مدیر رادیو ایران مطرح کرد؛

رادیو، رسانه زندگی است

محمدزاده گفت: رادیو از این جهت رسانه زندگی است که بدون تعطیل کردن کار می‌توان به آن گوش فرا داد.

محمدجعفر محمدزاده، مدیر رادیو ایران با حضور در استودیوی شبکه خبر به سوالات حمیدرضا مدقق پیرامون ۸۳ سالگی رادیو پاسخ داد.

محمدزاده

محمدزاده در پاسخ به این سوال که آیا هنوز رادیو مخاطبان خود را دارد، گفت: امروز هشتاد و سه سالگی رادیوست. اما سابقه رادیو در ایران به پیش از این سال برمی‌گردد. در مطبوعات سال ۱۳۰۱ و ۱۳۰۲ زمزمه‌هایی شنیده شد، مبنی‌بر اینکه قرار است تلفن بی‌سیم در کشور راه‌اندازی شود.

مدیر رادیو ایران ادامه داد: تا اینکه در سال ۱۳۰۵ برای اولین‌بار صدای یک رادیو بی‌سیم در منطقه قصر در محوطه ارتش شنیده شد. از آنجایی که مردم گیرنده نداشتند، سیم‌کشی شد و از طریق بلندگو صدای آن در مکان‌های شلوغ به گوش مردم رسانده شد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۱۹ به صورت رسمی رادیو ایران افتتاح شد، افزود: گوینده هم برای اولین بار می‌گوید: اینجا تهران است، رادیوی ایران. رادیو در اینجا فرستنده کم قدرت و ۲۰ کیلووات برای تهران بود. فرستنده دیگری هم برای موج متوسط با قدرت پایین وجود داشت. 

محمدزاده با اشاره به اینکه اگرچه آن زمان گیرنده کم بود، اما کسانی که می‌خواستند رادیو داشته باشند باید از شهربانی مجوز می‌گرفتند، توضیح داد: حتی اگر می‌خواستند آن رادیو را به شهر دیگر ببرند، باید مجدد برای مجوز اقدام می‌کردند. در هرحال از ۸۳ سال پیش تا به امروز رادیو مسیری را طی کرده و امروز در همه مراکز استان‌ها رادیو استانی و در تهران ۱۴ رادیوی سراسری به صورت اختصاصی یا تخصصی داریم.

مدیر رادیو ایران در پاسخ به این سوال که آیا رادیو هنوز مخاطب دارد، بیان کرد: ما رادیویی‌ها معتقدیم رادیو هنوز مخاطب و کارکرد خود را دارد. در نظرسنجی‌های چند سال اخیر رادیو بین ۳۲ تا ۴۰ درصد مخاطب داشته است. چون رادیو رسانه زندگی است. رادیو رسانه‌ای است که هم مردم زندگی می‌کنند و هم به آن گوش می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: رادیو نیازی ندارد که شما کاری را تعطیل کنید، تا بتوانید به آن گوش کنید. مردم همچنان در ماشین نشستند به رادیو گوش می‌کنند. همچنان که خانم خانه‌دار مشغول کار است، به رادیو گوش می‌کند. به همین جهت به آن رسانه زندگی یا گرم می‌گوییم. مخاطب رادیو هنوز هست و رادیو در یک فضای فرهیختگی تلاش می‌کند. 

به گفته محمدزاده، برعکس رسانه‌های نوظهور که اثر فوری برجای می‌گذارند رادیو اثر تدریجی، زمانبر و سازندگی دارد. یعنی به مرور زمان اسم برنامه‌ای در دل مردم جا می‌افتد. ما برنامه‌هایی را در رادیو داریم که مردم بیش از چهار پنج دهه با آن‌ها آشنا هستند. مانند «صبح جمعه با شما»، «فرهنگ مردم»، «خانه و خانواده» و «سلام صبح‌بخیر» در رادیو ایران که ماندگار هستند. بقیه رادیو‌ها هم برنامه‌های خاص خود را دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار