سرشماری بهاره قرقاول در زیستگاه‌های لنگرود و املش آغاز شده است.

حسین جهش، رئیس اداره حفاظت محیط زیست لنگرود از سرشماری بهاره قرقاول در زیستگاه‌های این شهرستان خبر داد و گفت: با اجرای این برنامه سرشماری که در چند مرحله انجام خواهد شد، قرقاول‌های نر و ماده زیستگاه‌های چهارگانه لنگرود برآورد خواهند شد.

او افزود: شهرستان لنگرود دارای زیستگاه‌های مناسب برای این گونه حمایت شده است که هر ساله آمار قابل قبولی از قرقاول در آن برآورد می‌شود. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست لنگرود تصریح کرد: برنامه سرشماری قرقاول، همه ساله در ۲ فصل بهار و پاییز در زیستگاه‌های این شهرستان به اجرا در می‌آید.

سرشماری قرقاول در زیستگاه‌های املش 

لطیف جواهردشتی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست املش هم گفت: سرشماری بهاره قرقاول در بیش از ۱۴ زیستگاه این شهرستان در حال انجام است.

او هدف از این سرشماری را ارزیابی وضعیت زیستی و تعیین جمعیت پرنده قرقاول، کیفیت زیستگاه این گونه و چگونگی پراکنش آن‌ها اعلام کرد.

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست املش، سرشماری بهاره قرقاول، به روش مشاهده مستقیم و آوا انجام می‌شود و تراکم نسبی جمعیت این گونه پرنده با بررسی دقیق در هر یک از مناطق برآورد خواهد شد.

جواهردشتی تصریح کرد: شکار و نگهداری قرقاول بومی طبق قانون ممنوع است.

آغاز سرشماری بهاره قرقاول در گیلان

زیستگاه این پرنده در جنگل‌های مرطوب، بوته‌زار‌های تمشک و درختان پهن‌برگ یا خزان‌کننده است که در زیر بوته‌های آن‌ها آشیانه می‌کند. 

قرقاول‌ها وابستگی زیادی به جنگل‌ها و بوته‌زار‌ها دارند آن‌ها معمولا در جنگل‌ها استراحت و در نقاط باز و کم‌درخت و کشتزار‌ها به تغذیه می‌پردازند. 

این پرنده در شمال ایران نسبتا فراوان و بومی است و از نظر نژادی، خالص مانده است و تداخل نژادی با گونه‌های غیربومی ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.