دامداران مازندرانی همزمان با گرم شدن هوا رسم چَرخِه سَری را انجام می‌دهند.

چَرخِه سَری مرکب از دو کلمه است، چرخه وسیله‌ای برای چیدن پشم گوسفندان و سری که در گویش مازندرانی به معنای جشن و سور است.

دامداران مازندرانی همانند بسیاری از دامداران ایرانی، با گرم شدن هوا و آغاز فصل بهار، اقدام به چیدن پشم گوسفندان می‌کنند، اما مراسمی که در برخی نقاط مازندران برگزار می‌شود کمی با سایر نقاط متفاوت است.

دامداران مازندرانی در سنت چرخه سری یک روز مانده به چیدن پشم گوسفندان، افراد ماهری که به آن‌ها چَرخه چی می‌گویند را دعوت می‌کنند و گوسفند یا بره‌ای می‌کشند و ته چین درست می‌کنند تا کار چیدن پشم گوسفندان با جشن و سرور همراه شود.

افرادی که در کار چیدن پشم گوسفند مهارت دارند نیز برخی افراد دیگر را نیز برای کمک همراه خود می‌کنند تا به بهانه کمک هم به آن‌ها پشم گوسفندان بدهند، هم یک شکم سیر غذا بخورند.

در گذشته پس از چیدن پشم گوسفندان از آن برای تهیه لباس‌های زمستانه استفاده می‌شد، اما اکنون با توجه به منسوخ شدن استفاده از لباس‌های پشمی، و ارزان بودن پشم گوسفند، دامداران معمولا آن را یا دور میریزند یا در آتش می‌سوزانند.


فیلم از دکتر علی رمضانی پاچی مورخ و محقق تاریخ و فرهنگ مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
آقای دکتر رمضانی عزیز ممنونم که بابت ثبت آداب و رسوم و فرهنگ سرزمین ما متحمل زحمت شده اید امیدوارم در کارتان موفق باشید فرزندان این سرزمین مدیون زحمات عزیزانی چون شما هستند. ته خسته تن بلاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
خدا قوت، برکت زیاد، انشاءالله.