مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: پارسال ۶۰۰ تن پشم، کرک و مو در استان به همت عشایر تولید شده و امسال هم پیش بینی می‌شود همین مقدار تولید شود.

ابراهیمی مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: همه ساله با گرم شدن هوا و همزمان با کوچ عشایر به مناطق ییلاقی، کار برداشت بهاره پشم از دام‌های عشایر استان آغاز می‌شود.  

او با بیان اینکه پشم چینی عشایر استان در دو نوبت بهاره و پاییزه انجام شده و این کار به خنک نگهداشتن بدن گوسفند و رعایت بهداشت دام کمک می‌کند، افزود: پارسال عشایر در مجموع دو نوبت برداشت ۵۲۰ تن پشم و ۸۰ تن کرک و مو داشته و پیش بینی می‌شود امسال نیز مشابه پارسال عملکرد داشته باشند.  

ابراهیمی با اشاره به اینکه گوسفند عشایر استان بیشتر از نژاد بلوچی، دورگ و بعضا افشاری هستند، اظهار کرد: قیمت پشم و کرک امسال مناسب بوده و پشم کیلویی ۱۴ هزار تومان و کرک و مو ۴۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.  

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی تعداد دام سبک عشایر استان را نزدیک به ۹۰۰ هزار رأس برشمرد و ادامه داد: بخشی از پشم تولیدی به مراکز صنعتی و عمده آن در تولید صنایع دستی همچون بافت قالی، جاجیم، گبه و گلیم استفاده می‌شود و کرک نیز در بافت پلاس مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

او با بیان اینکه پشم‌چینی گوسفندان طبق رسوم عشایر به وسیله افرادی مجرب انجام می‌شود تا بتوانند بهترین برداشت را داشته باشند، تصریح کرد: پشم چینی زودهنگام ممکن است دام را درمعرض شرایط نامساعد محیطی قرار دهد و پشم چینی دیرهنگام نیز امکان ایجاد تنش حرارتی در گوسفند را بالا می‌برد و مشکلاتی در زمینه رشد و تولید برای دام ایجاد می‌کند.  

ابراهیمی بیان کرد: یکی دیگر از پتانسیل‌های عشایر تولید گیاهان دارویی است که در این زمینه مساحت سطح زیر کشت گیاهان دارویی زراعی از سوی عشایر ۳۵۵ هکتار است.  

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مساحت سطح زیرکشت گیاهان دارویی مرتعی ۲۴ هزار هکتار است، تصریح کرد: مریم گلی، آنغوزه، زیره، آویشن و کلپوره از جمله گیاهان دارویی مرتعی و زعفران و گل محمدی از جمله گیاهان دارویی زراعی است که به همت عشایر تولید می‌شود.  

او گفت: در یک ساله گذشته عشایر استان ۹ تن انواع گیاه دارویی زراعی و مرتعی را تولید و برداشت کرده‌اند.

برچسب ها: کرک و مو ، امور عشایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.