معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: شیوع بیماری تب مالت در این استان سه برابر میانگین کشوری است.

دکتر حمید جعفرزاده با اشاره به آغاز فصل زایش و شیردهی دام‌ها در استان گفت: تب مالت یک بیماری شغلی محسوب می‌شود که هزار چهره بوده و بار مالی زیادی را به خانواده‌ها تحمیل می کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل می گوید: این بیماری که از دام به انسان منتقل می شود بسیار خطرناک و در عین حال قابل پیشگیری است.

او در ادامه افزایش استفاده از لبنیات سنتی ، ارتباط با دام آلوده و پوشش پایین واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری تب مالت را از عوامل اصلی شیوع این بیماری دانست.

دکتر جعفرزاده گفت: مصرف شیر و پنیر غیر پاستوریزه ، گوشت آلوده و بستنی‌های محلی تهیه شده از شیر خام نیز می‌تواند در ایجاد آلودگی و ابتلا به بیماری تب مالت موثر باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل بر لزوم اطلاع رسانی و آموزش شهروندان برای کاهش آلودگی دامها و کاهش انتقال بیماری از دام به انسان و پیشگیری از شیوع این بیماری تاکید کرد.

او به مردم توصیه کرد از مصرف مواد لبنی مشکوک و غیرپاستوریزه به صورت جدی خودداری کنند و گفت: در صورت نداشتن دسترسی به فرآورده‌های لبنی سالم و بهداشتی، جوشاندن شیر به مدت ۱۵ دقیقه بهترین شیوه از بین بردن عوامل بیماری‌زا در آن است.

جعفرزاده می گوید: دامداران نیز باید با مدیریت منابع دامی و واکسیناسیون به موقع دام‌ها که در معرض آلودگی قرار دارند ، با دامپزشکی استان همکاری کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.