپیماها به ندرت در فضای داخلی از رنگ زرد استفاده میشود.
۴- با دیدن رنگ قرمز کمتر غذا میخوریم
برخلاف باور رایج، رنگ قرمز اشتهای ما را بیشتر نمیکند. این باور اشتباه احتمالاً به این دلیل به وجود آمده که لوگوی اغلب رستورانهای فست فود قرمز رنگ است. اما تحقیقات نشان داده رنگ قرمز باعث میشود افراد غذای کمتری بخورند و نوشیدنی غیر الکلی کمتری بنوشند؛ بنابراین رنگ قرمز مانند یک سیگنال توقف ظریف عمل میکند.
۵- رنگ قرمز میتواند سرعت عمل را بیشتر کند
وبسایت HubSpot دست به یک آزمایش زد تا ببیند کلیک روی دکمهی قرمز بیشتر است یا روی دکمهی سبز و متوجه شد کلیک روی دکمهی قرمز ۲۱ درصد بیشتر از دکمهی سبز بود. شاید به همین خاطر باشد که نتفلیکس از دکمههای قرمز رنگ برای کارهایی استفاده میکند تا مشتریان بیشتری برایش به همراه خواهد آورد. یک آزمایش دیگر هم صورت گرفت تا معلوم شود آیا افراد تحت تأثیر رنگ ماشینی که راه شان را بسته قرار میگیرند یا خیر. نتیجه نشان داد اگر ماشینی که راه را بسته بود قرمز رنگ بود، افراد سریعتر واکنش پرخاشگرانه از خود نشان میدادند.
۶- احتمال اعتماد به شرکتهایی که لوگوی آبی رنگ دارند بیشتر است
اگر فکر میکنید که لوگوی بانک ها، بیمهها و شرکتهای کامپیوتری اغلب به رنگ آبی است، درست متوجه شده اید. آبی یک حس امنیت میدهد، به همین دلیل اگر شرکتی در لوگو یا محصولات خود از رنگ آبی بیشتر استفاده کند، احتمال اعتماد کردن مان به آن بیشتر میشود.
۷- آبی میتواند نجات بخش باشد و جرایم را کاهش دهد
رنگ آبی ممکن است به ما کمک کند زندگی را به مرگ ترجیح دهیم. در بعضی ایستگاههای قطار در ژاپن چراغهای آبی رنگی نصب شده تا مانع خودکشی افراد با پریدن جلوی قطار شوند.
۸- لیبلهای رنگی میتوانند انتخابهای غذایی را سالمتر کنند
رنگها شاید بتوانند به ما در تغییر رژیم غذایی مان کمک کنند. دانشمندان در کافه تریای یک بیمارستان دست به آزمایشی زدند. در این آزمایش مواد غذایی با لیبل سبز به عنوان ماده غذایی سالم و با لیبل قرمز به عنوان ماده غذایی ناسالم فروخته میشدند. نتیجه نشان داد دسته بندی مواد غذایی با کمک رنگها میتواند به ما در بهبود انتخابهای غذایی مان کمک کند.
۹- زنان و مردان رنگها را متفاوت میبینند
گاهی تصاویری از یک وسیلهی خاص در فضای مجازی منتشر میشود که ادعا میشود هر کسی رنگ آن را به شکل متفاوتی میبیند. این ادعا که یک رنگ ثابت به چشم افراد مختلف یکسان نباشد باورنکردنی و غیر منطقی به نظر میآید، ولی حقیقت آن است که هر کسی رنگها را به شکل متفاوتی میبیند و از این جهت میان زنان و مردان هم تفاوت وجود دارد. مردان در تشخیص جزئیات ظریف از دور بهترند و زنان در تشخیص طیفهای مختلف یک رنگ.
۱۰- نارنجی تداعی کننده ارزشمند بودن است
نارنجی رنگی چشمگیر است و به همین دلیل از آن در مخروطهای ترافیکی و یونیفرم زندانیان استفاده میشود. اما این رنگ ما را به فکر تفریح و سرگرمی هم میاندازد، مثل لوگوی شرکت فانتا. این رنگ تداعی کنندهی ارزش مادی خوب هم هست.
۱۱- سبز میتواند خلاقیت بصری را افزایش دهد
این توصیه را زیاد شنیده ایم که باید در محل کار خود گل و گیاه داشته باشیم، اما معلوم شده حتی یک دیوار یا کاغذ سبز رنگ هم میتواند اثر مثبتی بر روی ما داشته باشد. گرچه رنگ سبز ممکن است کمکی به خلاقیت کلامی ما نکند (مثل زمانی که قصد نوشتن یک داستان را دارید)، اما ممکن است خلاقیت بصری ما را افزایش دهد. این خبر خوبی است برای هنرمندان، فعالان حوزهی تبلیغات و دانش آموزان و دانشجویانی که با چیزهای بصری سر و کار دارند.
۱۲- رنگها میتوانند تصور ما از دما و وزن را تحت تأثیر قرار دهند
قرمز را رنگی گرم و آبی را رنگی سرد میدانند، حتی اگر واقعاً تفاوت دماییای در کار نباشد. جالب است که در تماس مستقیم، اجسام آبی گرمتر از اجسام قرمز رنگ تصور میشوند. رنگها میتوانند توهمی هم از وزن اجسام به ما دهند، به گونهای که یک جسم یکسان با وزن یکسان در صورت قرمز بودن سنگینتر به نظر میرسد و در صورت زرد بودن سبک تر.
۱۳- در محیطهای کاری سفید رنگ بیشتر دچار خطا میشویم
سفید رنگی است مانع حواس پرتی که یک حس تازگی هم دارد، به همین دلیل است که در فضای داخلی برخی ادارات از رنگ سفید استفاده میشود. با این حال، تحقیقی نشان داد کسانی که در محیطهای کاری سفید رنگ مشغول کار بودند در مقایسه با آنهایی که در محیطهای قرمز یا سبز رنگ کار میکردند، بیشتر دچار خطا میشدند. در حقیقت شاغلان محیطهای کاری قرمز رنگ کمترین خطا را داشتند، با آنکه بیشتر از شاغلان محیطهای کاری سفید از پرت شدن حواس خود خبر داده بودند.
۱۴- بنفش به این دلیل رنگ لوکسی است که در گذشته گران قیمت بود
پارچههای بنفش رنگ در گذشته بسیار گران قیمت بودند، چون فرآیند تولید این رنگ بسیار زمان بر و دشوار بود. آن زمان تنها حاکمان و کشیشان استطاعت پوشیدن رنگ بنفش را داشتند. خوشبختانه یک دانشجوی ۱۸ سالهی رشتهی شیمی برحسب تصادف رنگ بنفش را تولید کرد. با تولید انبوه این رنگ امکان پوشیدن آن برای افراد عادی هم مهیا شد.
۱۵- بازکنان هاکی که لباس مشکی دارند پنالتیهای بیشتری میگیرند
تیمهای هاکی که بازیکنان آن لباسهای مشکی به تن میکنند بیشتر از تیمهایی که لباس آنها به رنگ دیگری است، پنالتی میگیرند. برخی میگویند این بدان معنی است که بازیکنانی که رنگ مشکی به تن میکنند قدرت و پرخاشگری بیشتری احساس میکنند. اما برخی محققان هم میگویند ممکن است علت این موضوع آن باشد که داورها نگاه سوگیرانه تری نسبت به رنگ مشکی دارند.