۵ درصد عشایر خراسان رضوی در نیشابور بزرگ سکونت دارند

مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی گفت: ۵ درصد عشایر این استان در نیشابور بزرگ شامل فیروزه، زبرخان و نیشابور سکونت دارند.

محمدحسین جعفری مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی ۳۴ هزار نفر در قالب ۸۲۰۰ خانوار عشایر دارد که پارسال ۱۲۸ میلیارد تومان از محل تبصره‌های ۱۶ و ۱۸ به آنان تسهیلات پرداخت شده است.

او از زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری با جمعیتی بالغ‌بر ۳۴ هزار نفر در خراسان رضوی خبر داد و افزود: از این میزان ۴۷۰ خانوار عشایری در منطقه نیشابور بزرگ شامل شهرستان‌های نیشابور، فیروزه و زبرخان سکونت دارند که ۵ درصد جمعیت عشایری استان را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی با بیان اینکه ۲ درصد جمعیت استان عشایر هستند، ادامه داد: ۱۲ درصد دام سبک و ۶۵ درصد شتر خراسان رضوی متعلق به جامعه عشایری است، همچنین ۱۵ درصد تولید گوشت قرمز خراسان رضوی توسط عشایر تأمین می‌شود.

جعفری بیان کرد: شهرستان نیشابور جزء مناطق ییلاقی به شمار می‌آید و عشایر در فصل ییلاق بیشتر در منطقه سرولایت و رحمت‌آباد نیشابور ساکن می‌شوند و در فصل قشلاق نیز به منطقه سرخس و شهرآباد بردسکن کوچ می‌کنند.

او تصریح کرد: پارسال ۱۲۸ میلیارد تومان برای عشایر خراسان رضوی از محل تبصره ۱۶ و ۱۸ جذب شده است و این مبلغ قطعاً در امسال افزایش خواهد داشت.

مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی تاکید کرد: در راستای افزایش بهره‌وری جامعه عشایری، محرومیت‌زدایی، افزایش نقدینگی خانوار و تنوع در مشاغل عشایری ۵ طرح را در دستور کار قرار دادیم.

جعفری با اشاره به اینکه عشایری که متقاضی اجرای این طرح‌ها هستند شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: برای اصلاح نژاد دام طرحی با هدف افزایش بهره‌وری و تولید دام سبک در سطح خراسان رضوی به ویژه نیشابور، چناران، قوچان و مشهد را آغاز نموده‌ایم که طرحی کاملاً جدید است.

او در تشریح طرح‌های افزایش بهره‌وری جامعه عشایری افزود: این ۵ طرح شامل توسعه صنایع‌دستی، توسعه گیاهان دارویی، تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز، گردشگری جامعه‌محور و شترداری است که در راستای افزایش بهره‌وری جامعه عشایری اجرا خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.