هادی شه دوست شیرازی گفت: با توجه به اهمیت ویژه عامل انسانی در تامین ایمنی حمل و نقل، در سالی که گذشت، اقدامات و خدمات قابل توجهی برای خدمت رسانی به شهروندان، کاهش تلفات حوادث رانندگی و افزایش فرهنگ ترافیکی با تعامل پلیس راهور انجام شد.
او گفت: کاهش۳۰ درصدی فوت ناشی از سوانح رانندگی درونشهری در شیراز طی سال ۱۴۰۱ به تایید شورای هماهنگی ترافیک فارس رسیده؛ اقدامی که طی مدتی کمتر از یکسال و با همکاری مستمر دستگاههای مختلف و با سیاستگزاری درست در استفاده از سامانههای هوشمند، حاصل شده است.
شه دوست شیرازی گفت: تا سال ۹۷ فقط ده سامانه ثبت تخلف در شیراز فعال بود و اکنون به ۶۳ سامانه افزایش یافته که ۳۲ سامانه آن سال ۱۴۰۱ نصب و راهاندازی شده است؛ امسال نیز نصب و راهاندازی ۳۴ سامانه هوشمند جدید ثبت تخلف، با سرمایه شهرداری در دستور کار قرار دارد و امیدوار هستیم با مشارکت بخش خصوصی ۱۰۰ سامانه دیگر را فعال کنیم.
او با بیان اینکه بهرهگیری از ظرفیت سامانههای هوشمند ترافیکی از مهمترین سیاستهای مدیریت شهری در شیراز است، ادامه داد: علاوه بر ۶۲ سامانه ثبت تخلف، قریب به ۳۰۰ سامانه هوشمند نظارت تصویری هم در شیراز فعال است که حضور فیزیکی پلیس راهور در معابر شهری را موثرتر میکند.
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز؛ تجهیز ۵ دستگاه خودرو ثبت تخلف سیار، مکانیزاسیون پارکینگهای طبقاتی و اجرای پروژه کنترل هوشمند محدوده کم آلاینده (LEZ) با نصب و راه اندازی ۶۰ سامانه هوشمند را از دیگر اقدامات شاخص این معاونت در زمینه هوشمند سازی اعلام کرد.
هادی شه دوست شیرازی گفت: در بخش تامین زیرساختهای لازم به منظور تامین ایمنی عبور ومرور عابران پیاده و راکبین وسایل نقلیه موتوری و غیر موتوری در سال ۱۴۰۱ نسبت به اجرای ۱۴۰ کیلومتر خط کشی محوری، ۶۵۰۰ بلوک خط کشی عابر پیاده، رفع خطر ۲۵۰ نقطه حادثه خیز، انجام ۱۰۰ اصلاح هندسی و نصب و بهسازی بیش از ۱۱ هزار تابلو و تجهیزات ترافیکی اقدام شده است.
او مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شیراز را در مراحل پایانی اعلام کرد و گفت: در این طرح که با نگاه ویژه شورای ششم به بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک کلانشهر شیراز به مرحله تصویب رسید و با توجه به ازدحام و افزایش تراکم ترافیک، با در نظر گرفتن تغییرات پارامترهای اقتصادی- اجتماعی و برداشت اطلاعات مربوط به عرضه و تقاضا، وضعیت حمل و نقل و مشکلات ترافیکی شهر شیراز تا افق زمانی ۱۴۰۹ پیش بینی و راهکارهایی در برای رفع معضلات موجود و ارتقا ایمنی شهری ارائه شده است.
معاون شهردار شیراز افزایش ۵۰ درصدی خرید اتوبوس برای نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی در کنار هوشمند سازی سیستمهای اتوبوس و تاکسی را از اقدامات اساسی دیگر معاونت حمل و نقل و ترافیک در سال ۱۴۰۱ اعلام کرد و گفت: تامین ۷۵ دستگاه خودروی میدل باس، خرید ۱۴۵دستگاه اتوبوس و واگذاری ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید با روش خرید خدمت و برگزاری مناقصه در قالب ۳ خط در سال گذشته تحقق پیدا کرد.
شه دوست شیرازی همچنین به بهرهبرداری فاز نخست خط ۲ مترو با اعتباری بالغ بر سه هزار میلیارد تومان در بهمن ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: با پشتیبانی و حمایت شورای ششم فاز یک خط دو قطارشهری شیراز در یک جهش عمرانی افتتاح و از شهرک میانرود، به عنوان جنوبیترین نقطه کلانشهر به سمت میدان امام حسین (ع) مسافرگیری میکند و امکان دسترسی مردم به نقاط مختلف شیراز را فراهم میکند.
معاون شهرداری شیراز گفت: عملیات اجرایی خط سوم مترو شیراز نیز در امتداد شمال غربی این کلانشهر با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان با هشت ایستگاه در سال ۱۴۰۲ شتاب خواهد گرفت.