برقراری آتش‌بس، گامی رو به جلو برای حل مناقشه سودان

سخنگوی روند سیاسی در سودان می گوید توافقنامه آتش بس جدید گامی رو به جلو برای حل مناقشه سودان است.

«خالد عمر» گفت: توافقنامه جدید اجرای آتش بس میان نیرو‌های ارتش و واکنش سریع سودان که در شهر جده عربستان به امضا رسید، گامی رو به جلو است و امیدواریم این توافق به برقراری آرامش و کاهش مشکلات و درد و رنج‌های غیرنظامیان در سودان کمک کند.

 به گزارش شبکه الجزیره مباشر، سخنگوی «پیشبرد» روند سیاسی در سودان افزود: به اعتقاد من جنگ و درگیری فعلی میان ارتش و نیرو‌های واکنش سریع کوتاه مدت نخواهد بود و واقعیت‌ها در عرصه میدانی نشان می‌دهد که روند درگیری‌ها رو به گسترش است.

خالد عمر تاکید کرد برکناری ژنرال محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی (فرمانده نیرو‌های واکنش سریع) از مقام معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان، در دستیابی به یک راه حل سیاسی و پایان دادن به درگیری نظامی در کشور کمک نمی‌کند.

پس از گذشت یک ماه از درگیری‌های شدید در سودان و کشته شدن بیش از ۲۸۰ نفر، طرف‌های درگیر با مذاکره در عربستان بر سر امضای یک توافقنامه آتش بس ده روزه که قابل تمدید نیز است توافق کردند و این آتش بس از دوشنبه شب با هدف توزیع کمک‌های انسان دوستانه و کمک به غیرنظامیان اجرایی شد.

نبیل عبدالله سخنگوی ارتش سودان گفت: مفاد این توافق شامل اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم برای محافظت از غیر نظامیان و بیمارستان هاست و در این توافقنامه به مسایل و موضوعات سیاسی مورد اختلاف میان طرفین هیچ اشاره‌ای نشده است. در این توافق برای اولین بار به سازوکار نظارت بر اجرای آتش بس از جانب میانجی گران تاکید شده است. نیرو‌های مسلح سودان به مفاد توافق آتش بس که از شامگاه دوشنبه و به مدت هفت روز در کشور اجرا خواهد شد، کاملا پایبند خواهند بود.

 از سوی دیگر نیرو‌های واکنش سریع سودان تحت فرماندهی ژنرال «حمیدتی» هم اعلام کرد: ما از توافقنانه جده استقبال و بر التزام کامل خود به مفاد توافق آتش بس که از شامگاه دوشنبه اجرا می‌شود، تاکید می‌کنیم.  ما برای تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه و گشودن گذرگاه‌های انسانی برای تردد غیر نظامی همکاری می‌کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار