در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ارسال دو هزار و پانصد اثر علمی به دبیرخانه بنیاد البرز در سال گذشته

مدیرعامل بنیاد البرز گفت: پس از فراخوانی که در سال گذشته ارسال شد بالغ بر دو هزار و پانصد نفر آثار علمی و پژوهشی خود را ارسال کرده اند.

حیدر ارشدی مدیر عامل بنیاد البرز گفت: جایزه البرز زایش و رویش خود را مدیون سرشت نیک زنده یاد حسینعلی البرز است که با وقف تمام اموال خود در ۶۰ سال پیش این جایزه را پایه گذاری کرد ، و در طول بیش از این نیم قرن که از عمر این بنیاد می گذرد چندین هزار نفر از نخبگان و برترین های علمی کشورمان را شناسایی کرده و با اعطای جایزه البرز نقش انگیزاننده ای در ارتقا مسیر علمی آنها داشته است.

به گفته ارشدی ، در سال ۱۴۰۲ مقارن با شصت و یکمین سال تاسیس بنیاد فرهنگی البرز در دستور کار بنیاد برگزاری دو رویداد و همایش ملی قرار دارد که یکی از آنها تحت عنوان همایش نخبگان اختصاص دارد به تقدیر از ۶۱ نفر از دانشمندان ، مخترعان ، دانشجویان و طلاب برتر کشور و یک مراسم هم در نیمه دوم سال اختصاص به تقدیر از برترین دانش آموزان کشور دارد.

مدیر عامل بنیاد البرز گفت: دستورالعمل و آیین نامه ای را بنیاد همه ساله در سایت خود منتشر می کند که در هر یک از بخش ها افراد می توانند بر اساس آن مدارک خود را بارگذاری کنند که بالغ بر دو هزار نفر در بخش دانشمند جوان ، مخترعان و فناوران ، طلاب و دانشجویان ثبت نام به عمل آورده اند.

وی افزود: بر اساس داوری که در اسفند ماه سال گذشته با حضور بیش از ۴۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور در هتل ارم تهران برگزار شد از جمع بالغ بر دو هزار نفر و پانصد نفر این ۶۱ نفر انتخاب شدند که مفتخر به کسب جایزه البرز یا همان نوبل ایرانی می شوند.

ارشدی گفت: این اتفاق در راستای اجرای نیت واقف خیراندیش بنیاد زنده حسینعلی البرز رقم می خورد که همه سال این اعطای جوایز را ما در دستور کار بنیاد قرار می دهیم، سال گذشته که مقارن با شصتمین سال تاسیس بنیاد بود این اتفاق در راستای حمایت از ۱۲۰ نفر از برترین های علمی کشور در دو بخش ۶۰ نفره ی نخبگان و دانش آموزی با اعطای بیش از ۵ میلیارد تومان جایزه نقدی صورت گرفت که تماما از محل درآمدهای بنیاد تامین میشد.

او می گوید: در سال جاری بنا داریم با افزایشی که در رقم نقدی جایزه می دهیم با بیش از ۶۰ درصد این رقم را برای اعطای آن افزایش داشته باشیم و نقش انگیزشی برای حمایت و تشویق نخبگان کشور داشته باشیم.

ارشدی گفت: به نظرم در صورت انعکاس مطلوب مجموعه اقداماتی که در این بنیاد به عنوان قدیمی ترین بنیاد کشور که با سابقه ترین جایزه علمی کشور را به نخبگان و برترین های علمی کشور اعطا می کند می تواند نقش مشوقی را برای جامعه علمی ، دانشگاهی، حوزوی و دانش آموزان ما داشته باشد و الگویی باشد برای خیران و واقفانی که دوست دارند بخشی از اموال خود را در این دنیای فانی ماندگار کنند تا بتوانند وقف علمی را انتخاب کنند و از اتفاق رخ داده در بنیاد فرهنگی البرز الگو بگیرند.

وی افزود: از فراخوانی که در سال گذشته به تمامی دانشگاه های سراسر کشور ، پژوهشگاه ها و مراکز علمی ارسال شد بالغ بر دو هزار و پانصد نفر افرادی بودند که در این فراخوان با توجه به محدودیت ها و فیلترهای شدیدی که در آیین نامه همانند  معدل بالای ۱۹، ارائه مقالات و تالیفات ، دارا بودن اختراعات، کارهای علمی و پژوهشی و فردی یکی از این موارد را نداشت نمی توانست ثبت نام کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار