اجرای نظام جدید برای اقتصاد و شرکت‌های دانش‌بنیان تا آخر اردیبهشت

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: نظام جدید برای اقتصاد و شرکت‌های دانش‌بنیان تا آخر اردیبهشت اجرایی می‌شود.

دهقانی فیروز آبادی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: اقتصاد ما قطعا هیچ راهی جز حرکت به سوی دانش بنیان شدن برای پیشرفت و قابل رقابت بودن ندارد.امیدواریم هرساله شاهد رشد اقتصاد دانش بنیان باشیم.

او در پاسخ به خبرنگار اظهار کرد: سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ صد درصد افزایش تعداد شرکت دانش بنیان وجود داشت و افزایش دو برابری اتفاق افتاد اما افزایش ده برابری به این راحتی اتفاق نمی افتد. در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۷۰۰ شرکت دانش بنیان وجود داشت در حالی که در سال ۱۴۰۱ این عدد نزدیک به حدود ۱۴۰۰ مورد بود. شرکت هایی که می‌توانستند دانش بنیان شوند تقریبا به نتیجه رسیده‌اند.

دهقانی بیان کرد: از سال ۸۹ که قانون حمایت از موسسات دانش بنیان مطرح شد تا پارسال، این قانون ۱۲ سال اجرا شد. اجرای آن دستاوردهایی به ما داد،اما  در برخی موارد هم عدم تناسب و هماهنگی وجود داشت. به طور کلی تجربه ۱۲ ساله‌ای حاصل شده که شامل نقاط قوت و منفی است.

او افزود: پیش بینی این است که تا آخر اردیبهشت اجرای نظام جدید را خواهیم داشت، به این صورت که ارزیابی‌ها بر مبنای سه اصل اندازه و  تأثیرگذاری، کیفیت و نیروهای کلیدی و رشدی که شرکت دارد ارتقاء پیدا خواهد کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: سرمایه گذاری اقتصاد دانش بنیان به تنهایی، سرمایه گذاری شکست خورده است و به حمایت دولت بسیار نیاز است. به خصوص در مواردی که توسعه و فرهنگ سازی ندارد. علاقمندیم به منظور استفاده از سرمایه گذاری های خرد یا درشت مردمی، در حوزه صنعت هایی که مردم بیشتر با آن سرو کار دارند، مثل گلخانه های هوشمند، مدل‌های خوبی طراحی بکنیم. 

او گفت: اقتصاد ما بخش بزرگی از آن‌دولتی و بخشی خصوصی سنتی است. سرمایه گذاری خارجی یکی از الزامات توسعه است. نمی شود فقط با سرمایه گذاری داخلی منتظر و مطمئن باشیم که توسعه صد درصدی اتفاق می‌افتد. ستادهای معاونت علمی ساختار نیستند. در توسعه اقتصاد ستادهای ما بین ۳ تا پنج نفر فرد فعال دارند. مسیردهی در ستادها اتفاق می افتاد.

او افزود: امسال اولین سالی است که معاونت علمی با پنج ماموریت: ۱_حمایت از توسعه اندیشه و اندیشه‌ورزی در بستر اندیشکده ها ۲_حمایت از توسعه علم فاخر در بستر دانشگاه ها ۳_حمایت از تولید و توسعه فناوری در بستر شرکت‌های دانش بنیان  ۴_ حمایت از توسعه اقتصاد دانش بنیان در برنامه های بزرگ ۵_حمایت از ایجاد اشتغال نخبگانی و توسعه کارآفرینی در بسترهای مختلف،  بودجه مشخص کرده و این کاملا شفاف و مشخص است.

دهقانی اظهار کرد: امیدوارم در ۱۴۰۴ حداقل ۵۰۰ شرکت تعاملی دانش بنیان داشته باشیم که بتوانند با جذب سرمایه های مردمی در این حوزه فعالیت بکنند. مشکل کشور ما تولید و منابع نیست چرا که به اندازه کافی داریم. یکی از بزرگترین ماموریت هایی که به آن توجه می‌شود همکاری با دستگاه های اجرایی کشور است. بستر تاثیر گذاری بازار است، ما به عنوان دولت میانجی که می‌تواند هم با دولت هم جامعه نخبگان ارتباط برقرار کند باید فرصت‌های بزرگ شغلی و بازار ایجاد کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: تلاش داریم که برای نخبگان واقعی کشور که استعدادشان به نتیجه رسیده در حوزه اسکان اقداماتی انجام دهیم. تمام بچه های ایرانی که از کشور می‌روند حتی اگر قصد بازگشت نداشته باشند، فرزندان و سفرای علم و توانمندی ایران هستند. بسیاری از آن‌ها از همان‌جا هم به توسعه در کشور کمک می‌کنند. با انجام اقداماتی در زمینه خدمات سربازی و جذب و استخدام و حمایت‌ها، تمایل نخبگان به همکاری را بیشتر کنیم.مراجعه همه مردم کشور به ستادها آزاد است. سامانه‌ای در حال ارتقاء و ایجاد است که کمتر از سه ماه آینده به صورت کاملا بر خط ارتباط با معاونت علمی را ممکن می‌کند.

معاونت علمی هیچ کاری جز حمایت از نخبگان و دانش‌بنیان‌ها ندارد

معاون علمی رئیس جمهور گفت:درباره مهاجرت، کشور ما نسبت به سایر سرزمین‌ها، آمار متوسطی است اما ایران برای توسعه و پیشرفت نیاز به همه نخبگان خود دارد بنابراین همین نرخ هم برای ما مطلوب نیست.

او افزود: حفظ نخبگان و بازگشت آن‌ها نیاز به برنامه ریزی‌های بلند مدت دارد که قطعا همه دستگاه‌های کشور در این خصوص دغدغه دارند.

معاون علمی رئیس جمهور بیان کرد: اولین گام برای حفظ نخبگان، زمینه‌سازی و انگیزه‌سازی برای ادامه حضور آن‌ها پیش از خروج از کشور است.

دهقانی گفت: نخبگان ما، تأثیرگذاری را بسیار مهم می‌دانند و معیشت در حفظ آن‌ها، در جایگاه‌های بعدی قرار دارد.

معاون علمی رئیس جمهور افزود: معاونت علمی هیچ کاری جز حمایت از نخبگان و دانش‌بنیان‌ها ندارد، معاونت علمی به همین دلیل تلاش دارد واسط میان نخبگان و دستگاه‌ها برای ایجاد فرصت تاثیرگذاری باشد.

او تصریح کرد: معیشت نخبگان هم برای ما اهمیت زیادی دارد تا حمایت کافی از نخبگان واقعی کشور انجام دهیم، برای آن‌ها تسهیلات در زمینه خودرو، مسکن و ... در نظر داریم تا معیشت نخبگان ارتقاء پیدا کند.

به گفته معاون علمی رئیس جمهور، سامانه آی کانکت معاونت علمی که جزو برنامه‌های موفق گذشته این معاونت محسوب می‌شود، اکنون ارتقاء پیدا کرده است تا ارتباط میان نخبگان خارج از کشور با داخل تقویت گردد.

او گفت: در کنار این موارد تسهیلاتی در زمینه خدمت نظام وظیفه، حمایت از کار آن‌ها و ...  در نظر گرفته شده است تا انگیزه برای بازگشت بیشتر شود.ضمن اینکه بیش از ۶۵۰ مجموعه دانش بنیان با حضور یا نقش آفرینی نخبگان خارج از کشور فعال شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار