ابوالفضل باقری فرد در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت در ستاد وزارت بهداشت گفت: برای نخستین بار بعد از همه گیری کرونا، همایش آموزش علوم پزشکی به صورت حضوری از ۱۳ تا ۱۵ اردیبهشت در سالن همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار میشود و همزمان با سالروز شهادت استاد مطهری نیز در شانزدهمین جشنواره شهید مطهری در حیطههای دانشجویی و حیطههایی که استادان شرکت میکنند، طرحها و ایدههای برتر معرفی خواهند شد.
وی افزود: امسال حضور چهرههای برجسته آموزش علوم پزشکی در سطح جهان در این همایش چشم گیر خواهد بود و ۲۰ سخنران کلیدی از کشورهای مختلف جهان در این همایش به ارائه نقطه نظرات خود خواهند پرداخت.
وی با اعلام این که کیفیت آموزش پزشکی در ایران مورد تایید سازمانهای بین المللی و علمی جهان است، بیان داشت: حدود ۲۵۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی داریم که در ۴۰۰ رشته، مقطع تحصیل میکنند. حدود ۲۱ هزار نفر عضو هیات علامی در رشتههای بالینی در کشور داریم. ۱۵۰ رشته تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ داریم و تقریبا هیچ رشته علوم پزشکی به ویژه در رشتهای بالینی نیست در دنیا که ایران فاقد آن باشد. البته توسعه کمی هم مانند کیفیت آموزشی باید مدنظر قرار گیرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به این که آموزش پزشکی باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد که اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است، گفت: خوشبختانه کیفیت آموزش علوم پزشکی در ایران، به ویژه آموزش پزشکی عمومی مورد تایید فدراسیون جهانی آموزش پزشکی در جهان است. مطابق تاییدیهای که این فدراسیون به ایران داده است، هر ساله دانشگاهها اعتباربخشی میشوند که این مزیت را کمتر کشوری در منطقه داراست.
سفر اعضای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی به ایران
باقری فرد همچنین اعلام کرد: هفت نفر از اعضای این فدراسیون از جمله رییس آن بعد از حدود ۲۰ سال هفته آینده به ایران سفر خواهند کرد و از دانشگاههای علوم پزشکی کشور بازدید خواهند کرد. امیدواریم از این فدراسیون بتوانیم اعبتاربخشی در رشتههای تخصصی را نیز اخذ کنیم.
وی همچنین برگزاری اولین سمینار بین المللی کاربرد هوش مصنوعی در علوم پزشکی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: ایران در حوزه هوش مصنوعی در عرصه مقالات و کارهای تحقیقی رتبه ۷ یا ۸ دنیا را دارد، ولی متاسفانه در زمینه کاربرد هوش مصنوعی در حوزههای پزشکی و غیرپزشکی از رتبههای خوبی در منطقه و جهان برخوردار نیستیم.
وی افزود: با اقداماتی نظیر برگزاری این سمینار درصدد کاربردی کردن مقالات و کارهای تحقیقاتی در زمینه هوش مصنوعی هستیم تا با اقدامات ترویجی هوش مصنوعی در جامعه کاربردی شود. ایران باید بتواند همگام با کشورهای پیشرفته دنیا هوش مصنوعی را در علوم پزشکی به کارگیری کند. نه تنها هوش مصنوعی، بلکه باید بتوانیم از تکنولوژیهای جدید و نوین آموزشی نیز بهره گیری کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: وارد کردن یافتهها و دانستههای جدید دنیا در حوزه علوم پزشکی در کوریکولومهای آموزشی به تنهایی کافی نیست، بلکه باید کاری کرد که این دانستهها بتواند به صورت عملیاتی در اختیار آموزش، درمان و سلامت کشور قرار گیرد.
باقری فرد ابراز داشت: خوشبختانه در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد تکنولوژیهای آموزشی و نوین که از زمان همه گیری کرونا به صورت جدی در کشور به آن پرداخته شده، در کشور بومی سازی شده و هم اکنون در دانشگاههای کشور تولید میشود.
وی افزود: البته نباید فراموش کنیم که در آموزش علوم پزشکی همیشه آموزش چهره به چهره و حضوری حرف اول را میزند. سایر انواع آموزش مبتنی بر تکنولوژیهای جدید، کمک کننده هستند. ولی دانشجو حتما باید در خدمت استاد باشد و درمان بیماری را در کنار استاد آموزش دیده، تشخیص و درمان ارائه کند.
باقری فرد در پایان از برگزاری جشنواره دیگری در خصوص استفاده از فناوریهای نوین در آموزش علوم پزشکی در روزهای آتی در کشور خبر داد.