حجتالاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابیفرد خطیب جمعه تهران در خطبههای نمازجمعه این هفته در دانشگاه تهران اظهار داشت: مردم با خلق حماسه بزرگ روز قدس راه را برای حرکت عظیم امت اسلامی و برای حمایت و پشتیبانی از ملت مقاوم و پیروز و ایستاده فلسطین هموار کردند و گامی استوار و بلند در مسیر افزایش اقتدار ملت اسلام برداشتند.
وی با اشاره به منشور حکمرانی حضرت علی (ع) با بیان اینکه این منشور قدیمیترین سند دینی است که از واژه دولت برای تبیین نظام سیاسی استفاده کرده است و امروز نظریه دولت در ادبیات سیاسی جایگاه ویژهای دارد، افزود: حضرت علی (ع) خطاب به مالک میفرمایند که تو را برای مدیریت و هدایت کشوری انتخاب کردهام که تاریخ طولانی و فراز و نشیبهایی در تاریخ سیاسی خود دارد. در این کشور حضرت یوسف در جایگاه مدیریت سیاسی و اقتصادی قرار داشته است. در همین سرزمین پیامبر الهی، چون حضرت موسی (ع) در اریکه اقتدار قرار داشته است. حاکمان عادل و ستمگر حکومت کردهاند لذا به مالک چند توصیه کلیدی دارند. اول اینکه دولت کلانترین و مهمترین مرجع در تنظیم و تعادل حوزههای متنوع زندگی اجتماعی انسان است. این کلام و منشور این واقعیت را تبیین میکند در نگاه دین نظام سیاسی و دولت بازرترین نقش را در تعادل حوزههای متنوع زندگی دارد.
خطیب جمعه تهران ادامه داد: زندگی جمعی انسانها با نظام سیاسی پیوند خورده است، نمیتوانید نقطهای از تاریخ حیات انسان را ملاحظه کنید بدون حیات اجتماعی و حیات اجتماعی بدون قدرت سیاسی در تاریخ نمونهای ندارد.
ابوترابیفرد با بیان اینکه یکی از اساسیترین اصول در تاریخ سیاسی جوامع بشری نهفته است، گفت: دومین نکته این است که تاریخ سیاسی ملل حکایت از نظامهای سیاسی حقمدار عدالتگستر و حاکمان دادگر و بیدادگر دارد و حافظه تاریخ داد و بیداد را از یاد نمیبرد و فراموش نمیکند؛ لذا در کلمات دیگری حضرت علی (ع) بر مطالعه تاریخ اقوام، ملل پای میفشارند و میفرمایند من سرگذشت پیشینیان را رصد کردهام.
وی گفت: نکته سوم اینکه حکومت خوب یا بد، حاکم عادل یا ستمگر، تاثیر عمیق بر حیات سیاسی، علمی، اقتصادی و تحولات جوامع بشری دارد و انسانها قادر به تشخیص این تحولات و تغییرات در حیات اجتماعی خویش هستند. حاکمان بدانند عملکرد و تصمیمات آنها همه حوزههای حیات اجتماعی انسان را تحت تاثیر قرار میدهد.
خطیب جمعه تهران با اشاره به سخنرانی پیش از خطبههای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصریح کرد: ناترازیهایی که در صندوقهای بازنشستگی است که نقش مهمی در تحمیل فشار و تورم بر جامع ما دارد، ثمره تصمیماتی است که اتخاذ شده است، ثمره تکالیفی است که مجلس و دولت بدون رصد دقیق منابع بر عهده نهادها و تشکیلات میگذارند.
ابوترابیفرد ادامه داد: در تمام ادواری که در مجلس حضور داشتم با تمام توانم بر این امر اصرار داشتم که ما نباید بر صندوقها و نهادها تکالیفی را تحمیل کنیم که قادر بر انجام آن نیستند این تکالیف منشا فساد بر عرصه اقتصاد و جامعه است.
وی چهارمین نکته از منشور حکمرانی امیرالمومنین علی (ع) را بررسی و تحلیل تاریخ سیاسی جوامع انسانی عنوان و رصد دقیق و نقد تحلیل و قضاوت مردم درباره حکمرانان را ضرورتی اجتنابناپذیر برشمرد و گفت: مدیران در همه سطوح در قوای سهگانه باید جامعه را رصد کنند، مردم در مورد تصمیمات و اقدامات ما تحلیل و نقد دارند، قضاوت میکنند، اگر نگاه مردم رصد و تحلیل نشود راه برای شکاف بین دولت و ملت هموار میشود.
خطیب جمعه تهران ادامه داد: از نگاه علی (ع) قضاوت مردم میتواند تصمیمات ما را مورد ارزیابی قرار دهد. قضاوت مردم، تحلیل و نقد جامعه نقش مهمی در تبیین عملکرد حاکمان مدیران در سطوح مختلف است و باید مورد توجه قرار گیرد و با این نگاه باید در مسیر افزایش رضایتمندی مردم قدم برداشت. منتها افزایش رضایتمندی مردم با تحلیل درست و تبیین دقیق مسائل سیاسی اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی است که در این حوزه نقش رسانه ملی بسیار محوری و کلیدی است.
ابوترابیفرد عنوان کرد: مردم باید در متن واقعیات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی قرار بگیرند و تصمیمات مبتنی بر دانش و عقلانیت و علم باید تبیین شود و راه برای افزایش رضایتمندی عمومی هموار شود. این نگاه حضرت علی در ۱۴۰۰ سال قبل است.
ابوترابیفرد خطاب به مدیران، مسئولان و نمایندگان بیان کرد: هیچ تصمیمی در نظام دینی بدون پشتوانه دینی نباید اتخاذ شود.
وی خاطرنشان کرد: با آنکه آرای مردم در شکلگیری نهادهای سیاسی و نظام دینی نقش تعیینکننده دارد و از این منظر رهبر انقلاب برای افزایش اقتدار ملی و سیاسی بر برگزاری شایسته انتخابات ۱۴۰۲، با تلاش برای ارتقای امنیت و سلامت و افزایش سطح رقابت با هدف افزایش سطح مشارکت مردم تاکید کردند، اما آنگاه آرای مردم مورد امضای خداوند است که شخصیتهایی که انتخاب میشوند شایسته باشند.
خطیب نماز جمعه تهران گفت: مردم، عالم را باید انتخاب کنند؛ مسئولیتها را باید به دست کسانی بسپارند که از شایستگی بالاتری در انجام عمل صالح و تقوا برخوردار باشند اگر انتخاب بود، ولی صلاحیت نبود مورد امضای حضرت علی (ع) نیست. علما مسئولند کسانی که میتوانند گرهها را بگشایند موظفند در همه عرصهها برای ارتقای سطح عدالت در جامعه حضور پیدا کنند. عمل صالح مهمترین پشتوانهاش علم و دانش است. سنگ بنای قدرت حضرت داود و سلیمان دانش بود. یک نظام سیاسی دانشبنیان را بنا نهادند. این دو پیامبر الهی متعهد به عمل و شاکر نعمت بودند از دانش و علم و ظرفیتی که خداوند به آنها عنایت کرده بود درست استفاده کردند. رمز برتری ما بر دیگران دانش ما است.
وی با بیان اینکه باید برای ارتقای سطح دانش تلاش کرد، گفت: وزرا اگر میخواهند به ملت ایران خدمت کنند تلاش کنند تصمیمات آنها از بالاترین سطح و پشتوانه علمی برخوردار و کارشناسی برخوردار باشد. این راه موفقیت و برون رفت از تنگناها و چالشها است. عمل صالح در کنار دانش و معرفت انگیزههای پاک انسانی و الهی که ثمره ایمان به خدا است. اگر راه مبتنی بر دانش را انتخاب کردیم، اما در آن راه ثابتقدم نبودیم شکست میخوریم، ثبات قدم استواری در راه پیروزی و موفقیت را به همراه دارد.
امام جمعه موقت تهران گفت: یاد و نام شهید بزرگوار و عالیقدر جانی بت اوشا از پیروان ادیان الهی و جامعه آشوری کشور را گرامی میدارم. این شهید بزرگوار ۳۸ سال قبل در عملیات بدر به ملکوت اعلی پرواز کرد و پدر و مادر او در فراغ او لقای حق شتافتند.
حجتالاسلام ابوترابیفرد بیان کرد: شهادت عالم بزرگوار نماینده رهبر معظم انقلاب و امام جمعه زاهدان در طول ۱۷ سال را تسلیت میگوییم، آیتالله سلیمانی که در مسیر وحدت امت اسلام گامهای بلندی برداشت و افتخار خدمت به برادران و خواهران شیعه و اهل به سنت به مدت ۱۷ سال در استان سیستان و بلوچستان بر عهده داشتند با شهادت به ملاقات خدای متعال شتافت.
وی با گرامیداشت هفته کارگر گفت: ستون فقرات اقتصاد ملی و اقتدار ملی جامعه کارگران کشور هستند. باید در پرتوی دانش و علم و در سایه کاهش هزینهها و افزایش ثروت ملی، ارائه راهکارها برای خلق ثروت مسیر ارتقای رفاه زندگی و معیشت جامعه کارگری را فراهم آورد و به لطف الهی با مهار تورم و رشد تولید کشوری که امروز نماد اقتدار و عزت امت اسلامی است را در جایگاهی که از نظر اقتصادی زیبنده آن است قرار داد.
خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در آغاز سال ۱۴۰۲ در جوار حرم رضوی و بیانات ایشان در نماز عید فطر اظهار کرد: ایشان فرمودند یک جاهایی اغماض و گذشت لازم است، اما گذشت نمیکنیم. سر یک اختلاف نظر کوچک یقه یکدیگر را میگیریم چرا؟ ممکن است دو نفر در یک مسئله سیاسی اختلافنظر داشته باشند چرا باید با یکدیگر دعوا کنند؟ مگر اختلاف نظر سیاسی آیا اختلافنظر در یک مسئله اقتصادی یا حوزه مدیریتی باید به دعوا و جدال بینجامد؟ چرا باید یقه یکدیگر را بگیرند چرا باید دوقطبی در جامعه ایجاد شود؟ باید اغماض کرد، یک جاهایی باید چشمپوشی کرد.
حجتالاسلام ابوترابیفرد بیان کرد: در یک جامعه سلایق و عقاید مختلفی هستند. اگر نگاههای مختلف به مسائل باشد مانعی ندارد همه در کنار یکدیگر زندگی کنند با هم کار کنند با هم مهربانی کنند. دشمن با اتحاد ملت ایران و یکپارچه به شما مخالف است. دشمن مایل است مردم به خاطر عقاید و سلایق مختلف با یکدیگر دعوا کنند این بیانات رهبری معظم است که باید گوش جان به آن سپرد این سخن دقیقا از آموزههای وحیانی الهام میگیرد.
وی عنوان کرد: این کریمه مبارکه در مقام تبیین مهمترین عوامل وحدت و انسجام ملی و اسلامی است. این کریمه و دهها آیه و روایت و سیره انبیا و اولیا پشتوانه نظریه اقتدارآفرین رهبر معظم است و در مقام تحلیل اصول را مورد تاکید قرار داده است.
خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: اول روش مبتنی بر ملایمت و ملاطفت در تعامل و گفتگو با یکدیگر، دوم پرهیز از هرگونه بدخویی و درشت گویی، سوم گذشت و اغماض از دیگران، چهارم استفاده از همه ظرفیتهای علمی، اخلاقی، عاطفی، رفتاری و گفتاری پنجم مشورت و تبادل نظر برای تصمیمسازی با کسانی که گرفتار خطا و اشتباه شدهاند و پیام آن این است که ما شما را جزو جامعه اسلامی میدانیم از خطا و اشتباه شما گذاشتیم.
حجتالاسلام ابوترابیفرد خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم به عنوان زعیم و رهبر سیاسی جامعه در این کریمه مبارکه مخاطب هستند یعنی مدیران در نظام اسلامی نخستین مخاطبان این پیام هستند این است که رهبر معظم انقلاب فرمودند وحدت بین قوای سه گانه ضرورتی اجتناب ناپذیر است این وحدت را برای وحدت قوا با ملت هموار میکند.
وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر باید زمینه وحدت ملی را همواره کند نه اختلاف ملی. این راه را برای تحکیم و رسیدن به افزایش و ارتقای قدرت ملی است دست یکدیگر را باید گرفت ما اگر دغدغه حجاب داریم به عنوان زنان و مردان مسلمان باید براساس آموزههای اسلامی و با روش درست در جهت اصلاح این بیماری اجتماعی تلاش کنیم.