بسیاری از مسئولان اتحادیه ها و تشکل های تولیدی اذعان می کنند که با توجه به شرایط مساعد تولید محصولات پروتئینی، کمبودی در عرضه نداریم.

همه ساله قیمت محصولات پروتئینی با نوساناتی در بازار روبرو می شود که هریک از مسئولان اتحادیه ها و تشکل های تولیدی دلایلی برای این امر مطرح می کنند، اما آنچه مسلم است سال گذشته مرغ کماکان کمتر از نرخ مصوب عرضه می شد و کار به جایی رسیده بود که بارها مسئولان از مردم تقاضا کردند که اقدام به خرید و ذخیره خانگی مرغ کنند و در مقابل بازار گوشت به سبب صادرات و کمبود عرضه روند افزایشی داشت که با عرضه گسترده گوشت انتظار می رفت که تا حدی التهابات بازار فروکش‌کند که متاسفانه به رغم افت قیمت دام زنده، نرخ گوشت تغییر محسوسی نداشته است.

علی رغم آنکه سیاست واردات گوشت و مرغ در راستای تعادل قیمت و تنظیم بازار دنبال می شود، اما مسئولان بارها اعلام کرده اند که طبق برنامه ریزی صورت گرفته در راستای افزایش جوجه ریزی و عرضه گسترده دام کمبودی در توزیع نداریم.

طی روزهای اخیر پس از کش و قوس های فراوان، قیمت مصوب تخم مرغ و مرغ اعلام شد که با این وجود انتظار می رود مسئولان تنظیم بازار با اعمال نظارت بر سطح بازار از گرانفروشی جلوگیری کنند چراکه بعداز اصلاح نظام یارانه، سرانه مصرف محصولات پروتئینی تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفت، درحالیکه از همان ابتدا مسئولان تشکل های تولیدی پرداخت کالابرگ را راهکار مناسب این امر می دانند.

آقای مسعود امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: براساس سیاست دولت مبنی بر تثبیت قیمت نهاده ها با تولیدکنندگان توافق شد که قیمت مصوب تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ثابت باقی بماند و در صورت تغییر قیمت جهانی نهاده بالاتر یا پایین تر از ۷ درصد، در قیمت مصوب تجدید نظر شود.

همچنین مدیرعامل اتحادیه دام سبک اعلام کرد که گوشت قرمز از سال ۹۶ از شمول قیمت گذاری خارج شد که با این وجود گوشت قرمز اعم از گوساله و گوسفند نرخ مصوب ندارد.

پتانسیل تولید سالانه ۳ میلیون تن مرغ در کشور وجود دارد

آقای محمدعلی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته پس از اصلاح نظام یارانه، سرانه مصرف مرغ ۱۱ تا ۱۲ درصد کاهش یافته است.

به گفته او، قبل از اجرای نظام مردمی سازی یارانه، ارائه کالابرگ خرید مواد پروتئینی و پرداخت تسهیلات به مرغداران راهکار مناسبی برای جبران هزینه های تولید است، اما متاسفانه میزان تسهیلات پرداختی کمتر از نیاز تولیدکنندگان بود.

کمالی سروستانی ادامه داد: قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری از ۵۲ تا ۶۰ هزار تومان در استان‌های مختلف متغیر است که برای رسیدن به نرخ مصوب باید جوجه یکروزه هم به نرخ توافقی در اختیار مرغداران قرار گیرد.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه نیازی به واردات مرغ نداریم، گفت: با وجود پتانسیل صنعت مرغداری، امکان تولید سالانه ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن مرغ در کشور وجود دارد که این‌ میزان علاوه بر تامین نیاز بازار داخل و ذخایر استراتژیک، مازاد بر نیاز کشور هم است.

در همین رابطه محمدرضا صدیق پور دبیرانجمن‌تولیدکنندگان جوجه یکروزه گفت: بنابر آمار سال گذشته به طور متوسط ماهانه ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می شد، اما بدلیل افزایش قیمت گوشت و کاهش قدرت خرید خانوار نیاز است که میزان جوجه ریزی واحدهای مرغداری افزایش یابد.

به گفته او، برآوردها حاکی از آن است که در اردیبهشت ۱۱۶ تا ۱۱۷ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت بگیرد و پیش بینی می شود که جوجه ریزی خرداد به بیش از ۱۲۰ میلیون قطعه برسد.

صدیق پور ادامه داد: براساس جوجه ریزی ۱۲۰ میلیون قطعه، تولید ماهانه گوشت مرغ ۲۱۰ تا ۲۲۰ هزار تن است که این میزان جوابگوی نیاز کشور است.

کمبودی در عرضه تخم مرغ نداریم

آقای حمیدرضا کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: بنابر آمار سرانه مصرف تخم مرغ در کشور ۱۵ کیلو است که به سبب آنکه ارزانترین کالای پروتئین در کشور محسوب می شود، افزایش قیمت تاثیری در سرانه مصرف ندارد.

به گفته او، قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان و برای مصرف کننده ۵۶ هزار تومان است.

کاشانی ادامه داد: با توجه به تاثیر اصلاح نرخ بر پایداری و دوام تولید پیش بینی می‌شود که تولید با رشد ۵ درصدی تا پایان سال به یک میلیون و ۲۵۰ تا یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن برسد.

با وجود گرانی محصولات پروتئینی اعم از مرغ و گوشت قرمز و ماهی، تخم مرغ ارزانترین پروتئین در دسترس خانوار محسوب می شود که با استمرار روند فعلی التهابات بازار و کاهش قدرت خرید خانوار پیش بینی می شود که سرانه مصرف تخم مرغ افزایش یابد.

کاهش قیمت دام زنده تاثیری در بازار گوشت قرمز ندارد/ عرضه دام از تقاضا پیشی گرفت

آقای افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: همه ساله عرضه دام سبک در نیمه نخست سال روبه افزایش است که با این وجود جذب دام در بازار با نرخ تمام شده به سختی انجام می شود.

او قیمت کنونی هرکیلو دام سبک را ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: علی رغم کاهش قیمت دام زنده، نرخ گوشت تغییر محسوسی نداشته است.

صدردادرس ادامه داد: با توجه به مازاد عرضه دام، دولت تمهیداتی مبنی بر خرید تضمینی و صادرات باید بیندیشد تا در پاییز و زمستان امسال مشکلات سال قبل تکرار نشود.

آقای منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: با توجه به ازدیاد عرضه دام، قیمت کنونی لاشه در محدوده ۳۱۰ تا ۳۱۵ هزار تومان است.

او قیمت کنونی هرکیلو دام زنده را ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با گرم شدن هوا و کاهش مصرف، برنامه ریزی برای صادرات بخشی از دام مازاد باید صورت گیرد تا دام تولیدی روی دست دامدار نماند که منجر به افزایش هزینه‌های تولید شود.

پوریان ادامه داد: در شرایط کنونی که عرضه دام نسبت به تقاضا پیشی گرفته است، پیش بینی می‌شود که روند کاهش قیمت گوشت و دام در بازار استمرار دارد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام با بیان اینکه قیمت گوشت قرمز در اردیبهشت ثابت بوده است، گفت: این درحالی است که قیمت دام زنده به سبب ازدیاد عرضه کاهش داشته است و همواره این روند ادامه دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
ابر قدرت منطقه درباره قیمت مرغ و تخم مرغ نمیتونه حرکتی انجام بده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
حیف این مملکت که این همه جوان دسته گل براش شهید شدن، حیف این همه منابعی که ایران داره ولی بخاطر عده ای مسئول حرام لقمه و خدا نشناس وضع زندگی اینجوری برای مردم سخت کردن، خدا ازتون نگذره. تکلیف اون مسئولی که کارش درست انجام میده جداست ما هم ازشون ممنونیم، طرف حرفم با اون خائنین به کشوره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
آقای ریس جمهور استفا بده برو مشهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
تا مسئول حداقل ۷برابر حداقل بگیر حقوق دارد هیچ گرانی درست نخواهدشد حقوق مسئول باید حداکثربه اندازه حداقل بگیر باشد تا دردبکشد وبرای التیام خودتلاش کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
گرانی ها کمر ملت را شکسته و دارید بلایی بدتر از مردن سرشون میاورید
Iran (Islamic Republic of)
دردا قلی
۲۰:۲۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
هر چه بگذرد گوشت را از دسترس مردم خارج کردند و امسال گوشت ۲۰۰ برابر افزایش قیمت پیدا کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
به اسم اعظم خدا قسم
یکساله نتونستم گوشت بخرم تو 6ماه فقط دوتا مرغ منجمد خریدم
میوه فقط وچند تا دونه از هرکدوم برای عید خریدم هیجا نرفتم خونه کسی نرفتم کسی نیاد فقط پدرومادرم اومدن اون میوه هارو با عیدی که خودشون دادن خریدم.
خیلی از زندگی کردن خسته شدم خدا دعاهامون رو برای آرزوهامون برآورده نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
واقعا انسان باید واقعیت را بگویید ما در دام سبک چنانچه بارندگی‌ها خوب باشد خودکفا هستیم ولی در طیور و دام بزرگ در تولید گوشت خود کفا هستیم اگر خوراک دام را در نظر نگیریم مگر نه ما یکی از بزرگترین وارد کننده خوراک دام هستیم و علتش هم کاملا مشخص هست و آن کمبود آب و زمین مناسب برای کاشت این حجم گسترده خوراک دام هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
چه عکس خوشگلی ما که نمیتونیم بخریم وبخوریم ولی فکر کنم محتویات عکس یه 7،8یا 10میلیون تومنی بشه
Iran (Islamic Republic of)
پژوهش
۱۲:۲۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
گوشت چیه با یه دونه خرما میشه 72 ساعت دوام آورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
گوشت قرمز ۴۳۰ تا ۴۵۰ مرغ ۸۳ هزار تومان تخم مرغ ۵۷ امروز ۵شنبه ۲۱ اردیبهشت جهرم قیمت‌ها خیلی خیلی بالا کجاست آن کسی که می گفت قبل از انتخابات قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ با بر جام و تحریم گره نزنید و ....هزاران وعده
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۱:۵۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
قیمت مرغ خیلی پایینه حداقل باید150هزارتومن باشه اینجوری تولیدکننده ضررمیکنه تولیدفایده نداره که دیگه خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
لعنت بر دلالان و گرانفروشان
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۱:۳۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
اگر مسئولین از عواقب حذف یا کم شدن گوشت قرمز از سبد خوراکی خانواده ها خبر داشتند،هرگز دست به این سیاست گذاری ها نمی زدند،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
آخه اینم تیتر زدین چ میگذره همچی ۱۰ برابر شده واقعا شرم اوره ملت تو خفت وخاری دارن زندگی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
الهی شکر،یه عهده میخرن،یه عده فقط نگاه می کنند،یه عده اصلا نمیتونن بخرن،یه عده هم دست بچه هاشون میگیرن و فقط گوشت پشت ویترین رو بهش نشون میدن که با شکل گوشت آشنا بشن.شما از کدوم عده هستید؟ما که نداریم بخریم و فقط شکل گوشت به بچم نشون میدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
سینه مرغ کیلیوی ۲۰۰ هزار تومن و گوشت گوساله ۴۲۰ هزار تومان , این قیمت هایی که مسیولین اعلام میکنن خیلی متفاوت با قیمت مغازه داران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
توی بازار هیچ خبری نیست اکثر مغازه ها گوشت فروش نمیره چون گرونه مردم توان خرید ندارن مرغ هم که پیدا نمیشه آقازاده ها احتکار کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
همانطور که خودتان هم میدانید گوشت دامها از لخظه ورود به کشتار گاه تا سفره مردم از زیر دست چند دلال و واسطه عبور میکند . و در این میان تولید کننده و مصرف کننده واقعی بیشترین آسیب را میبیند.
Iran (Islamic Republic of)
بهادر محمدی
۱۰:۱۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
خدا رو شکر همه چیز گل و بلبل هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
سوء مدیریت + ناکارآمدی + حماقت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
چیزه خاصی نیست یه روز جوجه یک روزه رو میکشن یه روز دیگه ذخیره سازی خونگی رو پیشنهاد میدن دام سبک زنده رو صادراتیش آزاد میکنن یه روز واردات میکنن خدایش عجب شیر تو شیریه که فقط و فقطم ضررش مال مصرف کننده است
Iran (Islamic Republic of)
..
۰۹:۱۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
عدم برنامه ریزی

عدم مدیریت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
چه می گذرد مردم دیگر قادر به خرید ماها گوشت نیستن .این مدیریت نیست این خالی کردن سفره مردم است .مردم کشورم خیلی نجیب هستن که همه جور فقر را تحمل می کنن ولی شما مسؤلین اصلآ متوجه نیستد وهر روز آمار غلط می دهید.اگر مشکل تحریم وهر چیز دیگر راهی پیدا کنید وکشور را از این وضیعت نجات بدید.الان در این اوضاع منافع کشور از همه چیز مهم تر است اگر واقعا عرضه ندارید استفا دهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
هیچی بجز گرونی روزانه قبل عید شهرستان ما گوشت قرمز کیلوی ۱۵۰ هزار بود یهو شد ۳۸۰ واقعا زندکی کردن حروم شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
هیچ خبری نیست امن امان است مسئولان یه وقت دلشوره نگیرند یه ملت منتظر هستند قول یه بنده خدایی عملی بشه ظرف 15 روز قیمت گوشت 150 هزار کاهشی شود
جالبه حالا که قیمت دام زنده کم و تولید زیاد شده با توجه به فصل میشه بفرمایند چرا گوشت رو در طرح کالابرگ قرار نمی دهند به فکر صادراتش هستند بجای اینکه مردم مصرف کنند یکم نیرو بگیرند به تبع آن بیماری مصرف دارو کمتر میشه بفکر صادرات هستند!!!؟
بله چی فرمودید آهان کشور جدید دوست برادر عربستان برای حجاج نیاز به گوسفند داره!!!!
وقتی مدیران با چنین طرز فکرایی داریم توقع پیشرفت داریم!!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
برای جلوگیری از گران شدن مرغ باید همانطور که برای جلوگیری از گرانی دلار اقدام به دلار زدایی کردیم حرکت بکنیم یعنی باید مرغ زدایی بکنیم همینطور گوشت زدایی و خودرو زدایی و دارو زدایی و کلا" همه چیز زدایی و نهایتا" عقل زدایی بکنیم چرا که همه کشورهای پیشرفته دنیا به همین شیوه زدایی زدایی به این مراتب پیشرفت و رفاه رسیده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
چیز خواصی نیست فقط پدر ملت را سوختن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
شما لطف کنید بخشی از وقتتان را به کلاس سواد آموزی بروید بعدا اظهار نظر کنید ! دیر نمی شود !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
حرف مفت نزن چ کلاسی مگ دروغ گفته جمله ش خیلی هم زیبا بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
آی که گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۰:۳۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
خخ پدرهمه راسوختن کرداهه خیلی خیلی بدکرداهه خخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
خاص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
وقتیکه در سال 1401 ، تولیدکنندگان مرغ با زیانهای انباشته در ارتباط با قیمتهای مصوب مواجه شدند ، بخشی از گله های مرغ مادر زودتر از موعد مقرر به کشتارگاه فرستاده شدند ، نتیجه این اقدام ، کاهش 20 میلیونی تولیدات جوجه یکروزه (در هر ماه ) در ماههای پایانی سال گذشته را موجب گردید ! که نتایج آن با کاهش مرغ تولیدی در اردیبهشت جاری ، افزایش قیمت مرغ را بوجود آورد !!
بالطبع ترمیم کاهش جوجه ریزی قبلی ، نتایجش در ماههای آینده مشخص خواهد شد و...
به این ترتیب ، در اثر بی تدبیرهای اعمال شده در سال گذشته ،کشور از تولید حدود 2 میلیون تن مرغ (طی چند ماه ) محروم گردید که این میزان تولید میتوانست با برنامه ریزی صحیح علاوه بر کمبود نیاز داخل ، بخشی از آن بصورت صادرات موجب رونق تولید و اقتصاد کشور گردد !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
تا زمانی که دست مزدها واقعی نشه و دولت فقط به فکر دلالی و چاپیدن مردم باشه نه تولید کننده و نه مصرف کننده راضی نخواهند شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
دنیا به فکر سکونت در ماه و مریخ افتاده است مسئولان نالایق مردم ایران را مثل انسانهای بدوی در پی مرغ و تخم مرغ و پیاز و گوجه اسیر و سرگردان کردهذاند واقعا به اندازه سران امارات که سالها شیوخ مرتجع عرب می گفتید عرضه ندارید بروید از آنها یاد بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
باشه قلی جون !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
حرف حق تلخه مخصوصاً برای افراد که چشم و گوش بستن و فقط دهن برای حرف مفت زدن و خوردن دارن، کشوری با این ثروت چرا مردمش باید هر روز یه مشکل جدید داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
از بس دزد و وطن فروش زیاده !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
منظورت از مسئولان نالایق دقیقا" چه کسانی هستند؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
مساحت وجمعیت امارات نصف هرمزگان ما هم نمیشه تحریمم نیست امثال شما هم فقط ویترین امارات را میبیند نه زیر پوسته شهر را،گردشگر هم وقتی میره پول میده قشنگیاشو ببینه بعد فکر میکنه کل کشور بی عیب و نقصه!!!
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۲۰:۲۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
چقدر زیبا گفتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
واقعا واسم سواله کسانی که از پیام ایشون انتقاد میکنن آیا از ارگان خاصی حقوق میگیرن و به جایی وصل که حمایت میکنن یا اینقدر چشمشون بستن که دیگه خودشونم باورشون شده که همه جا بده فقط ما خوبیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
والا
آخرین اخبار