گیاه کلونک؛ از رستنی‌های بهار در رویشگاه‌های طبیعی غرب اصفهان است که اهالی با نوبرانه آن نان می‌پزند، خوراک بومی خوشبو و خوش طعم که خواص بیشماری نیز دارد.

ارمغان بهار در غرب اصفهان رویش افزون بر ۴۰۰ گونه گیاهی و دارویی در گستره خاک این منطقه است.

کلونک گیاه خودرو است که در میانه بهار بیشتر در مزارع و بیشه زار‌های فریدن واقع در ۱۴۰ کیلومتری اصفهان می‌روید و عمده مصرف آن؛ بیشتر در تهیه نوعی نان محلی است که طرفداران خاص خود را دارد.

کلونکِ تازه از خاک روییده را پس از چیدن می‌شویند و خُرد می‌کنند، سپس در خمیر می‌ریزند و به صورت نان ضخیم و دایره‌ای شکل می‌پزند. عطر کلونک پس از پخت بیشتر می‌شود و سبزینه آن در میان بافت نان طعم بی نظیری دارد.

نان محلی کلونک ضخیم‌تر از لواش و شبیه به نان گِرده است. آرد گندم یا جو را با افزودن آب به خمیر تبدیل می‌کنند. خمیر این نوع نان را سِفت‌تر از سایر اقسام نان درست می‌کنند و در مرحله آخر کلونک را به آن اضافه می‌کنند.

در گذشته این نان در تنور‌های خانگی می‌پختند و اکنون به عنوان یکی از نان‌های فصلی پرطرفدار در نانوایی‌ها طبخ و به فروش می‌رسد.

کارشناس امور باغبانی جهاد کشاورزی فریدن، با بیان اینکه کلونک از سبزی‌های معطر مناطق سردسیر استان است،افزود: کلونک گیاهی شبیه تره، چندساله، غُده ای، علفی با رایحه‌ای شبیه سیر است.

فهیمه صالحی افزود: طبع کلونک بسیار گرم بوده که برای کلیه‌ها و درد‌های عضلانی بسیار مفید است.

وی اضافه کرد: از گیاه تازه کلونک در پخت نان و از خشک شده آن نیز در طبخ انواع آش استفاده می‌شود.

کِلونَک؛ نان محلی غرب اصفهان در میانه بهار

با وجود اینکه زمان پخت نان کلونک در غرب اصفهان تنها یکبار در سال و در بهار است و به عنوان میراث ناملموس پیشینیان این خطه به‌شمار می‌رود، اما هنوز به ثبت نرسیده است و این در حالی است که اکنون غذا و خوراک‌های بومی به عنوان یکی از مهترین شاخصه‌های گردشگری خلاق مطرح می‌شود.

ضرورت ثبت خوراک‌های سنتی در فهرست میراث ناملموس

کارشناس ثبت پرونده‌های میراث معنوی گفت: فرایند ثبت میراث ناملموسِ شهرستان‌های غرب این استان کمرنگ و با توجه به ظرفیت‌ها و فرصت‌های بومی نیازمند پیگیری مجدانه است.

عباس ترابزاده افزود: ثبت میراث ناملموس غرب استان اصفهان نیازمند مطالعات میدانی، پژوهش‌های کارشناسی استاندارد و پیگیری مستمر مسوولان این منطقه است.

وی با بیان اینکه موضوع پرونده‌های ثبتی در این زمینه باید زنده و پویا باشد، افزود: خوراک‌ها و غذا‌های سنتی پس از مطالعات و مستندنگاری قابل ثبت در فهرست میراث ناملموس است.

غذا؛ انگیزه مهم گردشگران در انتخاب مقصد

در همین رابطه پژوهشگر حوزه گردشگری گفت: گزارش سازمان جهانی گردشگری، دلیل اصلی تصمیم گردشگران به سفر را ابتدا انگیزه‌های فرهنگی، سپس طبیعت و در مرحله بعد غذا عنوان کرده است.

امین صادقی افزود: معرفی خوراک‌ها و غذا‌های بومی هر منطقه، فرصتی بی نظیر برای شناخته شدن دیگر جاذبه‌های گردشگری است.

کِلونَک؛ نان محلی غرب اصفهان در میانه بهار

وی ادامه داد: فرهنگ غذای ایرانی و خوراک‌های سالم و طبیعی همچنان در بین مردم روستا‌ها و شهرستان‌های مختلف استان و کشور حفظ شده است، اما یکسان سازی و فراموشی این ظرفیت مهم را تهدید می‌کند.

این پژوهشگر با بیان اینکه گردشگری غذا با برنامه ریزی می‌تواند سودآور و دارای بازده اقتصادی باشد، افزود: سرآغاز شناخته شدن بسیاری از مقصد‌های گردشگری غذا‌ها و خوراک‌های بومی آن بوده است که این موضوع می‌تواند به کارآفرینی و اشتغالزایی نیز منتهی شود.

وی تصریح کرد: توریسم غذا؛ تجسم ارزش‌های سنتی و بومی یک منطقه علاوه بر توسعه اقتصادی از جذابیت تاریخی و معنوی نیز برخوردار است.

کارشناس حوزه گردشگری اضافه کرد: جایگاه خوراک‌های سنتی در سایه بی توجهی رو به افول است، این در حالی است که علاقه به مصرف غذا‌های اُرگانیک روستایی و دستپخت‌های سنتی در بین گردشگران بیشتر شده است.

صادقی با بیان اینکه شناسایی این خوراک‌ها و حفظ اصالت آن‌ها ضروری است، افزود: غذا‌های سنتی از نظر ارزش غذایی، تازگی و نداشتن مواد نگهدارنده شیمیایی نقش مهمی در افزایش ارتباط نسل‌ها و بازگشت به هویت فرهنگی ایفا می‌کند.

وی برگزاری جشنواره غذا‌های بومی، جانمایی هوشمندانه غذا‌ها در تور‌های گردشگری، ساخت مستند، نمایشگاه عکس و ایجاد بازارچه فروش را برای حفظ و تجاری سازی خوراک‌های بومی هر منطقه ضروری دانست.

ایرنا

برچسب ها: نان محلی ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.