فرشید گلیج گفت: مصوبات هیات مدیره در حوزه عملیات فرودگاهی سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش صددرصدی داشته است، این رقم حاکی از حجم فعالیتها و پروژههای عملیات فرودگاهی در سراسر کشور برای توسعه و بهسازی و تجهیز فرودگاه هاست.
به گفته معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، در حوزه عمران و توسعه فرودگاهها در مجموع ۱۰۴ پروژه با اعتبار ۳۷ هزار میلیارد ریال در دست اقدام است که ۲۸ مورد از آن، نیمه تمام و متعلق به سال گذشته بوده و ۷۶ مورد پروژه در دست اقدام و مربوطه به سال ۱۴۰۲ است.
به گفته او، تکمیل و نوسازی باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد، تعیین تکلیف تکمیل ترمینال خارجی فرودگاه شیراز، تعیین تکلیف احداث ساختمان ترمینال فرودگاه تبریز، تکمیل توسعه ترمینال فرودگاه مشهد، تکمیل فرودگاه سقز، بهره برداری از فرودگاه گناباد، بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه از جمله پروژههای شاخص عملیات فرودگاهی در حوزه عمران و توسعه فرودگاه است.
گلیج با اشاره به اینکه فرودگاه شهدای گناباد آماده افتتاح و بهره برداری است، گفت: تکمیل پروژههای فرودگاه شهدای سقز نیز با سرعت قابل قبولی در حال پیشرفت بوده و با اینکه فرودگاه در سال ۱۴۰۰ افتتاح شده بود، در شهریور ماه سال جاری آماده بهرهبرداری خواهد شد.
او گفت: پروژه احداث برج مراقبت پرواز، ترمینال و ساختمان پلیس فرودگاه سقز به پایان رسیده و ساختمانهای اداره ایمنی زمینی، سپاه و اداری در سه ماه آینده به بهره برداری میرسد.
معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در خصوص آخرین وضعیت ترمینال جدید فرودگاه بین المللی مهرآباد که از آن به عنوان پروژه بزرگ فرودگاهی یاد میشود، گفت: فرآیند انتخاب مشاور در حال انجام است و در هفتههای آتی نهایی میشود.
گلیج درباره روند احداث ترمینال خارجی فرودگاه شیراز گفت: موانع حقوقی این پروژه برطرف شده و فرایند انتخاب پیمانکار در اواخر تیر ماه انجام خواهد شد. این درحالی است که مجوز انتخاب پیمانکار فرودگاه تبریز نیز دریافت شده و در حال طی نمودن فرایند انتخاب پیمانکار هستیم.
او در خصوص پروژه بهسازی باند در برخی فرودگاههای کشور گفت: بهسازی باند برای تامین ایمنی پروازها امری ضروری است و براساس اولویت و نیاز فرودگاهها در حال انجام است.
معاون عملیات فرودگاهی با اشاره به آغاز عملیات نوسازی باند فرودگاه شهید اشرفی کرمانشاه، از شروع پروژه بهسازی باند فرودگاههای سیرجان، جهرم و بم خبر داد و گفت: در اسفند ماه سال جاری نیز، پروژههای بهسازی باند فرودگاههای زاهدان، مشهد، اهواز و آبادان و ارومیه آغاز خواهد شد.
او در ادامه با اشاره به اقدامات در حال انجام در حوزه تجهیزات و تسهیلات فرودگاهی گفت: برای تکمیل ۴۱ پروژه نیمه تمام و جدید به ارزش هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برنامه ریزی شده است.
گلیج گفت: برگزاری مناقصه، خرید و نصب تعداد چهار دستگاه سیستم SFLS در فرودگاههای تبریز، شیراز، بندرعباس و کرمانشاه، نصب و راه اندازی پنج سیستم روشنایی باند در فرودگاههای مهرآباد، طبس، خوی، سراوان، پارس آباد، خرید و نصب ۳۰ دستگاه چیلر و ۱۸ دستگاه پکیج و هواساز در فرودگاههای کشور، خرید ۱۲ دستگاه ایربریج برای هفت فرودگاه از جمله پروژههای شاخص سال ۱۴۰۲ در حوزه تجهیزات و تسهیلات فرودگاهی است.
به گفته او، پروژههای نصب چراغ روشنایی باند فرودگاه طبس، سراوان، خوی و پارسآباد نیز آماده بهره برداری است.
گلیج در خصوص آخرین وضعیت اخذ گواهینامه فرودگاهی گفت: در تلاش هستیم فرودگاههای بین المللی دارای گواهینامه شوند و در راستای همین الزام، فرودگاههای شیراز، کرمان، یزد و مشهد آماده و منتظر اخذ تاییدیه و صدور گواهینامه از سازمان هواپیمایی کشوری هستند.
او گفت: به منظور آمادگی و مواجهه با حوادث و سوانح در فرودگاهها برگزاری تمرینهای طرح اضطراری جزء الزامات سازمان هواپیمایی کشوری است که در سال گذشته، ۳۶ تمرین برگزار و ۴۲ تمرین در سال ۱۴۰۲ برنامه ریزی شده است.
گلیج همچنین از نهایی شدن و ابلاغ مطالعات طرح جامع فرودگاههای شهدای سیرجان، سبزوار و رفسنجان خبر داد.
معاون عملیات فرودگاهی در پایان استفاده از تخصص شرکتهای دانش بنیان برای برون رفت از بخشی از تنگنا های موجود را ضروری خواند و گفت: با توجه به استمرار مسئولیت حقوقی مترتب با پروژهها که همیشه بر دوش کارشناسان متخصص و متعهد ما خواهد بود، حساب ویژهای روی تخصص شرکتهای دانش بنیان، باز کرده ایم تا پروژهها با کیفیت و در زمان مناسب به بهره برداری برسد.