مسئول اجرای طرح "نفس" در کرمانشاه از آغاز اجرای این طرح در استان از ابتدای امسال خبر داد و گفت : فعلا اجرای این طرح در شهر کرمانشاه شروع شده و به مراکز درمانی شهرستان‌ها اطلاع رسانی لازم صورت گرفته است.

مریم موحد مسئول اجرای طرح "نفس" در کرمانشاه با بیان اینکه طرح "نفس" طرح نجات فرزندان سقط عمدی است، گفت : این طرح از سال ۱۴۰۰ در استان خراسان رضوی اجرایی شد و از اواخر سال گذشته اجرای آن به تمام استان‌ها ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح به همت سازمان بسیج جامعه پزشکی در کشور پیگیری می‌شود، افزود: در این طرح تلاش داریم مانع از سقط عمدی جنین شویم.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح عملا از اوایل امسال و پس از تعطیلات نوروز در استان آغاز شده گفت: در حال حاضر اجرای طرح در شهر کرمانشاه را پیگیری می‌کنیم و اطلاع رسانی‌هایی هم به مراکز درمانی شهرستان‌ها در خصوص طرح صورت گرفته است.

موحد در خصوص نحوه اجرای طرح و شناسایی مادرانی که قصد سقط جنین دارند، گفت: برای شناسایی این مادران با ماماها، متخصصین زنان و زایمان، داروخانه‌ها، عطاری‌ها و ... ارتباط گرفته و اعلام کرده ایم اگر مواردی برای سقط جنین به آن‌ها مراجعه کردند به ما اطلاع دهند.

وی افزود: با توجه به هماهنگی صورت گرفته ابتدا پزشکان، ماما‌ها و سایر افراد فعال در داروخانه و عطاری‌ها با این مادران باید صحبت کرده و آن‌ها را متقاعد به ممانعت از انجام این کار می‌کنند و در صورتی که نتوانستند باید به مسئولین طرح "نفس" اطلاع داده تا ما به ماجرا ورود کنیم.

وی افزود: در طرح "نفس" روانشناسان، روانپزشکان و ماما‌ها بصورت داوطلبانه همکاری دارند و در تلاشند تا مادرانی که قصد سقط عمدی جنین خود را دارند را از این کار منصرف کنند.

مسئول اجرای طرح "نفس" در کرمانشاه عنوان کرد: متاسفانه عمده‌ترین دلیل سقط عمدی جنین مسائل فرهنگی است که مادران تمایلی به داشتن فرزند بسیار ندارند و آمار‌های طرح در خراسان رضوی هم همین موضوع را تاکید می‌کند که ۴۷ درصد موارد بر اثر عوامل فرهنگی اقدام به سقط کرده و تنها ۳۰ درصد موارد سقط مربوط به مسائل اقتصادی بوده است.

وی افزود: برای همین در تلاشیم تا از طریق اقدامات فرهنگی و روانشناسی آن‌ها را از این کار منصرف کنیم.

این ماما به مضرات سقط جنین برای مادران اشاره کرد و افزود: سقط آسیب‌های جسمی و روانی متعددی برای مادران به همراه دارد و حتی در برخی موارد موجب مرگ مادران می‌شود.

وی با بیان اینکه عفونت، خونریزی بسیار و آسیب رحم از جمله عوارض سقط محسوب می‌شود، گفت: این عوارض جسمی جدای از آسیب‌های روانی است که معمولا مادر‌ها را در ماه‌ها و سال‌های بعد از سقط درگیر می‌کند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.