مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل از واکسیناسیون رایگان ۴۹۵ هزار و ۳۱۷ راس دام سنگین و سبک بر علیه بیماری بروسلوز در استان خبر داد.

دکتر بهلول تکلوی گفت: پارسال در راستای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مختلف دامی بالغ بر ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار راس دام بر علیه بیماریهای مختلف دامی واکسینه شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل با تاکید بر اینکه سیاست دامپزشکی در پیشگیری و کنترل بیماری بروسلوز بر دو اصل واکسیناسیون و نیز تست، شناسایی و کشتار دام های آلوده استوار است از شناسایی، تست و کشتار ۹۸ راس دام سنگین و سبک آلوده به این بیماری و خروج آن از چرخه مصرف انسانی در همین مدت خبر داد.

او با بیان اینکه قطع حلقه انتقال این بیماری به انسان در گرو سلامت دام و رعایت موازین بهداشتی است، به شهروندان توصیه کرد فراورده‌های لبنی مورد نیاز خود را به صورت پاستوریزه و بسته بندی کددار و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کرده و در صورت خرید شیر فله ای به هر دلیل حتما آنرا پس از جوشاندن مصرف نمایند.

تکلوی در عین حال به دامداران، دامپروران و روستائیان استان توصیه کرد حتما با عوامل دامپزشکی در واکسیناسیون دام‌های خود همکاری کنند چرا که عدم همکاری چند نفر از اهالی روستا و عدم واکسیناسیون بخشی از جمعیت دامی می‌تواند خطری بالقوه و تهدیدی برای سایر دامهای منطقه باشد.

بیماری بروسلوز یا تب مالت یکی از بیماری‌های فوق العاده عفونی و قابل انتقال از حیوان به انسان بوده که به علت سقط جنین در پایان ماه‌های آبستنی، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی باعث از دست رفتن ارزش اقتصادی دامهای مبتلا می شود.

این بیماری در دو بعد اقتصادی و بهداشتی حائز اهمیت است و در بسیاری از موارد آن را به عنوان بیماری فرامرزی می‌شناسند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.