معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: نرخ رشد جمعیت از ۳ و ۹ دهم درصد در سال ۱۳۶۵ به ۶ دهم درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

 سید محمد طباطبایی گفت: شاخص‌های جمعیتی ایران در وضعیت هشدار قرار دارد و ما با سرعت به سمت پیری جمعیت حرکت می‌کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این‌که هم اکنون جمعیت کشور ما حدود ۸۵ میلیون نفر است افزود: نرخ رشد جمعیت کشور در سال ۱۳۶۵ حدود ۳ و ۹ دهم درصد بود یعنی این که سالانه ۳ و ۹ دهم درصد به جمعیت کشور اضافه می‌شد و در سال‌های اخیر نرخ رشد همواره کاهش پیدا کرده است تا این که در سرشماری سال ۹۵ به یک و ۲ دهم درصد رسید و تا پایان سال ۱۴۰۰ نرخ رشد جمعیتی کشور به ۶ دهم درصد و کمتر از یک درصد رسیده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: در ۲۰ ساله آینده نرخ رشد جمعیتی منفی را در کشور تجربه خواهیم کرد و این میزان پایین‌ترین نرخ باروری منطقه غرب آسیا و جهان اسلام در ایران خواهد بود.

سید محمد طباطبایی گفت: مهم‌ترین شاخص در تحولات جمعیت شاخص نرخ باروری است؛ سال ۱۳۶۵ نرخ باروری ما ۵ و ۶ دهم فرزند به‌ازای هر زن بود که این میزان در زمان حاضر به یک و ۶ دهم رسیده است.

طباطبایی درباره دلایل تمایل نداشتن به فرزندآوری بیان کرد: طبق آخرین پیمایش ملی که در کشور انجام شد و در آن دلایل تمایل داشتن و تمایل نداشتن به فرزندآوری بررسی شد، دو علت اصلی اولیه افراد برای تمایل نداشتن به فرزندآوری، نگرانی از تأمین آینده فرزندان جدید و داشتن تعداد فرزندان کافی بوده است. بخشی از این نگاه در واقع نتیجه سیاست‌های کنترل جمعیتی ما در سال‌های قبل و ترویج فرهنگ «دو فرزند کافی است» و «فرزند کمتر، زندگی بهتر» است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در صورت ادامه روند فعلی در سال ۱۴۳۰ حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور ما سالمند خواهند بود؛ یعنی به ازای هر سه نفر یک سالمند خواهیم داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار