محمد مشهدیشریف گفت: در حال حاضر حدود ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه سواری، ۵۰۰ هزار دستگاه ناوگان عمومی، ۱۰ تا ۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت، ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده در کشور وجود دارد، براین اساس حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون وسیله فرسوده در جادهها تردد میکنند.
او گفت: ۴۵ درصد از خودورهای کشور به سن فرسودگی رسیدهاند، سن اسقاط خوروی سواری بنزینی را ۲۰ سال، پایهگازسوز ۲۲ سال و برقی ۲۴ سال است، سن از رده خارج شدن خودروهای عمومی مثل تاکسی و ون پایه بنزینی ۱۰ سال، دوگانهسوز ۱۲ سال و برقی ۱۵ سال است. همچنین سن اسقاط وانت پایهگازسوز ۱۵ سال، بنزینی دوگانهسوز ۱۴ سال تعیین شده است، اتوبوس دیزلی درونشهری با ۱۰ سال سن، پایهگازسوز ۱۲ سال و برقی ۲۰ سال باید از رده خارج شود.
این مقام مسئول ادامه داد: سن فرسودگی مینیبوس و میدلباس درونشهری دیزلی ۱۰ سال، پایهگازسوز ۱۲ سال و برقی ۲۰ سال است، همچنین سن اسقاط شدن اتوبوس برونشهری ۱۵ سال، کشنده کامیون و کامیونت ۲۰ سال است. سن فرسودگی موتورسیکلت کاربراتوری ۶ سال، انژکتوری ۱۰ سال و برقی ۱۲ سال خواهد بود و در نهایت سن اسقاط سواری دولتی نیز ۱۵ سال تعیین شده است.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: در سال ۹۳، ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد، اما در سال ۹۸ این تعداد به یکپنجاهم یعنی ۷۷۰۰ دستگاه رسید، سال ۹۹، ۱۳ هزار دستگاه، سال ۱۴۰۰، ۳۰ هزار دستگاه و سال ۱۴۰۱ حدود ۴۵ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد، یعنی اعداد کنونی قابل مقایسه با سال ۹۳ نیست.