تجلیل از ۶۱ برگزیده علمی کشور همزمان با شصت و یکمین سال جایزه البرز ۱۴۰۲

مدیر عامل بنیاد البرز گفت: در مراسم امروز و مقارن با شصت و یکمین سال تاسیس بنیاد فرهنگی البرز از شصت و یک نفر از نخبگان برتر کشور تجلیل می‌شود.

مراسم شصت و یکمین سال جایزه البرز ۱۴۰۲ ویژه نخبگان با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و حیدر ارشدی مدیر عامل بنیاد البرز و برگزیدگان علمی کشور در مرکز همایش‌های بین المللی صداوسیما در حال برگزاری است.

حیدر ارشدی، مدیر عامل بنیاد البرز در ابتدای این مراسم گفت: درود می‌فرستم به محضر تمامی دانشمندان، نخبگان، مسئولین و بزرگان عرصه علم و ادب این مرز و بوم که در آیین تجلیل از مقام عالی و شایستگان علمی کشور حضور یافته اید، در ایران زمین از دیرباز زنان و مردان نیکوکار فرهیخته‌ای وجود داشته اند و هنوز نیز وجود دارند که داشته‌ها و اموال خود را بی دریغ انفاق و صرف خدمت به همنوعان خویش کرده اند. 

ارشدی گفت: خدمات این گونه افراد که همچون صدقه‌ی جاریه تا نسل‌ها ادامه می‌یابد معمولا طیف وسیعی از امور خیرخواهانه را شامل می‌شود، اما در این میان اندک شمارند کسانی که توجه ویژه‌ای بر خدمات علمی داشته باشند که از جمله در عصر ما باید از شادروان حسینعلی البرز موسس بنیاد فرهنگی البرز نام برد که امروز شاهد اجرای امیننانه‌ی نیت این چهره‌ی ماندگارِ وقف علمی در آیین اعطای جایزه البرز هستیم. 

وی افزود: زایش و رویش جایزه البرز با پیشینه و دیرینه‌ی شصت ساله از اندیشه‌ی پاک و سرشت نیک زنده یاد حسینعلی البرز نشات گرفته است، ایشان در سال ۱۳۴۲ شمسی تمام اموال خود را با تاسیس بنیاد فرهنگی البرز به منطور توسعه‌ی فرهنگِ علم و دانش و حمایت از دانشمندان، مخترعان، دانشجویان و دانش آموزان برتر کشور وقف نموده اند تا برای تسکین آلام بشری، رفاه زندگی انسانی و ارتقا حیثیت ایران در جامعه جهانی عزت و افتخار کسب کنند. 

او می‌گوید: بیش از نیم قرن از عمر اقدام مرحوم البرز به عنوان مبتکر جایزه نوبل ایرانی می‌گذرد، بذر نکویی که توسط این بزرگ مرد خوش فکر دنیای وقف کاشته شد اکنون به درختی استوار و تنومند بدل شده که در سایه سار آن به مقام علمی هزاران دانش آموز، دانشجو، پژوهشگر و دانشمند نخبه ایران زمین ارج نهاده شده است. 

ارشدی گفت: جایزه البرز به عنوان ثمره‌ این بنیاد و قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور برخواسته از ایمان، انگیزه و اراده است که قصد دارد در مسیر حمایت از فکر و اندیشه‌ی نخبگان راهنما و شوق آفرین بوده و موجب تقویت روحیه و اراده دانش پژوهشی جامعه علمی گردد. 

مدیر عامل بنیاد البرز گفت: خداوند علیم را سپاسگزارم که برای سالی دیگر به بنیاد فرهنگی البرز این توفیق را ارزانی داشت تا شصت و یکمین سال جایزه البرز در بخش نخبگان را با شانیتی متناسب با منزلت برترین‌های علمی این مرز و بوم عملیاتی نماید تا از این گذر گامی موثر در جهت تعالی ایران عزیز در مسیر دانایی داشته باشد. 

دبیر کل بنیاد البرز گفت: شیوه‌ اجرای نیت واقف در بنیاد فرهنگی البرز از طریق برگزاری سالیانه همایش‌های ملی در دو بخش نخبگان و دانش آموزی حاصل می‌شود، در سال جاری مراسم اهدای جایزه البرز ۱۴۰۲ در بخش نخبگان با هدف تجلیل از دانشمندان، مخترعان و فناوران، دانشگاهیان و حوزویان برتر کشور امروز جمعه ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و تمهیدات برگزاری جایزه البرز در بخش دانش آموزی نیز با هدف تقدیر از دانش آموزان برتر کشور در آبان ماه سال جاری در دستور کار این بنیاد قرار دارد.

ارشدی گفت: در مراسم امروز و مقارن با شصت و یکمین سال تاسیس بنیاد فرهنگی البرز از شصت و یک نفر از نخبگان برتر کشور شامل ۴ دانشمند، ۲ دانشمند جوان، ۸ مخترع و فناور، ۷ طلبه علوم دینی، ۱۰ دانشجوی علوم پزشکی و ۳۰ دانشجوی علوم پایه، علوم انسانی، علوم فنی و مهندسی، کشاورزی و هنر با رقم نقدی جایزه‌ای بیش از ۶ میلیارد تومان تقدیر به عمل خواهد آمد. 

مدیر عامل بنیاد البرز گفت: انشاالله در مراسم امروز با اعطای جوایز شاهد درخشش بیش از پیش این عزیزان در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی برای اعتلای مهین عزیزمان خواهیم بود.

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در ادامه این مراسم گفت: علم از مقوله نور است، چون خدا نیز از مقوله نور است، و نور با نور سنخیت دارد و مؤمنین و مومنات در بهشت نیز تبادل نوری دارند لذا یکی از مقدمات عمل صالح عالم بودن است. 

وی افزود: یکی از راه‌های بندگی راز و نیاز با خدا در دل شب است که بنده را رفعت نوری می‌رساند و خداوند متعال به او نور می‌رساند. وجود امام کاظم (ع) به هشام می‌فرماید که تفکر و تعقل صحیح با علم همراه است. نمی‌توانیم بدون علم صحیح بیماری را درمان کرده و اختراعی را ایجاد کنیم. بدون علم نمی‌توان جامعه را اداره کرد. 

حجت‌الاسلام خاموشی گفت: دانشمندان گرامی پنجره وجودی شریف خود را به‌سمت خدا باز کرده و علم خود را با نور متحدانه عجین کنند که این مسئله زمینه‌ساز اثرگذاری است که در تاریخ علم بی‌نظیر خواهد بود. انسان‌هایی که به جنات می‌رسند، تبادل نوری دارند. جهنم درجات و بهشت درجات دارد که این درجات براساس میزان نور است. 

او می‌گوید: بنیاد البرز یک قید دارد و آن این است که واقف چنین گفته که هیچ مالی داخل وقف من نشود و هر چه در این بنیاد برای نخبگان به دست می‌آید متعلق به وقف مرحوم البرز است. 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: وعده می‌دهم که در سال آینده جایزه نخبگان را به ازای هر نفر ۱۱۰ میلیون تومان افزایش دهم، امسال به معنای خاص از سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت، افزون بر این جایزه‌ای که به ۶ نفر از نخبگان تعلق می‌گیرد به علاوه‌ی رقم ۱۱۰ میلیون تومان خواهد شد.

حجت‌الاسلام خاموشی ضمن اشاره به اینکه در سال پیش رو تمامی ردیف‌های جوایز را افزایش خواهیم داد، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب جوانان را به افزودن دانش این مرز و بوم و دانش‌افزایی محصلان و تولید علم دانشمندان ترغیب کرده‌اند. امیدواریم با تلاش مسئولان از بدنه اصلی افرادی که دانش‌افزایی می‌کنند به خوبی حمایت کنند. 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ما با توجه به استعداد‌های موجود در جامعه، می‌توانیم عنوان کنیم که با تولیدات علمی که داریم، می‌توانیم این‌گونه بیان کنیم که فرهنگ اسلامی می‌تواند مولد علم در جهان باشد. امیدواریم جمهوری اسلامی ایران با فرهنگ مولد علم در جهان شناخته شود. 

خاموشی گفت: بنا به نقل یکی از اندیشمندان آفریقایی، جمهوری اسلامی که چهل سال است در تحریم است، به خوبی در حال توسعه و رشد است. امیدواریم در آینده انقلاب اسلامی را مولد علم بدانیم و علم ما در تمامی شاخه‌ها رشد کند. 

وی افزود: امروز حل بخش عمده چالش‌ها و مشکلات جامعه از طریق تولید علم دانشمندان انجام خواهد شد و امیدواریم که روز به روز بر توسعه علمی کشور افزوده شده و جایگاه علمی انقلاب اسلامی رفیع‌تر شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار