مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از اجرای طرح واکسیناسیون رایگان بیش از ۱.۵ میلیون راس دام سبک در مدت ۹۰ روز خبر داد.

بهلول تکلوی گفت: عملیات اجرای طرح سراسری واکسیناسیون برعلیه این بیماری در سطح  استان  با اولویت دام‌های کوچ رو و عشایری آغاز شد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل می گوید: این طرح در راستای حفظ و حراست از جمعیت دامی استان و باهدف کنترل و ایجاد ایمنی دام‌های سبک برعلیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و یا بیماری پی پی آر اجرا می‌شود.

به گفته او، در قبال واکسیناسیون هیچ مبلغی از دامدار اخذ نمی‌شود و عملیات مایه‌کوبی به‌صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود.

تکلوی گفت: هزینه اجرای این طرح بزرگ و تأمین واکسن و انجام عملیات واکسیناسیون توسط سازمان دامپزشکی کشور در قالب بخش دولتی و استفاده از توان ‌بخش خصوصی در قالب خرید خدمت تأمین می‌شود.

او از دامداران، دام‌پروران، روستائیان و عشایر استان خواست: در راستای پوشش حداکثری واکسیناسیون  با اکیپ‌های مایه‌کوبی دامپزشکی همکاری کرده و عشایر حتماً قبل از کوچ  نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند تا در مناطق ییلاقی با مشکل مواجه نشوند.

تکلوی می گوید: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بد بو و سرفه بروز کرده و مؤثرترین راه کنترل این بیماری انجام واکسیناسیون است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است که قابل‌انتقال به انسان نیست و صرفاً نشخوارکنندگان کوچک را درگیر می‌کند و به دلیل تلفات بالایی که در گله ایجاد می‌کند از بعد اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.