بهرام عین اللهی وزیر بهداشت و درمان در شانزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در تالار ابن سینا برگزار شد، گفت: آمادگی داریم که اختیارات سازمان غذا و دارو را به شرط افزایش تولید به دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دیگر دانشگاههای مستعد تفویض کنیم.
عین اللهی اظهار داشت: در مسیر تحقق رشد تولید، تمهیدات ویژه ای اندیشیده شده و دستیابی به فناوری های نوین پزشکی، حمایت از شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.
وی افزود: باید بتوانیم از دانش، ثروت خلق کنیم؛ چرا که دانشمندان می توانند ثروت آفرین باشند. در این زمینه توسعه و تقویت مراکز رشد فناوری، پارک های علم و فناوری و مراکز نوآوری و شتابدهنده ها، توسعه محصولات فناورانه و دانش بنیان تجاری شده، حمایت از اختراعات ثبت و تجاری شده حوزه سلامت، حمایت از طرح های فناورانه محصول محور و تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت، حائز اهمیت است.
وزیر بهداشت تاکید کرد: یکی از نیازهای اساسی ما، ارتباط قوی و مستمر دانشگاه ها با صنعت است؛ البته علوم پزشکی در این زمینه پیشرفت های بسیاری داشته و لازم است این ارتباط در عرصه علوم مهندسی پزشکی نیز افزایش یابد تا با اتکا به دانشمندان و صنعتگران خود نگاه به بیرون از کشور نداشته باشیم.
عین اللهی یادآور شد: محصولات پیشرفته و های تک چه در حوزه دارو و چه در حوزه تجهیزات پزشکی باید در داخل کشور ساخته شود تا با اتکا به توانمندی های داخلی در جایگاه صادرکننده این محصولات قرار گیریم.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در ادوار مختلف، دانشگاه های نسل اول، دوم و سوم فعالیت داشته اند که وظایف آنها با یکدیگر متفاوت بوده است؛ به گونه ای که در دانشگاه های نسل اول هدف ما، تربیت متخصص بود. در دانشگاه های نسل دوم علاوه بر تربیت متخصص، به دنبال تربیت دانشمند و پژوهشگر بودیم و در دانشگاه های نسل سوم علاوه بر این موارد به دنبال توسعه فناوری و کارآفرینی در مسیر حل مشکلات مردمیم.
عین اللهی با اشاره به تحول روش های آموزشی از درونداد محور به محصول محور، گفت: امروزه آموزش همسو با رفع نیازهای جامعه است و بر خلاف گذشته که الگوی یادگیری، غیرفعال و مبتنی بر جزوه نویسی و محفوظات رواج داشت، به سمت الگوی یادگیری فعال، مشارکت جویانه و واگذاری نقش به دانشجو تغییر یافته است.
وی با بیان این که هدف اصلی آموزش پزشکی، ارتقای سلامت جامعه است، تصریح کرد: رویکرد آموزش پزشکی باید از بیمارمحوری به سلامت محوری و از آموزش های مبتنی بر متن به آموزش های مبتنی بر نیاز جامعه تغییر کند؛ چراکه افق اصلی ما، تأمین سلامت مردم است.
وزیر بهداشت به تحول شیوه های آموزش پزشکی در سراسر دنیا اشاره و عنوان کرد: در نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران، شاهد هماهنگی کامل بین آموزش پزشکی و خدمات مراقبت های بهداشتی هستیم؛ بنابراین و با استفاده از این ظرفیت، دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی هم باید مسئولیت اجتماعی خود را ایفا کرده و به انتقال علوم و یافته های علمی محدود نشوند؛ بلکه نیازهای منطقه خود را در حوزه سلامت شناسایی و تأمین کنند.
عین اللهی ضمن تاکید بر انطباق برنامه های آموزشی حوزه سلامت با حل نیازهای منطقه ای گفت: برای مثال دانشکده بهداشت یک منطقه تنها وظیفه آموزش دانشجویان خود را ندارد، بلکه فراتر از آن باید بتواند در ارتقای شاخص های سلامت منطقه اش نقش آفرینی کند.
وی در پایان اظهار داشت: خوشبختانه پس از انقلاب اسلامی، شاهد ادغام آموزش در خدمات بهداشتی و درمانی بوده ایم که از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است و بسیاری از سازمان های آموزشی، نظام آموزش پزشکی ایران را الگو و الهام بخش می دانند