خانواده‌هایی که در سال‌های گذشته، شاید از ضروری‌ترین نیازهایشان می‌زدند تا فرزندشان در مدرسه‌ای مطابق استانداردهای خودشان درس بخواند اما امسال با افزایشی غیرقابل‌قبول روبه‌رو شده‌ است.

افزایش قیمتی که کم کردن هزینه‌های زندگی و روی کار آوردن پس‌انداز و روی‌آوردن به درآمد و شغلی جدید هم از پس آن برنمی‌آید، اما واقعا تمایل به درس‌خواندن در مدارسی با خدمات بیشتر، هزینه دارد یا تاوان؟ به نظر می‌رسد چیزی که این روز‌ها شهریه ثبت‌نام از آن عنوان می‌شود، تاوان خواسته‌ای به نام امکانات و خدمات است نه هزینه!

یکی آموزش و کیفیت مطالب درسی برایش صددرصد همه‌چیز است و دوست دارد فرزندش با بهترین کادر آموزشی درس بخواند و درنهایت هم نتیجه‌ای مانند قبولی در بهترین دانشگاه‌های ایران و جهان را بگیرد، یکی دیگر، اما محیط و شلوغی مدارس دولتی را نمی‌پسندد و ترجیح می‌دهد دختر یا پسرش را در محیطی آرام‌تر و خلوت‌تر و البته با امکانات بیشتر ثبت‌نام کند. در این میان هستند کسانی که مسائل اعتقادی و تربیتی، برای‌شان در اولویت است و باید به دنبال مدرسه‌ای با تاکید بر چنین فضایی بگردند، اما درنهایت هیچ فرقی نمی‌کند؛ همه این خواسته‌ها و جست‌وجوها، به مدرسه‌ای غیرانتفاعی ختم می‌شود که به‌دلیل ارائه آن خدمات مورد نظر، هزینه زیادی دریافت می‌کند؛ هزینه‌ای که سال‌های گذشته گران بود و افزایش چندین و چنددرصدی‌اش برای امسال، دیگر واژه گران را بی‌معنا و خنده‌دار کرده است، اما چه باید کرد؟ حالا این سؤال، تبدیل به اصلی‌ترین محتوای پویش‌هایی شده است که والدین برای رسیدگی به افزایش غیرقابل‌قبول هزینه مدارس غیردولتی راه‌انداخته‌اند؛ این‌که واقعا چه باید کرد؟! 

از شمال تا جنوب شهر

«من دوست ندارم دخترم در کلاسی درس بخواند که بیشتر از ۴۰ نفر شاگرد دارد و معلم نمی‌تواند به اندازه کافی به آن‌ها رسیدگی کند؛ یعنی واقعا برای رسیدن به چنین خواسته‌ای باید ۵۲ میلیون هزینه کنم؟» این را مادر یکی از دانش‌آموزانی می‌گوید که سال گذشته، دخترش در مدرسه غیرانتفاعی در شرق‌تهران، کلاس دوم دبستانش را با هزینه ۲۰میلیون تومانی گذرانده و امسال، هزینه‌شان به ۵۲میلیون افزایش پیدا کرده است. این یعنی افزایش چنددرصدی؟ اوضاع مادر دیگر البته بهتر است، اما تا بهتر را چه معنی کنیم: «دبستان دختر من سال گذشته ۲۴میلیون بود و امسال هزینه ثبت‌نامش، ۴۰ میلیون تومان شده است!» اصلا از عدد و رقم‌هایی حرف می‌زنند که انگار پرداختش خیلی ساده و دم‌دستی است درصورتی‌که همان ۲۰میلیون سال گذشته هم به‌سختی جور شده است. منطق بسیاری از این مدارس هم یک چیز است: «نباید دستمزد معلم را بدهیم؟» بیراه هم نمی‌گویند، اما در این میان، آموزش‌وپرورش، کجای این معرکه است؟ معرکه‌ای که قیمت‌های ۴۰میلیونی و ۵۰میلیونی برای مدرسه‌ای در شرق‌تهران است تا شمال‌شهر! البته که افزایش همان افزایش است! کف قیمت ۱۰میلیون تومانی مدارس غیردولتی در مناطق پایین‌تر شهر تهران، ۲۵میلیون شده است و در شمال‌تهران، از شهریه ۱۰۰میلیون توماتی برای ۹ ماه سال تحصیلی می‌گویند. درواقع فرقی نمی‌کند که در کدام منطقه از شهر ساکن باشی و درس بخوانی! آن‌چیزی که مهم است، افزایش هزینه‌هایی است که پرش به پر مدارس هم گرفته است و برای جبران آن، مجبورند به جیب خانواده‌ها رو بیندازند.  

هزینه خواسته‌ات را بپرداز‌

نمی‌شود هم که تا یک نفر حرف از مدرسه غیرانتفاعی و گرانی هزینه‌هایش می‌زند، اجازه ندهیم جمله‌اش تمام شود و فوری نسخه «خب ببرش دولتی» برایش بپیچیم؛ چرا؟ چون موضوع گاهی فقط آن ظواهری که ما می‌بینیم و تعداد کم دانش‌آموزان و حتی کیفیت آموزش هم نیست: «می‌خواهم محیط مدرسه‌ای که دخترم در آن درس می‌خواند مذهبی باشد؛ یعنی کادر آموزشی علاوه بر آموزش، دغدغه پرورش دینی هم داشته باشند و دانش‌آموزان و خانواده‌های‌شان از فیلتر گذشته باشند. برایم مهم است که دخترم در مدرسه با کسانی دوست شود که تفکرات اعتقادی و مذهبی‌شان به ما نزدیک است. این خواسته زیادی است؟» نه، خواسته زیادی نیست، اما بالاخره خواسته است و باید بابتش هزینه هم پرداخت شود، اما هزینه ۱۰درصدی؟ ۲۰درصدی؟ یا صددرصدی؟ درواقع ماجرا این است کسی که از محیط تحصیل فرزندش، انتظاراتی، خواه کم یا زیاد دارد، باید بابتش هزینه بدهد یا تاوان؟ 

اولیای منتقد

 ماجرا این است که ما فقط از خانواده‌هایی که این عدد و رقم‌ها برای‌شان خیلی بالا نیست و ثبت‌نام در غیرانتفاعی، معمول‌ترین جریان خانوادگی‌شان است حرف نمی‌زنیم؛ ما دغدغه آن والدینی را داریم که سال گذشته به هر زحمتی که بود، فرزندش را در مدرسه مورد تاییدش ثبت‌نام کرده و امسال، از افزایش غیرقابل قبول هزینه ثبت‌نام، دست روی راه‌انداختن پویش گذاشته است. پویشی که حرف دل تعداد زیادی از خانواده‌ها را زده است و به دنبال این است که وزارت آموزش‌وپرورش هم قدمی برای اصلاح این ماجرا بردارد. می‌خواهد با بالابردن کیفیت مدارس دولتی باشد، با ساخت مدارس بیشتر برای کم‌کردن تعداد دانش‌آموزان در مدرسه یا شاید هم با تقبل بخشی از هزینه‌های مدارس غیرانتفاعی و همراهی خانواده‌ها در پرداخت هزینه! هرچه که هست، تورمی که امروز به هزینه مدارس غیرانتفاعی رسیده است، نظم آموزشی را برهم زده است؛ نظمی که می‌تواند آینده تحصیلی و تربیتی نسل بعدی را به خطر بیندازد. حالا اگر تعداد زیادی از دانش‌آموزانی که سال گذشته در غیرانتفاعی درس خوانده‌اند، به‌دلیل ناتوانی در پرداخت شهریه، به مدارس دولتی برگردند، چه اتفاقی در جمعیت مدرسه دولتی خواهد افتاد؟ کلاس‌ها فشرده‌تر و میز‌ها تنگ‌تر می‌شود، حیاط مدرسه هم وقت زنگ‌تفریح شلوغ‌تر و امکان رسیدگی انضباطی و تحصیلی کمتر! به نظر می‌رسد که بهبود اوضاع مالی مدارس غیرانتفاعی و بالابردن کیفیت مدارس دولتی، تنها راه چاره این اوضاع آشفته است. 

منبع: جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن وفا
۱۸:۳۶ ۰۳ تير ۱۴۰۲
تحصیل را رایگان میییییییکنیییم درمان را رایگان میکنییییییم رایگانتونو دیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
متاسفانه نه تنها مدارس غیر انتفاعی بلکه هر نهادی را که خصوصی کردند بار عظیمی به دوش مردم شد در مدارس غیر انتفاعی که ادعا دارند حقوق معلم را باید بدهند متاسفانه حقوق ها پایین تر از دولتی ها می باشد اما چون بعضی ها ناچار هستند می روند شهریه ها هم بالا است مدارسی هستند که از پول شهریه موسسان آنها میلیاردها به جیب زده اند واز امکانات دولتی هم استفاده کرده اند از زمینی که گرفتند تا وام های کم بهره البته بعضی از مدارس که اجاره ای هستند شاید خیلی سود نبرند ولی این ها کم هستند وهیچ نظارتی هم دولت بر قیمت ها ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
مدارس فقط باید دولتی باشن، وقتی یکی دولتی باشه یکی غیر دولتی، تبعیض ایجاد میشه و تو مدارس غیر دولتی هر چقدر بتونن مچاپن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
۸۰ درصد رتبه های برتر کنکور اعضای غیرانتفاعی و سمپاد هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
همه ش عمدیه بخاطر کسب درآمد نامشروع از مدارس غیر انتفاعی... کیفیت مدارس دولتی را بیار پایین بعدش به بهانه کیفیت و جمعیت تا جایی که میتانی هزینه ها را به مردم غالب کن... در این مملکت دیگه این چیزا عادی شده چون عدالت نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
عمدا در مدارس دولتی کم کاری و سهل انگاری های میشود که بچه پولدارها به مدارس خصوصی هدایت شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
هیچ جای دنیا مدارس بین فقیر و غنی فرق نمیزارن این مدل فقط تو ایران اسلامی هست.اونیکه میره غیر دولتی هر چقدر هم گران بشه براش مهم نیست چون داره.
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۲۱:۴۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
این افزایش شهریه در جیب موسسان مدارس و سرمایه گذار میره و به معلم ها بخصوص معلمان و اساتید حق التدریس چیزی از این شهریه ها نمیرسه مورد سراغ دارم حقوق معلم ابتدایی ماهی یک میلیون و نیم یعنی نابودی شان معلمی اونوقت میخواید خروجی مدارس و دانشگاه چی بشه
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۱:۲۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
اینم یکی از شاخه های خصوصی سازیه // دولت بار مسئولیت رایگان بودن اموزش و پرورش را از شانه خودش برداشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
وقتی مدیر مدرسه و ناظم با کاشت ناخن 5 سانتی و با یک قیافه ناهنجار و چندش آور آرایشی و لباس غیررسمی مسول تربیتی آینده فرزندان میشه و خانواده ها متوجه نمیشن این مسوول تربیتی چه آفتی میتونه بوجود بیاره شرم آوره!!! ؟؟؟؟
البته عموم مردم با پوشش رسمی حتی اروپایی هم مشکلی ندارن ولی متاسفانه عده کثیری جای بهداشت فردی رو با آرایش‌های کثیف و چندش آور تبلیغ و عوض کردن. و متاسفانه بجای ترمیم جسمی مثل دندان و مث پوست دنبال صدمه به اونها هستیم با لوازم آرایشی چندش آور که مشخصا شخص استفاده کننده از لحاظ روحی و فردی و تربیتی قطعا مشکل داره و هیچگونه بهداشتی ندارن ولی تا دلت بخواد آرایش.... متاسفانه چیزیکه در جامعه عرف شده آرایش‌های چندش آور و پوشش‌های نامتعارف هستش. ما که ادعای تمدنی داریم باید با وقارتر از پوششهای رسمی اروپایی باشیم و با بهداشت کامل در مدارس حاضر باشیم. جهت اطلاع مسولان نظام آموزشی.
بهداشت سلامت جسمی قبلنا مربوط میشد به شستن بدن، دست و صورت، دهان و دندان و برداشت ناخن مرده که محل تجمع آلودگیهاست، بدون آرایش ولی بهداشت و نظافت کامل، شانه کشیدن و داشتن موی متعارف، خوش پوش بودن و داشتن لباس و کفش رسمی و تغذیه سالم.
متاسفانه یک بازنگری کامل اول در مسولان آموزش و پرورش و معلمان عزیز نیاز هست و بعدا به خود محصلین و دانشجوها. حتی بعضا معلمان و مسولان آموزشی با پوشش‌های شلخته در مدارس حاضر میشن که بسیار زشته، پوشش یک دبیر بسیار باید مرتبتر از یک وزیر خانم یا آقا باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
توی این مملکت آموزش و پرورش نقش هویج داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
مدارس غیر دولتی اکثرا مال طبقه ثروتمند و قدرتمند موروثی ایران هستند و کسی یا سازمانی نمی تواند آنها راکنترل کند چون کارد ،دسته خودش را نمی برد و فقط گردن توده مردم مظلوم و‌مفلوک شده می برد با قساوت تمام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
کی این موسسات رو میچرخونن خیلیهاش واسه مسئولین و ندیران و خانواده ها و نور چشمی ها و فک و فامیلشونه که نثل زالو افتادن به جون مردم و فرهنگ کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
ما که بچه هامو مدرسه نمیفرستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
دولت به هیچ وجه حاضر به سرمایه گذاری در بخش مدارس و جذب معلمان که نیس بلکه به دنبال کسب درآمد از طریق مدارس غیرانتفاعی و آموزشگاههاست و مثل مسکن و خودرو دنبال کسب مالیات هست نه تولید، و در مدارسی هم که درس میخوندیم تبدیل به چندین مدرسه و ورزشگاه شده، کلا دولت محترم از جیب مردم خرج کردن و کسب درآمد برای دولت مهارت خاصی کسب کرده و نتیجه اش فشار بیش از اندازه و سطح فقر گسترده در زندگی گردیده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
تمام مشکلات جامعه ما در این چند سال از غرب زدگی تا فساد و مصرف مواد مخدر و قتل و قمه کشی و دزدی و غیره که بصورت تصاعدی افزایش یافته بخاطره اینه که ما سنگر آموزی و پرورش و فرهنگ و تلویزیون و سینمای این مملکت رو سپردیم به مدارس غیر انتفاعی و سلبریتیها که هر جور که دلشون میخوان بچه های رو پرورش بدن، اون بچه ها الان رشد کردن و ریختن تو خیابون‌ها، افرادی که ما نمیتونیم درکشون کنیم که چرا اینطوری لباس میپوشن، آرایش میکنن و جنایت میکنن؟ پولهای باد آورده رو این مدارس و این هنرمندان و بازیگران خوردند ولی جامعه داره جوابش رو پس میده و کلی هزینه میده که بتونه کنترلش کنه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام مدارس دولتی هم به هر بهانه ای از اولیا پول میگیرن حتی هزینه ی کتاب رو در مدرسه ی دولتی مقطع ابتدایی منطقه ی کمالشهر کرج ..شهرک رضوانیه از اولیا ۱۰۰ هزار تومن گرفتن و هیچ پاسخ درستی به اولیا نمیدن تو رو بخدا پیگیری کنین ...تا اولیا کمک مدرسه ندن کارنامه رو به اولیا نمیدن حتی برای کمک مدرسه نرخ تعیین میکنن خواهشا پیگیر ماجرا باشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
اگر برای مدارس دولتی خرج کنید و محیط را تمیز و سطح سواد معلمان را بالا ببرید که مردم مجبور نمیشن برن پول بدن برای مدارس غیردولتی. سرویس بهداشتی مدارس دولتی را دیدید؟؟ شیر نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
شما چیزی پیدا کن که ارزون باشه، ببین اصلا وجود داره؟ با این سطح درآمد ما. نه مسئولین گوش شنوا دارن و نه اراده و برنامه درستی برای حل معضل گرانی، پس شاید بهتر باشه دیگه از گرانی ها خبری ننویسید، چون تا حالا گرانی حل نشده بلکه روز به روز بدتر شده،حداقل با دیدن این اخبار اعصابمون کمتر خراب میشه، همه ملت از گرانی خبر دارن. به جز آقایون که تردید دارم خودشون برن خرید کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
غیر انتفاعی سیستمی که فقط در ایران اجرا میشود بدبخت مردمکه چه میکشند با این سیستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
مدارس دولتی هم کم از اولیا پول نمیگیرن به هر بهانه ای ...ما که واقعا از دست مدرسه ی پسرم خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
لعنت خدا بر اون کسی که بنای مدارس غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد از اسلامی رو گذاشت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام
خواهشاً افزایش فوق العاده شغل فرهنگیان به ۵۰ درصد مطابق تمام کارمندان دولتی را پیگیری کنید. چرا در حق معلمان ظلم می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
فکر کردین معدل خریدن برای فرزند کم هزینه داره،بچه اون کارگر و کارمند که در مدارس دولتی درس می خونن انسان نیستند! برید سری به دانشگاه ها بزنید ببینید چند درصد بچه پولداره؟ انقلاب کردیم که فقیر و ثروتمند تفکیک بشه، فردا که جنگ و بدبختیه باید بچه همین قشر ضعیف بره جلو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
الان دیگه معدل مهم نیست.الان باید تعداد زیادی معلم پرورشی بیارن در مدارس تا بچه ها را تربیت کنن.مدارس دولتی از نظر فرهنگی خیلی داغون شده. موادهای مختلف در مدارس دولتی میخورن...میکشن... شما را به خدا یک فکر اساسی برای این موضوعات بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
روند افزایش قیمت ها (تقریباً همه چیز) ادامه دارد و مهار نمیشود ، مسئولین چیکار میکنند؟
آخرین اخبار