نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه «ایثار» عصر روز جمعه با حضور جمعی از خانواده شهدا و هنرمندان در کنار مزار شهدای «جبل النور کوهسنگی» مشهد آغاز به کار کرد.

معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پیامی به این جشنواره که توسط مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خراسان رضوی قرائت شد گفت: «فیلم» در عصر حاضر از جمله ابزار قدرتمند برای نهادینه‌سازی آرمان‌ها و ایده‌ها در جامعه است و امروزه شرکت‌های بزرگ فیلم‌سازی با بهره‌مندی از جدیدترین فناوری‌ها، خط مشی‌ها و هدف‌گذاری‌های خود را در قالب فیلم برای مخاطبان خود نهادینه می سازند.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در این پیام اظهار کرد:خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی سبکی نوین در فیلم‌سازی ایران شکل گرفت و از همان ابتدا آثار حوزه ایثار، شهادت و مقاومت از جایگاهی ویژه در بین مخاطبان برخوردار شد. امروز نیز تولیدات انجام شده در این بخش مورد استقبال عموم قرار گرفته و در آن سوی مرزها نیز علاقمندان بسیاری دارد.

وی در ادامه این پیام آورد: در کنار فیلم و هنرِ فیلم‌سازی نباید از نقش استراتژیک فیلم‌نامه غافل ماند زیرا فیلم‌نامه معمار اصلی ساختار فیلم است که فیلم‌نامه نویس با هنرمندی و هوشمندی می‌تواند آرمان‌ها و ارزش‌های جامعه را تعمیق و تعالی بخشد و این امر در حوزه ایثار و شهادت به عنوان یک فرهنگ ارزشی و متعالی اهمیت دو چندان می‌یابد. زندگی شهدا و ایثارگران سرشار از نکات ارزنده‌ای است که می‌توان با ابزار هنری و در قالب فیلم به نسل امروز جامعه که نیازمند آن است منتقل نمود و در این زمینه لازم است با رویکردی تحولی و نگاهی سازنده در جذب مخاطبان و انتقال مفاهیم ارزشی اقدام شود.

معاون رییس‌جمهور اظهار کرد: به یقین برگزاری جشنواره «فیلم و فیلم‌نامه ایثار» با محور «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، همدلی و مقاومت اسلامی» علاوه بر ایجاد گفتمان فرهنگی مشترک میان کشورهای محور مقاومت، پیوند فیلم‌سازان و فیلم‌نامه‌نویسان دغدغه‌مند در حوزه ایثار و پایداری را به همراه دارد و انتظار می رود این جشنواره آغازگر حرکتی نو و بدیع در تقویت و گسترش فیلم‌ و نگارش فیلم‌نامه با مفاهیم اصیل شهادت و ایثار و همچنین هم‌افزایی میان هنرمندان باشد چراکه حضور فیلم‌سازان و هنرمندان در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی پیوند عقاید و ایده‌پردازی‌های نوین را به همراه دارد.

او گفت: اینجانب ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری «نخستین جشنواره بین المللی فیلم و فیلم‌نامه ایثار»، از درگاه ایزد منان توفیق روزافزون هنرمندان عزیز را برای تولید آثار فاخر و تاثیرگذار در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ والای ایثار و شهادت مسألت می‌نمایم.

معاون استاندار خراسان رضوی نیز در این همایش گفت:همه ماموریت، سازمان ها، نهادها و شخصیت‌های فرهنگی این است که ما بتونیم به خوبی ترجمه و تفسیر این آیه شریفه قرآن در رابطه با زیست و سبک زندگی شهدا و ایثارگران را به جامعه منتقل کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد افزود: سازماندهی کشورها در مقابله و مواجهه با تهدیدها، سرمایه اقتصادی، نفوذ سیاسی، علم و فناوری و قدرت نظامی است، اما تاریخ و حیات به وضوح و روشنی به ما اثبات کرد تهدیدهای همچون کرونا وجود دارد که این قدرت‌ها نیز کارایی ندارد.

وی ادامه داد: نقشه شکل‌گیری، داعش فقط منطقه سوریه نبود بلکه داعش برای براندازی انسانیت و دین اسلامی از روی کره زمین بود.

معاون استاندار خراسان رضوی در قسمت دیگری از سخنان خود اظهار داشت: جنگ هشت ساله دفاع مقدس با حمایت ۴۰ کشور دنیا به ما تحمیل شد تا ایران را به زانو درآورند ولی سرمایه فرهنگ ایثار و شهادت که ایرانی‌ها با ایمان به خدا و ائمه اطهار و درسی که از مکتب حسین بن علی (ع) توسط امام راحل مطرح شد، اعتقاد پیدا کردند و این ثمره فرهنگ ایثار و شهادت است.

وی گفت: امروز اگر در عرصه های سازندگی، فرهنگ، اقتصاد و یا علم پیشرفت و موفقیت هایی داشتیه ایم، مرهون خادمان و مجاهدان ای است که با فرهنگ ایثار و شهادت این میدان‌ها را سپری کردند و اکنون این سرمایه بزرگ توسط امت اسلامی در ایران به سایر کشورها در جهان منعکس و منتشر شده است.

وی افزود: امروز ما نیز باید با سرمایه ایمان الهی و فرهنگ ایثار و شهادت، در میدان فرهنگ و هنر کار مجاهدان میدان های جهاد را به تصویر بکشیم و اگر بتوانیم کار آنها را به خوبی معرفی کنیم دیگر نگرانی برای نسل جوان و آینده در مقابل شبیخون فرهنگی دشمن نخواهیم داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.