مدیر اداره امور عشایر استان قزوین گفت: عشایر استان طی سال گذشته پنج هزار و ۸۰۰ تن محصول دامی شامل گوشت قرمز و شیر تولید کردند.

سعید ابیت مدیر اداره امور عشایر استان قزوین گفت: عشایر استان قزوین سال گذشته هزار و ۷۵۷ تن گوشت قرمز از دام‌های سبک و همچنین هزار و ۵۷۷ تن گوشت قرمز از دام‌های سنگین تولید و به بازار عرضه کردند.
 
وی اظهار کرد: میزان شیر تولید شده از دام‌های سبک عشایر استان قزوین هزار و ۴۹۲ تن و از دام‌های سنگین نیز هزار و ۲۳ تن بود.
 
مدیر اداره امور عشایر استان قزوین گفت: عشایر استان قزوین با وجود حضور در مناطق کم برخوردار و مواجهه با کمبود امکانات نقش پررنگی در تولید دارند و ۳۵۰ هزار راس دام سبک و همچنین هزار و ۷۰۰ راس دام سنگین پرورش می‌دهند.
 
وی اظهار کرد: ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور از سوی عشایر تهیه می‌شود که بیانگر نقش پررنگ این قشر زحمت کش در تامین امنیت غذایی جامعه است.
 
این مسوول گفت: به منظور پایداری تولید در واحد‌های دامی عشایر قزوین درصدد پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به این قشر هستیم.
 
ابیت خاطرنشان کرد: کشت گیاهان دارویی، راه اندازی تور‌های گردشگری به مناطق عشایرنشین، توسعه صنایع دستی و سوغات عشایر از دیگر برنامه‌های اداره امور عشایر استان قزوین با هدف تقویت معیشت و درآمدزایی عشایر به شمار می‌رود.
 
۲ هزار و ۳۰۰ خانوار عشایری در استان قزوین زندگی می‌کنند که شغل اصلی آن‌ها دامپروری (دام سبک) است.
 
از مهم‌ترین اقوام عشایری استان قزوین می‌توان به ایل شاهسوند و کله کوهی که در فصل کوچ بهاره از مناطقی از بویین زهرا به زرندیه در استان مرکزی کوچ می‌کنند و همچنین ایلات کلهر که از مناطق پایین دست طارم سفلی به ارتفاعات این منطقه کوچ می‌کنند، اشاره کرد.
 
بخشی از اقوام عشایری استان قزوین نیز لک و لر بوده و در بخش‌های کوهین و طارم سفلی ساکن هستند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار