قزوین جزو سه استان پرتردد در سطح کشور

رئیس پلیس راه استان قزوین با بیان اینکه قزوین از نظر میزان تردد جزو سه استان پرتردد در سطح کشور محسوب می‌شود، گفت: ۵۹ درصد تصادفات ناشی از عدم توجه به جلو رخ می‌دهد.

فرهاد ذاکری‌منش رئیس پلیس راه استان قزوین گفت: قزوین به دلیل موقعیت جغرافیایی و همجواری با ۶ استان مهم از جمله استان‌های شمالی و موقعیت ترافیکی ۱۲ استان از جمله گیلان، اردبیل، زنجان، آذربایجان بایجان شرقی، آذربایجان غربی، همدان، مرکزی و سایر استان‌ها که به نحوی از محور‌های مواصلاتی استان قزوین عبور می‌کنند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: به طور میانگین روزانه حدود یک میلیون دستگاه خودرو از انواع وسایل نقلیه تریلر‌ها و کامیون‌ها، وانت‌بار‌ها با محموله‌های تجاری، ساختمانی، مواد پتروشیمی در محور‌های آزادراهی قزوین تردد دارند که این موقعیت و حساسیت استان را دو چندان می‌کند.

رئیس پلیس راه استان قزوین بیان کرد: همچنین روزانه به طور میانگین بیش‌از یک هزار و ۲۰۰ دستگاه وسایط نقلیه عمومی مانند اتوبوس‌ها در سطح آزادراه‌های استان تردد دارند بنابراین موقعیتی که استان قزوین از نظر تردد و ترافیک دارد متمایز از استان‌های دیگراست.

ذاکری‌منش ادامه داد: با توجه به موقعیت ترافیکی و جغرافیایی استان نیاز است که مسئولین استانی، دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی به ویژه متولیان ترافیک و پلیس راه به صورت ویژه نسبت به برقراری نظم ترافیکی در محور‌های استان از نظر کنترل تردد وسایل نقلیه و زیرساخت‌ها از جمله حوزه ایمنی راه‌ها دقت لازم را داشته باشند تا مترددین بتوانند از محور‌های استان با کمترین حوادث ترافیکی عبور کنند.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه استان قزوین در ۶ سال متوالی یعنی از سال ۹۵ تا پایان ۱۴۰۱ با کاهش تصادفات فوتی و جرحی همراه بود، اما در پایان سال ۱۴۰۱ اندکی در این زمینه افزایش داشتیم گرچه قزوین با توجه به میزان تردد‌ها وضعیت خوبی نسبت به سایر استان‌ها داشت.

قزوین جزو سه استان پرتردد در سطح کشور

رئیس پلیس راه استان قزوین ابراز کرد: قزوین از نظر میزان تردد جزو سه استان پرتردد در سطح کشور محسوب می‌شود، اما در طول سیزده سال گذشته در محور‌های روستایی تنها دو سال با افزایش میزان تصادفات و جانباختگان همراه بوده بنابراین لازم است که دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله راهداری و پلیس بتوانیم با وحدت جمعی در کنار یکدیگر در حوزه زیرساخت و برقراری انظباط ترافیکی با حضور تیم‌های گشتی در رفع نقاط حادثه‌خیز و یا رفع و آشکار سازی این نقاط تلاش کنند.

ذاکری‌منش تصریح کرد: عمده‌ترین عات تصادفات سال گذشته و حتی تعطیلات اخیر بحث واژگونی وسایل نقلیه بوده که در اثر خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان رخ می‌دهد که رانندگان باید استراحت کافی قبل و حین سفر را داشته باشند.

وی افزود: متأسفانه بیشتر اوقات شاهد هستیم که در تصادفات، خودرو‌ها بدون هیچ‌گونه برخوردی واژگون شده و یا با گاردریل و نیوجرسی‌های میانی، علایم پل‌ها و آزادراهی برخورد دارند که با توجه به ساعت تصادف علت آن خواب‌آلودگی اعلام می‌شود.

 ذاکری‌منش با بیان اینکه عدم توجه به جلو و استفاده از تلفن همراه از دیگر عوامل مهم تصادفات است، عنوان کرد: ۵۹ درصد تصادفات سال گذشته ناشی از عدم توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی و استفاده از تلفن همراه اعلام شده است.

عدم توجه به جلو در صدر عوامل ایجاد تصادفات

وی افزود: ۵۹ درصد تصادفات ناشی از عدم توجه به جلو، ۲۷ درصد واژگونی و ۹ درصد خروج از جاده و ۳ درصد حاصل برخورد با شی ثابت بوده که این نشان می‌دهد حدود ۴۴ درصد از تصادفات تک وسیله‌ای رخ داده است.

رئیس پلیس راه استان قزوین بیان کرد: در حال حاضر پلیس راه برنامه‌ریزی لازم در حوزه راه‌ها و اصلاح شیب راه‌ها، حفاظت‌های کنار راه‌ها و یا خط‌کشی‌های طولی و حضور نیرو‌های گشتی داشته تا با این اقدامات بتواند هوشیاری راننده را در مکان‌های حادثه‌خیز افزایش دهد.

ذاکری‌منش اذعان کرد: بیشترین ساعات تصادفات در استان از ساعت ۱۲ ظهر تا ۲۴ نیمه شب اعلام شده که از ساعت ۱۲ تا ۱۶ حدود ۲۰ درصد از تصادفات، ساعت ۱۶ تا ۲۰ حدود ۲۵ درصد و ۲۰ تا ۲۴ حدود ۱۸ درصد تصادفات رخ می‌دهند.

۶۴ درصد از تصادفات در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها

وی اذعان کرد: بیشترین میزان تصادفات در حوزه راه مربوط به آزادراه با ۴۷ درصد و بزرگراه‌ها ۱۶ درصد بوده و این نشان می‌دهد که حدود ۶۴ درصد از تصادفات در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها رخ داده است.

ذاکری‌منش ادامه داد: بخش دیگری از تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌ها و عابرین پیاده است به طوری که ۱۱ درصد از تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌ها و ۵ درصد عابرین پیاده است بنابراین توصیه می‌شود که راکبین موتورسیکلت‌ها ضمن توجه به علائم ایمنی حتما از کلاه ایمنی برای راکب و سرنشین خود استفاده کرده و سلامت چراغ وسیله خود به ویژه در شب را چک کنند.

رئیس پلیس راه استان تصریح کرد: همچنین نیاز است که شهروندان در هنگام عبور از راه‌ها توجه لازم را داشته باشند چراکه چندین مورد از تصادفات به علت عبور از عرض آزادراه‌ها صورت گرفته است.

وی تشریح کرد: بر اساس تحلیل‌هایی که در طول سال و ماه‌های گذشته توسط پلیس راه در حوزه تصادفات صورت گرفته، بخشی از آن به حضور تیم‌های گشتی برای برقراری انضباط جاده‌ای از طریق صدور کد تخلفات اعمال قانون باز می‌گردد.

ذاکری‌منش بیان کرد: طی سال جدید رسیدگی به موضوع تخلفات حادثه‌خیز بسیار مورد تاکید قرار گرفته تا همکاران پلیس‌راه بدون هیچ‌گونه گذشت و اغماضی برخورد لازم را با متخلفین به ویژه در تخلفاتی مانند سرعت و سبقت غیر مجاز، استفاده از تلفن همراه، لایی کشی و سایر تخلفات داشته باشد که در این راستا انتقال وسایل نقلیه به پارکینگ و توقیف ساعتی در دستور کار پلیس قرار دارد.

رئیس پلیس راه استان عنوان کرد: بخش اصلی این تصادفات به حوزه ایمنی خودرو باز می‌گردد که نیاز است خودروسازان ایمنی خودرو‌ها ارتقاء دهند چه بسا که در برخی از حوادث شاهد نقص در ایمنی وسایل نقلیه هستیم که باید در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بعد از تصادفات اگر مصدومین در اسرع وقت توسط شبکه درمان و بهداشت به مراکز درمانی منتقل شده و یا اقدامات کمک‌های اولیه به موقع صورت گیرد در پیشگیری از جان باختن شهروندان کمک‌کننده خواهد بود.

ذاکری‌منش در پایان عنوان کرد: طی طرح نوروز و تعطیلات اخیر در اردیبهشت ماه سال جاری ۵۴ درصد از تصادفات ناشی از عدم توجه به جلو که ۶۹ درصد مقصر سواری بوده است،۲۹ درصد مربوط به واژگونی،۷ درصد خروج از جاده، ۳ درصد برخورد با شی ثابت، ۱۶ درصد موتورسیکلت‌ها، ۲ درصد عابرین پیاده بوده و همچنان بیشتر تصادفات از ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب رخ داده که ۴۹ درصد از این تصادفات در آزادراه‌ها و ۱۶ درصد در بزرگراه‌ها صورت گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار