لزوم بررسی تاریخ ارومیه به شکل علمی، پژوهشی، مستند و متمادی

در نشست «بررسی تاریخ ارومیه» بر لزوم بررسی علمی و پژوهشی این شهر تاکید شد.

عضو هيات علمي گروه تاريخ دانشگاه اروميه، در نشست «بررسی تاریخ ارومیه» که به مناسبت روز ایران شناسی و ایران گردی به همت این اداره‌کل کتابخانه ها آذربایجان غربی و بنیاد ایران شناسی شعبه آذربایجان‌غربی برگزار شد گفت: در سال ۱۹۴۸، باستان شناسان سه منطقه غارنشین در ایران کشف کردند که یکی از آن‌ها منطقه «تمتمه» ارومیه است که بقایای آن مربوط به ۳۷ الی ۵۰ هزار سال قبل از میلاد است؛ کشف یک لوح مرمرین در روستای «گوی تپه» ارومیه و دو کتیبه تاریخی نیز گواه دیگری بر قدمت تاریخی این شهر است.

دکتر پرویز عقلمند تأکید کرد: به اعتقاد برخی باستان شناسان از قبیل «گریشمن» و «دیاکانوف»، برخی محصولات مانند گندم و جو برای اولین بار در ارومیه به دست آمده و این اهمیت این شهر را در زراعت و کشاورزی در تاریخ بیان می‌کند.

این استاد تاریخ با اشاره به وجود ادیان و اقوام مختلف ارومیه اظهار داشت: ارومیه از دیرباز محل زندگی اقوام و ادیان مختلف بوده است، اما همواره تجانس و تعامل در این شهر وجود داشته است که این نشان از سبقه فرهنگی این شهر است؛ هم چنین، اولین مدرسه به سبک غرب در این شهر تأسیس شده است. 
در ادامه، سعید ملکی، معاون پژوهشی بنیاد ایران شناسی شعبه آذربایجان‌غربی با تأکید به ظرفیت ویژه شهر ارومیه برای گردشگری گفت: سفرنامه نویسان، تاریخ نویسان و جغرافی نویسان طی سفر به ایران و ارومیه در طول تاریخ، ویژگی‌های این شهر را توصیف کرده اند و آثار آن‌ها از منابع مهم تاریخی به شمار می‌رود.

مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف و مجری نشست با اشاره به پیشینه تاریخی ارومیه اظهار داشت: با توجه به پیشینه تاریخی، فرهنگی و تأثیرگذار شهر ارومیه، جلسات بررسی تاریخ ارومیه باید به شکل علمی، پژوهشی و مستند و متمادی برگزار شود و تمامی بنیاد‌ها باید به این مهم توجه کنند و لیکن حق تاریخی این شهر باید به خوبی ادا شود.

این جلسه با پرسخ و پاسخ پیرامون تاریخ ارومیه پایان یافت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.